Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KruXen
    • February 2010
    • 43

    Mitt första akvarium

    Hejsan alla!

    Jag har precis startat upp ett akvarium på 200L med Fluval 205 filter. Jag undrar lite om vattenbyte och foder. För tillfället har jag 2 stycken gibbiceps, 10 zebrafiskar och 5 stycken guppys. Som nybörjare på akvarium så har jag en del frågor.

    hur ofta behöver jag byta vatten? (har hört att man inte behöver lika ofta med ett bra ytterfilter)

    förutom kol och makaroner, finns det fler material som kan vara bra att använda i sitt filter?

    vad ska jag mata dom med? (köpte lite torrfoder i flingor) finns det anledning att varva med annan mat för att dom skall må bra?

    mina malar ätar inte flingorna, finns det något jag kan mata dom med istället?

    Hur ofta ska jag mata dom små liven? (hört att om man vill att fiskarna ska leka så ska dom ha mera mat)

    Det viktiga för mig är att fiskarna mår så bra dom bara kan göra.
    Ge mig gärna lite tips.
    Ber om ursäkt om mina frågor finns besvarade i andar trådar. skall medans jag väntar på svar läsa lite i nybörjarsektionen


    // Linus
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Välkommen till forumet, jag är säker på att du kommer att hitta massor av matnyttigt här. Även om den del kommentarer kan låta hårda av många här så tänk på att det är menat för djuren bästa.

    Om du har introducerat fisk gradvis så kan vi anta att karet är igång och du inte behöver oroa dig för en nitrithöjning.

    (Om det är helt nystartat så rekommenderar jag att du matar varannan dag och skaffar mätstickor för nitrit. Stickan ska vara helt vit då du mäter, ingen nyans. Om du får nitritindikering så byt 50% vatten och låt gå någon dag om inte bättre byt lika igen.)

    Om det är igång så mata morgon och kväll, flingor är ok som basfoder, men komplettera gärna med vita/svart mygglarver (frusna) eller mysis (små räkor). För malen bör du ett par dagar i veckan mata med maltabletter. Du kan också ge malen ärtor, broccoli, squash (sänk dem genom att trä en sked genom och låt den sjunka, ärtor brukar sjunka självmant).
    Mata inte mer än de kan käka upp på 2-5 minuter.

    Spelar ingen roll att du har ytterfilter byt varje vecka c:a 30%. Gör det så enkelt som möjligt med slang som du använder för tömning i duschen eller vasken samt fyllning via någon kran i badrum/kök.

    Om det är zebraciklider du har så låter 10st extremt mycket och du kommer att få se på jakt utan dess like när de blir större. Till dem kan du ge pellets, gröna och röda kulor.

    Filtret bör du endast rengöra om effekten avtagit märkbart.
    Senast redigerad av DaRe; 02 February 2010, 19:23.
    Checking out...

    Kommentar

    • KruXen
      • February 2010
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Välkommen till forumet, jag är säker på att du kommer att hitta massor av matnyttigt här. Även om den del kommentarer kan låta hårda av många här så tänk på att det är menat för djuren bästa.

      Om du har introducerat fisk gradvis så kan vi anta att karet är igång och du inte behöver oroa dig för en nitrithöjning.

      (Om det är helt nystartat så rekommenderar jag att du matar varannan dag och skaffar mätstickor för nitrit. Stickan ska vara helt vit då du mäter, ingen nyans. Om du får nitritindikering så byt 50% vatten och låt gå någon dag om inte bättre byt lika igen.)

      Om det är igång så mata morgon och kväll, flingor är ok som basfoder, men komplettera gärna med vita/svart mygglarver (frusna) eller mysis (små räkor). För malen bör du ett par dagar i veckan mata med maltabletter. Du kan också ge malen ärtor, broccoli, squash (sänk dem genom att trä en sked genom och låt den sjunka, ärtor brukar sjunka självmant).
      Mata inte mer än de kan käka upp på 2-5 minuter.

      Spelar ingen roll att du har ytterfilter byt varje vecka c:a 30%. Gör det så enkelt som möjligt med slang som du använder för tömning i duschen eller vasken samt fyllning via någon kran i badrum/kök.

      Om det är zebraciklider du har så låter 10st extremt mycket och du kommer att få se på jakt utan dess like när de blir större. Till dem kan du ge pellets, gröna och röda kulor.

