Dvärgciklid i 60l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    Dvärgciklid i 60l?

    hejsan.

    Nu kommer jag troligtvis köpa ett akvarium på 60l och undrar om det går att ha någon dvärgciklid i det tillsammans med räkor? jag hade alltså inte tänkt ha speciellt mycket fisk i akvariet utan tänkte att dessa invånare borde räcka? tanken är förståss att ha sand och mycket växter och gömställen.

    Min fråga är om det finns någon dvärgciklid som skulle passa i ett sånt litet akvarium?
    Fina Fisken
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kolla bland zoopets art-lista

    Kommentar

    • Ninni_
      • February 2006
      • 15

      #3
      Ja det kan du. Kolla in artbeskrivningarna och sök på Apistogramma så får du se en del. Jag skulle tagit kakaduacikliden. Men ska du ha ciklider så får du nog skippa räkorna Annars blir de mat.. Men det beror lite på med vad du har för räkor? Amano skulle kanske klara sig med mycket gömställen men inte de minsta som körsbärsräkor till exempel..

      Kommentar

      • fashion
        • February 2005
        • 85

        #4
        Skulle jag exempelvis kunna ha 4 fjärilsciklide i ett sånt akvarium? eller är det bättre med haremruvare? Hur många honor skulle funka då per hanne? Då skulle jag naturligtvis bara ha en hanne.

        Vad tråkigt med räkorna, tänkte att de skulle vara de perfekta städarna. Äter alla dvärgar räkor?
        Fina Fisken

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av fashion
          Skulle jag exempelvis kunna ha 4 fjärilsciklide i ett sånt akvarium? eller är det bättre med haremruvare? Hur många honor skulle funka då per hanne? Då skulle jag naturligtvis bara ha en hanne.

          Vad tråkigt med räkorna, tänkte att de skulle vara de perfekta städarna. Äter alla dvärgar räkor?
          alla apistos är rovfiskar så ja de äter nog alla räkor i mer eller mindre utsträckning, dock har jag get mig fan på att jag ska få räkor att överleva i mitt SA kar, och nu vet jag vad folk kommer säga, räkor är från Asien, MEN jag har faktiskt hittat sötvattensräkor endemiska för SA, nu ska jag bara lista ut hur jag ska göra för att de inte ska bli 200 kronors munsbitar till cikliderna

          ursäkta OT.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • fashion
            • February 2005
            • 85

            #6
            Haha ja man vill ju inte mata med alltför dyr mat. Vad ska jag ha för städare då då? Inte ancistrus för jag hade tänkt behålla lite rom om jag får något...
            Fina Fisken

            Kommentar

            • fashion
              • February 2005
              • 85

              #7
              Åh jag vill ju så gärna ha räkor i...har verkligen fastnat för dom...skulle kampisar och räkor funka i detta kar då? Fiskmässigt så står det mellan kampfisk och dvärgciklid just nu...
              Fina Fisken

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Du skulle kunna köra äppelsnäckor. Det är ett bra alternativ till malar (då de betar biofilm och äter en del foderrester), om man vill behålla rom och yngel av sina ciklider!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • fashion
                  • February 2005
                  • 85

                  #9
                  så bra jag ska precis köpa 4 st. till mitt andra akvarium. jag skulle kunna ha dom 2 och 2!
                  Fina Fisken

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    jag kör med amanos som städare i mina kar.

                    i ett kar är det fjärilar som hålls med dem, inga problem

                    i ett annat är det grön bågfensciklid och det är heller inga problem...

                    bara räkorna är större än fiskarnas mun så är det ju lugnt!

                    bättre städare än amanos har jag inte hittat i akvariesammanhang!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • fashion
                      • February 2005
                      • 85

                      #11
                      åh ja amanos är väl lite större än andra sorter eller hur? Det vore ju super om det skulle funka.

                      Men jag har fortfarande mitt fiskproblem...Kan jag ha 4 fjärilar eller är det för litet? Om inte får jag välja en annan ciklid som är tex. haremruvare, men hur många honor ska jag ha då?
                      Fina Fisken

                      Kommentar

                      • Speedo
                        • January 2010
                        • 602

                        #12
                        ne!
                        60 l = 2 fjärilsciklider = ett par!
                        Har jag stavat fel....Är det sant?
                        Rätta mig gärna!

                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          Ursprungligen postat av fashion
                          åh ja amanos är väl lite större än andra sorter eller hur? Det vore ju super om det skulle funka.

                          Men jag har fortfarande mitt fiskproblem...Kan jag ha 4 fjärilar eller är det för litet? Om inte får jag välja en annan ciklid som är tex. haremruvare, men hur många honor ska jag ha då?
                          japp amanos är större..

                          o nej två st alltså ett par räcker nog i ditt kar!!
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • fashion
                            • February 2005
                            • 85

                            #14
                            Okej ett par alltså hmm... Blir lite lite fisk i då kanske.
                            Okej om jag skulle ha en annan typ av ciklid som inte går i par men där det går en hanne på flera honor. skulle det funka då? Alltså inga fjärilar alls...
                            Fina Fisken

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              Ursprungligen postat av fashion
                              Okej ett par alltså hmm... Blir lite lite fisk i då kanske.
                              Okej om jag skulle ha en annan typ av ciklid som inte går i par men där det går en hanne på flera honor. skulle det funka då? Alltså inga fjärilar alls...

                              skulle jag inte heller råda dig till. kan bli riktiga fighter mellan dem! kanske ska hitta en annan fisk en dvärgciklid så du kan ha fler fisk?

                              varför kan du inte ha nån tetra och sen nån fjäril eller dvärgciklid i ?
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...