Problem med Guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jooohhan
    • August 2009
    • 14

    Problem med Guppy?

    Hej!

    Har ett problem där mina guppys förökar sig och skapar ett överbefolkat akvarium. Jag trodde i min enfald att det de åt sina egna avkommor men detta stämmer inte eller? Hur gör ni andra, har ni större fiskar som äter upp ynglen? Isf har ni något tips? Mitt akvarium har en volym utav 160liter.

    mvh Johan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du kollat med din lokala affär om de vill ta emot fisken när de vuxit till könsmogen storlek? Kanske du kan byta mot foder eller liknande.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jooohhan
      • August 2009
      • 14

      #3
      Låter som en bra idé och helt klart den mest moraliskt riktiga för min egen del. Vet du ungefär könsmogen storlek för en guppy?
      Om nu Zoo-affären tackar nej till detta hur skall man gå tillväga då? De förökar sig ju som sjutton........
      Om man nu skulle vilja ha guppy men inte alla yngel skulle det fungera med ett akvarie med enbart hanar?

      Kommentar

      • AndreasR
        • March 2005
        • 109

        #4
        Har du ingen större fisk som kan ta hand om "problemet" då?

        Om du har det, kanske minska åp växtlighet så dom stackarna blir lite mer oskyddade.
        Naturen är ond.
        Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

        Kommentar

        • jooohhan
          • August 2009
          • 14

          #5
          Största är fjärilsciklid och de verkar inte jätteintresserade av ynglen...Dock har jag ganska kraftig växtlighet så det kanske är det som är största problemet.

          Naturen är absolut grym men det känns bättre om fiskarna sköter det själva än om jag skulle göra det. Självklart är ju detta inget jag önskar men över 25 guppys (börja med tre) i 160l + annan fisk känns mycket.

          Skall följa Ansjo's råd och prova med zooaffären så får man hoppas på att de kan förbarma sig över dom.

          Kommentar

          • AndreasR
            • March 2005
            • 109

            #6
            Jo testa det .

            Annars minska på växtligheten där dom tycks gömma sig...

            Sista utväg vill jag ju inte nämna !
            Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

            Kommentar

            Arbetssätt...