Vilka medel är det nu man behöver (bakteriekultur, växtnäring) + reflektor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Vilka medel är det nu man behöver (bakteriekultur, växtnäring) + reflektor

    Jag håller på att starta upp ett akvarium och tänker tillsätta någon form av bakteriekultur, men är lite osäker på vad för något. Märke, sort etc.

    Jag hade tänkt köpa t.ex. Sera Bio Nitrivec, men så började jag läsa lite om Easy-Life och blev osäker. Är Easy-Life FFM att föredra framför andra medel? Är det till för att användas som bakteriekultur över huvud taget eller är det mer ett vattenberedningsmedel för att få klart vatten etc?

    Likaså undrar jag över Easy-Life Easycarbo - är det bättre än alla andra växtnärningar (PMDD inräknat)? Eller är det i och med att det är kolnäring snarare ett komplement till andra näringsmedel? Är det något av ett måste för fina och växande växter eller blir det bara en marginell skillnad jämfört med att köra utan?

    Sedan har jag en helt annan fråga gällande reflektorer ... Jag ska byta mitt lysrör till ett växtlysrör och tänkte samtidigt sätta dit en reflektor, men mitt akvarium har något som tycks vara en inbyggd reflektor ovanför lysröret (kanske de flesta ramper har). Räcker det med denna eller bör jag köpa en annan reflektor i alla fall?

    Bilder:



  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Ursprungligen postat av aiquen
    Jag håller på att starta upp ett akvarium och tänker tillsätta någon form av bakteriekultur, men är lite osäker på vad för något. Märke, sort etc.

    Jag hade tänkt köpa t.ex. Sera Bio Nitrivec, men så började jag läsa lite om Easy-Life och blev osäker. Är Easy-Life FFM att föredra framför andra medel? Är det till för att användas som bakteriekultur över huvud taget eller är det mer ett vattenberedningsmedel för att få klart vatten etc?
    Så som jag förstått det så är FFM enbart ett beredningsmedel, dvs det binder tungmetaller etc, det är med andra ord inte en bakteriekultultur, Själv körde jag igång mitt akvarie utan bakteriekultur, men jag hade å andra sidan ett 3 månaders kar som jag kunde låna filtergojs från för att kickstarta mitt, det tar liute längre tid att få igång en egen kultur utan bakterierpåburk men det går lika bra.

    Ursprungligen postat av aiquen
    Likaså undrar jag över Easy-Life Easycarbo - är det bättre än alla andra växtnärningar (PMDD inräknat)? Eller är det i och med att det är kolnäring snarare ett komplement till andra näringsmedel? Är det något av ett måste för fina och växande växter eller blir det bara en marginell skillnad jämfört med att köra utan?
    Easycarbo är alltså endast kolnäring, dvs ett substitut för CO2, så det är långtifån ett fullnäringsmedel, jag kör det som komplement till PMDD då jag inte vågar/orkar köra CO2 än (lär säkert ändras alldeles för snart)

    Jag har märkt en ganska stor förändring på mina växter, men jag började å andra sidan med EC samtidigt som jag började med PMDD, så jag kan inte svara på exakt vilket av delarna som gör mest, troligen pmdd.

    Ursprungligen postat av aiquen
    Sedan har jag en helt annan fråga gällande reflektorer ... Jag ska byta mitt lysrör till ett växtlysrör och tänkte samtidigt sätta dit en reflektor, men mitt akvarium har något som tycks vara en inbyggd reflektor ovanför lysröret (kanske de flesta ramper har). Räcker det med denna eller bör jag köpa en annan reflektor i alla fall?

    Bilder:




    Det du har där är en så kallad reflektor, dock skulle jag vilja påstå att den typen av reflektorer inte är ultimata. Någon mer erfaren kan nog svara bättre här.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Jag tycker att det enda man behöver är Nitrivec, som du kan pytsa i de första 3 veckorna, lite varannan dag kanske, så att det sugs in i filtret. Jag menar alltså när du satt i dina första få fiskar, som ska vara "introduktions"-fiskar och starta upp akvariets nyttiga bakterier. Nitrivec är nyttiga bakterier som hjälper till i början när det inte finns så många sådana i filtret.

      MEN om du har egen borrad brunn och vet att du kanske har lite höga halter av koppar och liknande metaller, så kan det vara bra med ett vattenberedningsmedel (easy life, aqua safe, osv), som alltså "bereder kranvatten så att det blir lämpligt för fiskar". Det är inte nödvändigt om du bor på orter där kranvattnet (det kommunala) är bra. I Stockholm, tex. behövs inte sådant medel, enligt mig iallafall.

      Easycarbo är som sagt koldioxid, så detta måste kompletteras med växtnäring. Själv kör jag utan koldioxid-tillskott, jag använder bara PMDD. För att växterna ska trivas är stor mängd ljus och växtnäring nödvändigt, MEN vissa klarar sig utan växtnäring, om de har en stor mängd fiskar som bajsar mycket. Däremot kan man då på längre sikt få brist på vissa ämnen dom inte finns i fiskarnas bajs.

      Mina växter trivdes inte alls innan jag började med PMDD. Däremot har jag ganska svag belysning, så jag har mest "lättskötta" växter som inte behöver extremt stark belysning.

      Lycka till med akvariet
      / Ebba

      Kommentar

      • Lofstrom80
        • January 2009
        • 6

        #4
        För mig fungkade dy eller vad det hetter. Jag grävde upp 10 liter ur en bäck. Men man får ju veta att det inte riner ut avlopsvatten i den. Sen koka jag altsamans. (f.. vad det luckta illa. Hyresvärden var inte så glad på mig) Sen kletade jag ut masan i bakre delen där jag skulle ha dom mesta växterna. Upepå dyn ströde jag ca 5-10 mm blästersand så att det inte skulle grumla när vattnet kom i. På blästersanden blev det dansk sjösten. För mig har det fungkat bra det växte bra i 400 karet. Nu är det tömt men jag kommer att göra samma igen när det ska upp i huset.

        Kommentar

        • aiquen
          • January 2004
          • 93

          #5
          Tack för svaren!

          Att ta in dy utifrån tycker jag låter lite bökigt dock? Så jag kör på med Nitrivec och har beställt PMDD också, samt har bytt lysrör till ett Philips Aquarelle. Tre fiskar har jag också köpt och så här långt ser de ut att må bra.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Det låter jättebra. Man kan ju testa med pmdd utan koldioxid-tillskott först och se hur det går. Man får räkna med lite alger i början med pmdd, men de försvinner senare om man är noga med att byta vatten och ha i mer gödning med samma intervall, så man inte väntar 2 veckor en gång och 1 vecka en annan gång.

            De enda alger som inte försvinner hos mig är tofsalger (svarta hemska), men alla får inte sådana alger. De gynnas av koldioxidsvängningar så troligen skulle de försvinna om jag började pytsa i koldioxid med ett jämnt flöde. Men jag orkar inte, trivs med akvariet som det är, växterna växer ju

            Philips aquarelle är ett bra lysrör.

            Lycka till!
            / Ebba

            Kommentar

            Arbetssätt...