Aggressiv Molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asseliss
    • December 2009
    • 36

    Aggressiv Molly?

    Upptäckte ikväll att vår Silvermolly (hona) inte mådde alls bra. Vid närmare granskning såg vi att flera fenor såg avbitna ut. Såg även ut att ha blivit biten i trakten av ena ögat. En annan Molly (hane) har varit rätt aggressiv mot "sina" honor sen dag ett så vi misstänker honom. Han uppvaktade en annan Molly tidigare idag (jag tror det var det han gjorde i alla fall). Ville bara höra om detta känns igen. Man kan ju tänka sig att Silvermollyn varit sjuk och att de andra gett sig på henne av den anledningen kanske?

    Akvarie: 54 L, 1 kampfisk, 3 molly, ett par räkor och 6 unga guppy. Varit igång ca en och en halv månad.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av asseliss
    Upptäckte ikväll att vår Silvermolly (hona) inte mådde alls bra. Vid närmare granskning såg vi att flera fenor såg avbitna ut. Såg även ut att ha blivit biten i trakten av ena ögat. En annan Molly (hane) har varit rätt aggressiv mot "sina" honor sen dag ett så vi misstänker honom. Han uppvaktade en annan Molly tidigare idag (jag tror det var det han gjorde i alla fall). Ville bara höra om detta känns igen. Man kan ju tänka sig att Silvermollyn varit sjuk och att de andra gett sig på henne av den anledningen kanske?

    Akvarie: 54 L, 1 kampfisk, 3 molly, ett par räkor och 6 unga guppy. Varit igång ca en och en halv månad.
    Ja det är möjligt att de andra har gett sig på henne, men det kan nog även vara så att det ffa är hanen som vart på henne. När hanar av den här typen av fisk är ensamma utan konk. från andra hanar så kan det bli så att de trakasserar de stackars honorna. Så mitt tips är att skaffa nån mer hane och gärna hona oxå (man vill inte att det skall vara för många hanar per hona heller). Har man 2 hanar kan de lägga en del av tiden på att fighta varandra istället för att en ensam hane åker runt å jagar honor hela tiden. Mollyhanar tar dessutom sällan död på varandra men att hanar stressar ihjäl honor händer emellanåt.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • asseliss
      • December 2009
      • 36

      #3
      Ja men det lät som ett bra förslag. Det ska jag tänka på. Så jämna par alltså. 2 hanar o 2 honor. Så får vi se hur det går? Tack för tips.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av asseliss
        Ja men det lät som ett bra förslag. Det ska jag tänka på. Så jämna par alltså. 2 hanar o 2 honor. Så får vi se hur det går? Tack för tips.
        Njae inte jämna par utan snarare 1 hane på 3-4 honor ungefär, men efter att man får yngel så blir ju detta förhållande ofta förskjutet ändå. Det viktiga att tänka på i synnerhet i små akvarier är att det som sagt kan bli så att en ensam hane trakaserrar en speciell hona eller tillochmed alla honorna. Ja det blir nog bra. Ha de!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • asseliss
          • December 2009
          • 36

          #5
          Jaha det var så. Då försöker vi med det.

          Kommentar

          Arbetssätt...