Nybörjarotur!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asseliss
    • December 2009
    • 36

    Nybörjarotur!?

    54 liters akvariet har varit igång i en och en halv månad. Första inköpet av fiskar bestod av 1 kampfisk, 3 molly och 3 amanoräkor. Till det kom 6 Endlers guppyyngel (rätt stora) efter ett par veckor.
    En räka dog efter ca två veckor och nu har en molly strukit med, troligen ihjälstressad av hanen. Dessutom blev kampfisken sjuk, fenorna infekterades och ramlade bitvis av. Han är kurerad och ser fin och pigg ut nu.
    Min undran: är detta barnsjukdomar man får räkna med? Jag tror jag skött det mesta enligt information jag tagit till mig, vattenbyte, städning osv förutom då att fylla på med fisk (guppyn) så snabbt, en gåva från vänners barn som vi inte hade hjärta att säga nej till.
    Kommer det hela att stabilisera sig med ökad kunskap/erfarenhet, bättre balans i akvariet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    förmodligen kommer det bli bättre. man lär sig med tiden, men man får räkna med ett visst avdropp av fiskar ibland. lite otur har man med ibland.

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Även om man sköter allting efter konstens alla regler så finns väl alltid risken att lite fiskar droppar av i början. Det tar rätt lång tid för vattnet att mogna så att värden inte svänger rätt mycket fram och tillbaka. Jag hade rätt stora problem efter 1 månad och fram till ungefär 3-4 månader efter jag startat karet. Sedan märktes en markant skillnad. Alger försvann och inga fiskar dog eller blev sjuka.

      Så fortsätt bara med reguljära vattenbyten så kommer allt att stabilisera sig till slut. Det viktigaste är nog att inte få panik och börja skrubba filter och allt annat rent.

      Kommentar

      • asseliss
        • December 2009
        • 36

        #4
        Ja det låter ju hoppfullt. Bra att ha förklaringar till barnen också som givetvis känner för sina små älsklingar.
        Kan man skynda på, och på det sättet också kanske slippa en del offer bland de första innevånarna. Det är ju trots allt liv, om än små som det handlar om.
        Nitrivec har jag sett att någon rekommenderar. Annars känner jag mig rätt skeptisk mot olika kemiska tillsatser. Å andra sidan kanske det är ett måste i en sån trots allt konstlad miljö? Hittills har jag bara använt Acutan vid vattenbytena.

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Nitrivec häller man i ett nystartat akvarium för att få igång filterbakterierna snabbare, det är inget du ska behöva nu. Vattenberedningsmedel behöver man inte heller alla gånger. Beror lite på var man bor. Får man vatten med kloraminer är det bra att använda vid varje vattenbyte. Men det är ju inget som skadar heller om man nu skulle använda det i onödan.

          Skynda på grejer gör man inte som akvarist, det handlar mycket om tålamod. Inte så lätt kanske när man har barn men sådan är verkligheten.

          Kommentar

          • asseliss
            • December 2009
            • 36

            #6
            Så om man inte använt Nitrivec vid det här laget är det alltså ingen vits.? Nåväl, vi tar det lugnt och ser hur det utvecklar sig. Bara bra att barnen (och jag) tränas i tålamodets konst. Hoppas det betalar sig.

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #7
              Nej, Nitrivec är bakterikultur på flaska och du bör ha gott om nitrifikationsbakterier på filtret nu.

              Kommentar

              • Vigoez
                • October 2008
                • 126

                #8
                Sedan är det ju inte det lättaste med ett 54liters. Jag började också med ett sådant kar och det gick inte så bra i början. När jag sedan införskaffade ett större gick det mycket lättare. Men efter ett tag lär även 54litaren gå bra.
                mvh Viktor

                Kommentar

                • Hörnsten
                  • January 2010
                  • 123

                  #9
                  Jag instämmer med myslas att det kommer att funka bra om du bara tar det lugnt och kör regelbundna vattenbytenbyten, förslagsvis 25% i veckan. Sjukdomar har i regel samband med dålig vattenkvalitet och/eller stress. I början blir det lätt att man rotar mycket i akvariet, kanske planterar nya växter, flyttar om saker som inte blev bra, sätter i nya fiskar osv. Ett annat tips är att mata lite åt gången och gärna låta bli att mata någon dag i veckan. Nu hade du yngel som vill ha mat ofta, så du får hitta någon lämplig nivå.

                  Kommentar

                  • asseliss
                    • December 2009
                    • 36

                    #10
                    Hur ska vattnet vara och hur tar jag reda på det om jag inte vill/ska använda vattenberedningsmedel vid vattenbyte?
                    Jag läste precis igen på Kramforsklubbens hemsida. Just nu känns det som varje ny information jag får leder till minst två nya frågor men så brukar det ju vara när man ger sig in i nya aktiviteter. Det stod bl a att filtermattan absolut inte ska rengöras samtidigt som man gör vattenbytet. När ska man då göra det? Vattenbyte på söndagen och filterrengöring på onsdagen eller så?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      anledningen till att inte rengöra samtidigt som man byter vatten kan jag tänka mig beror på att man inte vill förlora bakteriekulturen. nu finns det ju en bakteriekultur i bottenmaterialet med så jag vet inte om det är så farligt att tvätta av filtret när man byter vatten. det har alltid jag gjort. (fast då hade jag iof inte kunskapen om bakterikulturer etc.)

                      vet inte om du behöver rengöra filtret lika ofta som du gör vattenbyten. lite osäker på ett sånt litet kar.

                      ett sätt att få reda på vad man har för vattenvärden i sin kran och i sitt akvarium är att skaffa vettentest-utrustning.

                      ett billigt (men också lite osäkrare) är att köpa test-stickor. där ser du pH, KH, GH, No3 och No2.

                      ett bättre, men lite dyrare är att skaffa droptester för att se vilka värden du har.
                      de är säkrare men absolut dyrare.

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #12
                        Rengör inte filtret alls förrän du tappat fart på utblåset (vilket brukar bli någon gång i månaden) och när du väl rengör det så skölj det bara i lite akvarievatten. Det ska inte vara helt rent för då har du städat bort alla nitrifikationsbakterier.

                        Kommentar

                        • asseliss
                          • December 2009
                          • 36

                          #13
                          Ja med det låter vettigt (eg. vet jag ju inget om det men det känns så). Tror dock att kramforsarna skrev att det var helt fel att skölja i akvarievatten. Men, men man samlar in så mycket info det går och tar så egna beslut.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...