Mitt akvarium behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Mitt akvarium behöver hjälp!

    Hej, Emelie. T här!

    Jag har väl haft igång mitt akvarium i ca 1,5 år nu kanske. I början av akvarietiden växte växterna på bra osv, nu börjar de dock förmultna och tja, helt enkelt gå sönder. Fiskarna verkar inte heller må bra och jag har verkligen INGEN som helst aning om vad jag ska göra och vart jag ska börja.

    Troligtvis behöver jag väl byta lysrör för det är ûbergammalt då jag använde det för många år sedan. Hur vet jag t.ex. vilket lysrör som passar? Och vart kan jag köpa det någonstans?

    Karet är på 54 liter och innehåller för tillfället 15 neontetror och några guppysar i varierande åldrar. Helst av allt vill jag bara börja om från början och inte i över huvud taget ha kvar fiskarna och växterna som finns där nu, men hur ska jag gå till väga med att få bort fiskarna? Vem vill köpa dem?

    Jag har även problem med för mycket skit på botten (har sand) och funderar därför på snäckor eller räkor. Tippar väl mest på att det blir räkor och har intresserat mig för Red Crystal räka eller Körsbärsräka. Vilken anser ni vara den mest lämpliga för mig och mitt kar?

    En bild på akvariet som det ser ut nu:


    Såhär såg det ut förut (som ni ser frodades växterna mer):



    Jag har säkert en himla massa frågor till, men de får komma vart efter
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    #2
    Är problem att du vill börja om akvariet eller att växterna har en nedåtsvacka? .

    Förövrigt upplever jag samma sak med mina växter, och jobbar för fullt för att ta reda på anledningen, de kan vara tusen !
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Jag vet inte riktigt själv haha! Jag vill nog mest att växterna ska bli bra igen. Sen tycker jag att neontetror och guppysar är lite tråkiga så vill helst bli av med dem. Vet dock inte hur jag ska bli av med dem?

      Funderar på att testa fjärilsciklider, men går de ihop med räkor?

      Kommentar

      • AndreasR
        • March 2005
        • 109

        #4
        Hahaha .
        Det finns ju växtgödning osv, kanske du använt? Dock är det rätt dumt att slänga ner det innan man vet anledningen till växternas nedgång . Ibland räcker det med lite övermatning så att det lägger sig på botten men då ökar också nitriten.

        54L är inte så stort, och om du vill ha ett färdigt par så får man oftast köpa fyra stycken för att få ihop det, annars är risken stor att de bara skiter i varandra...
        Och enligt mig känns 54L lite för litet för det :/, eller kanske inte, tveksamt .

        Fjärilcikliderna är ju inte så stora i början då kommer räkorna få gå fritt. Mitt tips r ananrs större varianter av räkor...
        Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av AndreasR
          Hahaha .
          Det finns ju växtgödning osv, kanske du använt? Dock är det rätt dumt att slänga ner det innan man vet anledningen till växternas nedgång . Ibland räcker det med lite övermatning så att det lägger sig på botten men då ökar också nitriten.
          Så du förespråkar att ÖVERMATA akvariet istället för att tillsätta växtgödning? Eller missförstod jag dig?

          Övermatar du karet får du en ammoniumspik och det gillar algerna, lovar.

          Börja med PMDD, växterna behöver också "mat".

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #6
            Men eftersom det är på gränsen med fjärilscikliderna så är det kanske bättre att faktiskt skita i dem, med tanke på att de faktiskt ska trivas i mitt kar Jag har troligtvis en lång framtid framför mig där jag kan skaffa fjärilsciklider.

            Jag kan tänka mig att det är övermatning det handlar om, då jag inte alltid har koll på hur mycket mina kära familjemedlemmar matar. Jag vet att det några gånger har varit missöden gällande matningen, när lillasyster råkat hälla i "lite för mycket".

            Kommentar

            • dancehall
              • May 2007
              • 306

              #7
              Jag har tittat på PMDD förut, men aldrig riktigt orkat ta tag i det. Men det kanske är dags nu för växternas bästa!

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Hej!