      Filtret bör du endast rengöra om effekten avtagit märkbart.

      tackar för tips

      Det är inte zebraciklider utan dom hette helt enkelt bara zebrafisk (liknar nån form av tetra)

      Ang vattenbyte. har du något smart sätt så slipper jag med hinken. Menade du att jag skulle ta en lös slang (suga tills vattnet börjar rinna?). Då bör man ta ur fiskarna först?

      // Linus

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        En slangkoppling så du kan koppla en slang på duschkranen och fylla på med är också en bra grej.

        Du sätter bara ner slangen i karet och suger. Fiskarna brukar vara nog smarta att hålla sig undan, men du kan ju hålla uppsikt på karet medan du byter vatten för säkerhets skull.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Jag tar en vanlig trädgårdsslang och kopplar den till duschen och spolar genom slangen så den fylls. Sedan flyttar jag slangen (fortfarande fylld) till akvariet och kopplar ur duschen och då är häverten redan igång och vattnet rinner ut i duschgolvbrunnen. Jag brukar passa på att fylla vattenkannor under tiden det töms (med akvarievatten) och vattna krukväxterna med det, då har du perfekt näring till blommorna gratis.
          Checking out...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Sätt ett insugsgaller eller filtermatta på slangen så inte fiskar kan åka med! Och ja du använder en vanlig vattenslang och utnyttjar häverteffekten
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av KruXen
              Hejsan alla!

              Jag har precis startat upp ett akvarium på 200L med Fluval 205 filter. Jag undrar lite om vattenbyte och foder. För tillfället har jag 2 stycken gibbiceps, 10 zebrafiskar och 5 stycken guppys. Som nybörjare på akvarium så har jag en del frågor.

              hur ofta behöver jag byta vatten? (har hört att man inte behöver lika ofta med ett bra ytterfilter)

              förutom kol och makaroner, finns det fler material som kan vara bra att använda i sitt filter?

              vad ska jag mata dom med? (köpte lite torrfoder i flingor) finns det anledning att varva med annan mat för att dom skall må bra?

              mina malar ätar inte flingorna, finns det något jag kan mata dom med istället?

              Hur ofta ska jag mata dom små liven? (hört att om man vill att fiskarna ska leka så ska dom ha mera mat)

              Det viktiga för mig är att fiskarna mår så bra dom bara kan göra.
              Ge mig gärna lite tips.
              Ber om ursäkt om mina frågor finns besvarade i andar trådar. skall medans jag väntar på svar läsa lite i nybörjarsektionen


              // Linus
              Hej!
              Du vet att du inte kan ha Gibbiceps i ditt akvarium spec länge va? De blir upp mot 50-60 cm långa o ska ha minst 600 liter. Du har dessutom 2...

              Du måste absolut ge dem extrafoder. Maltabletter, frysfoder som räkmix, artemia, olika grönsaker funkar.
              De andra fiskarna ska ha annan mat än torrfoder också. Olika frysfoder är bra.

              Kol behöver du inte ha i filtret förutom om du har medicinerat karet o vill ta bort alla medicinrester efteråt. Blå filtermatta är bra att ha i filtret.

              Vattnet kan du byta ca 20% en gång i veckan.

              Sätt inte i några fler fiskar nu på en månad, så det får byggas upp goda bakterier o inte bildas någon nitrit.

              Kommentar

              • KruXen
                • February 2010
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av Charlottis
                Hej!
                Du vet att du inte kan ha Gibbiceps i ditt akvarium spec länge va? De blir upp mot 50-60 cm långa o ska ha minst 600 liter. Du har dessutom 2...

                Du måste absolut ge dem extrafoder. Maltabletter, frysfoder som räkmix, artemia, olika grönsaker funkar.
                De andra fiskarna ska ha annan mat än torrfoder också. Olika frysfoder är bra.

                Kol behöver du inte ha i filtret förutom om du har medicinerat karet o vill ta bort alla medicinrester efteråt. Blå filtermatta är bra att ha i filtret.

                Vattnet kan du byta ca 20% en gång i veckan.

                Sätt inte i några fler fiskar nu på en månad, så det får byggas upp goda bakterier o inte bildas någon nitrit.

                Jo jag fick reda på att dom blir rätt stora i efterhand. hoppas djuraffären kör med byteshandel =) tack för tipsen

                Kommentar

                Arbetssätt...