222L inköpt, Konstruktiv kritik tack =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chapter
    • January 2010
    • 45

    222L inköpt, Konstruktiv kritik tack =)

    Hej, tänkte starta en ny tråd å köra en liten "projekt tråd".
    Kommer inte bli nåt jätte speciellt, därför lägger ja inte upp den i projekt delen =P

    Skulle vara djupt tacksam över allt tips som ni kan ge för detta e mitt första akvarium å jag vill få det så bra som möjligt

    Köpte det begagnat av en kille som ja jobbade med för ett par år sedan men inte sett sens dess. Googlage på akvarium här hemma å fick upp en annons som han hade lagt upp

    Här kommer lite bilder jag tog med brorsans mobil kamera, suddiga som fan men hoppas att det går at se nåt =)

    bild på hela karet
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Vänster del
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Höger Del
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Filter del ovanifrån (om jag fatta det hela rätt så heter materialet PPM10)
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Fick lite annat smått och gott med åxå

    Sitter 2st sånna här i rampen nu (30w)
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    fick med ett extra sånt här med (30w)
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Doppvärmare (jäger 150w 220-240v max 300L)
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Kalkstenar (Vet ej om jag ska använda dom, vet ej om det behövs i ett sällskaps kar)
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    och ett par rötter
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Pumpen han hade haft i detta karet var sönder så det blir å inhandla en ny.
    Nån som har ett tipps på vilken som skulle passa detta karet?

    Grus hade jag tänkte Biltema bläster sand och Stenar hade jag tänkte "låna utan att fråga" på på jobbet (ligger fina stenar runt hela byggnaden så inger märker om jag tar ett par på baksidan )

    Fiskar har jag inte funderat klar på men ett par dvärg-guramis, ett stim neon tetror å ett par platys. Ska bli nåt mer men måste läsa på mer.

    Karet står i Badrummet nu, fyllt det med vatten för at kolla om det läcker, såg väldigt bra ut men "better safe then sorry". Så imorgon blir det att inhandla bläster sand och frigolit.

    tänkte avsluta med ett par frågor

    Nån som har ett tipps på vilken som skulle passa detta karet?

    Behöver jag koka rötterna fast dom har använts i ett kar innan?

    Räcker det at skrubba stenarna jag hade tänkt lägga i med varmt vaten å en borste eller finns det nån hemlig teknik för att göra det så bra som möjligt?

    Om ni kommer på nåt jag har glömt så säg gärna till

    Tack i förhand
    //Fredrik
    222L Sällskap
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter bra detta

    vad för tema hade du tänkt dig? Om du ska köra SA så hade jag hellre tippsat om Julas blästersand. Mer sand-färgad.

    Annars är malawi väldigt spännande fiskar! o då ska du skita i rötterna. De sänker pH o Malawi vill ha ganska högt pH. men det lär bli snyggt med dina kalkstenar.

    bild på mitt malawi..(som ska ändras till biltemas blästersand o mindre växter)
    ville bara visa med kalkstenen.


    men som sagt. ska du köra neontetror o guramis o så skulle jag ta julas blästersand istället.

    du funderar inte på att börja med ciklider istället.

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Ser ut som du fick med en slimline bakgrund med, ser ut som ett bra köp det där. Personligen tycker jag blästersand lir lite för fin, jag kör med rådasands lite grövre sand 0,8mm.

      Kommentar

      • Chapter
        • January 2010
        • 45

        #4
        NU har ja var å inköpt lie stenar å grus =) Det blev Julas bläster sand istället för som sat e den lite mörkare än Biltemas å det ska va bra till guramis har ja läst =)

        Å stenarna blev Mörka lava sten, mest för det va en bra färg å det va kilo pris på dom =P

        så nu e det inrett, å imrrn bär det av till herkules zoo för at införskaffa en nu pump å växer så ja kan starta upp det hela så jag kan slänga i några fiskar till helgen =)
        222L Sällskap

        Kommentar

        • Chapter
          • January 2010
          • 45

          #5
          Då har ja vart å köpt en pump, växter å lite annat små å gott på Herkules zoo i Gbg =) å det verkar funka bra, förutom en liten detalj. Pumpen verkar flåsa på förmycket å jag hiar inte var man ställer inn det, e inte ens säker på att det går. va ju så smart att jag glömde fråga det när jag va i affärn. det ska va rätt storlek på pumpen tror jag för ja bad han å rekomendera den till mitt akvarium å fiskar som jag ska ha

