Nytt Akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Nytt Akvarium.

    Nu ska jag införskaffa ett Trigon 350 akvarium men det var rätt längesen jag startade upp ett akvarium så jag behöver nog lite hjälp. Dessutom gick det inte så bra med mitt första akvarium i början

    Om någon har lust att förklara lite eller har någon bra sida eller bokförslag att hänvisa mig till vore det guld!

    Jag ska ha öronålar och pleco i detta karet.

    Först inreder man väl det och fyller upp med vatten? Ska man låta det stå ett tag sedan? Hur länge? När kan man släppa i första fiskarna? Är det bra om jag till exempel börjar med att flytta över några av mina guppys dit och tar vatten från deras akvarium till att börja med? (flyttar naturligtvis tillbaka guppysarna innan ålarna åker i så de slipper bli uppätna)

    Har ingen aning om vilka växter ålarna föredrar eller hur man får det snyggt... Tänkte ha naturfärgad sand som substrat och jag antar att ålarna vill ha rätt mycket sådant. 10 cm sand kanske blir bra eller ska jag ha mer? Tänkte också lägga i en så stor rot jag kan komma över. Låter det bra?

    Alla tips välkommnas!
    Tack på förhand.
  • skejtfisken
    • January 2010
    • 75

    #2
    Ursprungligen postat av Scandi
    Nu ska jag införskaffa ett Trigon 350 akvarium men det var rätt längesen jag startade upp ett akvarium så jag behöver nog lite hjälp. Dessutom gick det inte så bra med mitt första akvarium i början

    Om någon har lust att förklara lite eller har någon bra sida eller bokförslag att hänvisa mig till vore det guld!

    Jag ska ha öronålar och pleco i detta karet.

    Först inreder man väl det och fyller upp med vatten? Ska man låta det stå ett tag sedan? Hur länge? När kan man släppa i första fiskarna? Är det bra om jag till exempel börjar med att flytta över några av mina guppys dit och tar vatten från deras akvarium till att börja med? (flyttar naturligtvis tillbaka guppysarna innan ålarna åker i så de slipper bli uppätna)

    Har ingen aning om vilka växter ålarna föredrar eller hur man får det snyggt... Tänkte ha naturfärgad sand som substrat och jag antar att ålarna vill ha rätt mycket sådant. 10 cm sand kanske blir bra eller ska jag ha mer? Tänkte också lägga i en så stor rot jag kan komma över. Låter det bra?

    Alla tips välkommnas!
    Tack på förhand.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Här har du mycket du kan läsa inför starten och bara fråga på: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=70
      Det finns även ett par bra trådar på Zoopet om just detta ämne, men de är ganska långa och kräver sin man för att plöja igenom...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Den här tråden är en bra guide också: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

        När det gäller ålarna får någon annan svara för de vet jag inget om alls.

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #5
          Tack så mycket för de snabba svaren allihopa! Ska sätta igång och läsa på direkten!

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #6
            Det här med frigoliskiva i botten? Kommer ålarna tycka det är okej, eller kommer de ha sönder den när de gräver? :o

            Och om jag har ett akvarium på 350 liter, är det bäst om jag flyttar nästan hela populationen guppy (ligger nog på 30-40 st) i långsam takt innan jag vågar mig på att sätta i de rätt stora ålarna? Om jag gör så, hur många öronålar kan jag börja med?
            Senast redigerad av Scandi; 01 February 2010, 17:09.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Frigolitskiva i botten behöver du bara ha om du har tex grävande ciklider, ålarna lär inte gräva så stenarna rasar.
              Innan ålarna flyttar in bör du nog ta bort alla guppy före, annars ser nog ålarna till att de inte blir så långlivade. Men de är bra som inkörsfiskar, och du bör inte ta bort dem innan du får hem ålarna.
              Nu vet jag inte hur det funkar med ett flertal öronålar, men jag skulle nog inte börja med för många, utan kanske bara ett par stycken den första tiden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Scandi
                • February 2008
                • 131

                #8
                Okej! Självklart tar jag ut mina kära guppys ur akvariet innan ålarna flyttar in. Men vad bra att de funkar som inkörsfiskar. Tack för hjälpen!

                Kommentar

                • Scandi
                  • February 2008
                  • 131

                  #9
                  KAn jag starta upp akvariumet med min pleco istället för att bolla runt mina guppies?

                  Kommentar

                  • cirs
                    • May 2009
                    • 48

                    #10
                    Bara fisken bajsar så funkar det

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Skulle nog köra på guppy istället, blir en mjukare introduktion då, du kan håva över 10-15 stycken i taget istället för att slänga i en stor pleco. Men det är klart, han kan du slänga i efter någon vecka också, om han skall bo däri också så kan han ju ingå i uppstartsprocessen.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Scandi
                        • February 2008
                        • 131

                        #12
                        Okej, då gör jag så istället! Tack!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...