                Hur stort är ditt kar? Gör du regelbundna vattenbyten? tillsätter du ngt i vattnet när du gjort vb?
                Har du gjort ett vattentest, så man ser vad Ph och nitiriten ligger på?

                Om du inte har gjort vattentester så misstänker jag att din svärdplanta är boven.
                Du har en stooor svärdsplanta som tar all näring/ljus från de andra växterna. Därför förmultnar de andra växter.

                Byt ut din svärdplanta mot lite andra växter som inte stjäl lika mkt ljus
                t.ex.
                Vattenpest,
                Cerathophyllum demersum
                Hygrophila polysperma
                Anubias barteri var. nana

                Byt ut dina lysrör om de nu är umbert gamla mot Phillips Aquarell lysrör (de är de bästa lysrören) om du vill att växterna ska må bättre De kan du köpa på t.ex. Hornbach eller välsorterad fiskaffär. Du vill ha 10.000K (Kelvin) på lysrören.
                Tänk på att ha lite fler gömställen i det karet?

                Kör du med pmdd??

                Ang. Fiskar har du spanat på Apistogrammor? De är söta ciklider som trivs 1 hane 2 honor. Kan lätt få yngel om de trivs, De går ihop med neontetror och guppysar
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #9
                  Oj här var det mycket info på en gång! Måste spara hela tråden.

                  Mitt kar är mellan 54-60 liter, vet inte exakt. Regelbunda vattenbyten gör jag, dock har jag varit nere i en egen svacka en period, så har väl blivit lite dåligt med vattenbytena tyvärr. Jag tillsätter inget i vattnet efter byten. Vattentester har jag inte heller gjort några. Jag kör inte med PMDD.

                  Då får jag byta ut svärdplantan! Synd bara för den är snygg så länge den är fin ;D

                  Kan du ge mig några konkreta förslag på apistogramma fiskar?

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Dvärdciklider, Apistogramma

                    Finns en hel drös
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • dancehall
                      • May 2007
                      • 306

                      #11
                      Angående att ha små räkor i karet. Hur tusan gör man för att inte suga med dom när man häver? :P

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Det är lätt, man har en fiskhåv i andra änden (utsuget) så man har koll på all räklingar
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • dancehall
                          • May 2007
                          • 306

                          #13
                          Haha, det blir mycket att hålla reda på! Tack för svarn

                          Kommentar

                          • AndreasR
                            • March 2005
                            • 109

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Så du förespråkar att ÖVERMATA akvariet istället för att tillsätta växtgödning? Eller missförstod jag dig?

                            Övermatar du karet får du en ammoniumspik och det gillar algerna, lovar.

                            Börja med PMDD, växterna behöver också "mat".

                            Förespråkar och förespråkar... Eftersom jag själv ligger på gränsen mellan akvarist och "svenssonakvarist" så vet jag att "svensson" ogärna skaffar nya medel att ha i. En nypa mat på kvällen brukar vara nog.

                            Det är också en tendens, som hon senare skrev, att man slöar med vattenbytena.

                            Lägger man då ihop alltsammans så föreslog jag inte övermatning, utan nämnde det som ett alternativ, och påpekade även då med det mest välkända ordet "nitrit" att vattenbyte kommer behövas.

                            Mina växter mår som sagt inte heller prima ballerina nu, så jag är ingen expert inom ämnet, men med denna förklaring borde du förstå?
                            Jag kommer nog också komma med en växttråd om jag inte lyckas sparka igång mina.
                            Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                            Kommentar

                            • candra
                              • January 2010
                              • 455

                              #15
                              Jag hade också problem med mina växter förut, hade 3 lika stora svärdplanta som dig, om inte större, som blev 4 cm..införskaffade nya växter och införskaffade mig även happy plant (gödning) 1 gång i veckan.
                              Och även happy carbo (näring) varje dag. Sen är jag verkligen för vattenbyten. Mina växter mår bra idag. Kanske inte svåra växter, men fina är dom iallfall. =)

                              240 l
                              Vattenpest
                              Cabomba
                              Svärdplanta
                              Anubis
                              // Candra


                              240l sällskap 20l Nano


                              Kommentar

                              Arbetssätt...