          Någon som har erfarenhet av en maxi-jet ms 750 å vet om man kan ställa flåset på den?
          222L Sällskap

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ingen erfarenhet av just den modellen men jag har new-jet och den justerar man flödet på genom att vrida på insuget! Men blir det verkligen för strömmt? den är väl på 670L/tim och det är ju bara akvarievolymen x 3 lite drygt!
            Senast redigerad av åheim; 29 January 2010, 22:22.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Chapter
              • January 2010
              • 45

              #7
              ahaaaaaaa det kan u mycke väl ha rätt i, det e den enda rörliga delen på pumpen ack för tipset
              222L Sällskap

              Kommentar

              • Chapter
                • January 2010
                • 45

                #8
                Det kanske inte e för mycket, känner bara som det, för en massa växter som jag presis planterat lossa från botten (men det kan vara för jag planterade dom idag med så dom inte har några rötter änn) å mina flytväxter snurrar runt som en karusell på på ytan =P
                222L Sällskap

                Kommentar

                • Chapter
                  • January 2010
                  • 45

                  #9
                  Jag satt å fundera på de här med trycket på pumpen ett tag å kom fram till att det nog e den slang biten som som jag har satt på utblåset som har för liten inner diameter (fick verkligen ta i som satan när jag pressa på den på munstycket).

                  Så jag tog och skärde ill mig en lite längre bit och skärde ut 6 skåror i ena änden så jag fick ett litet mini strilrör, å det löste sig sig jätte fint

                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Så igår planterade jag alla växter å startade upp karet, och idag så var jag i den lokala Zoo affärn och köpte tio neon tetror å släppte i å dom verkar trivas bra var lite blyga i tio minuter sen börja dom utforska och stimma runt jätte fint

                  Tog lite bilder å det verkar som tetrorna e en riktiga lins lusar för vart jag än rikta kameran så simma dom dit

                  Ursäkta kvaliten på bilderna men har bara en mobil kamera å karet står i en hall så de e svårt å få en bra vinkel å ta kort ifrån

                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                  Senast redigerad av Chapter; 30 January 2010, 17:58. Anledning: Felstavat
                  222L Sällskap

                  Kommentar

                  • LLL
                    • July 2009
                    • 328

                    #10
                    Exakt likadant kar som jag har :-)

                    Kommentar

                    • Chapter
                      • January 2010
                      • 45

                      #11
                      Najs vad kör du med för fiskar?
                      222L Sällskap

                      Kommentar

                      • Banderad
                        • January 2006
                        • 358

                        #12
                        Ursprungligen postat av Chapter
                        Jag satt å fundera på de här med trycket på pumpen ett tag å kom fram till att det nog e den slang biten som som jag har satt på utblåset som har för liten inner diameter (fick verkligen ta i som satan när jag pressa på den på munstycket).

                        Så jag tog och skärde ill mig en lite längre bit och skärde ut 6 skåror i ena änden så jag fick ett litet mini strilrör, å det löste sig sig jätte fint

                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                        Så igår planterade jag alla växter å startade upp karet, och idag så var jag i den lokala Zoo affärn och köpte tio neon tetror å släppte i å dom verkar trivas bra var lite blyga i tio minuter sen börja dom utforska och stimma runt jätte fint

                        Tog lite bilder å det verkar som tetrorna e en riktiga lins lusar för vart jag än rikta kameran så simma dom dit

                        Ursäkta kvaliten på bilderna men har bara en mobil kamera å karet står i en hall så de e svårt å få en bra vinkel å ta kort ifrån

                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                        http://yfrog.com/j1dsc00635vj

                        Ett tips är att fortsätta köpa fiskar från Sydamerika nu när du har börjat. Läste i början att du eventuellt skulle köpa guramis (Asiat). Ett sällskapskar med fiskar från olika delar av världen kan iof vara trevligt, men Sydamerika har en så stor artrikedom att utforska så att du i alla fall har många val att göra. Om jag hade varit du hade jag satsat på små fiskar i det karet. Kanske någon dvärgciklid? Levandefödare finns flera från SA med mera, med mera....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        Arbetssätt...