Synpunkter på min skötsel osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    Det är ju så, som flera skriver, att ancistrusen kommer fortsätta äta på kött-tabletterna om du ger den sådana. MEN de är gjorda för att huvudsakligen äta grön föda. Därför är det viktigt att de får tillgång till grön föda, även om det inte är skadligt för dem, att ibland äta annan föda också.

    Väldigt dåligt att de sade i butiken att de behöver kött och att de "äter kadaver". Nästan alla fiskar, även guppy och tetror och ciklider, äter på döda fiskar om de ligger på botten. Det betyder ju inte att det är den föda fisken är skapad att äta!

    Tycker det verkar vara en mycket okunnig butik, sånt är så trist! Man blir arg på sådana butiker!

    Bra att du tar det lugnt med det nya akvariet Jag tycker det är fint med mycket växter. Tittar man uppifrån ner i akvariet tycker jag minst 60% av ytan ska vara täckt med växter. De lägre växterna ("Anubias nana") kan man sätta längre fram, så blir det ett fint djup i akvariet sett från sidan.

    Lycka till
    / Ebba

    Kommentar

    • Pliina
      • January 2010
      • 292

      #17
      Ursprungligen postat av Grottbert
      Hej

      Tänkte berätta att min skäggmun gärna äter på animaliska tabletter om det finns tillgång. Dom är ju egentligen tänkta till mina botior och pansarmalar men mina tar för sig ändå. Som en fotnot kan jag ju säga att botiorna och pansarmalarna hellre verkar äta av algwaffers än kött-tabletterna.

      Är akvariet begagnat eller nytt? 3500kr för ett nytt är riktigt billigt.

      Det är faktiskt helt nytt! Tror jag gjorde en bra affär

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        #18
        Ursprungligen postat av Marnat
        Jag använder själv hikari och änsålänge verkar alla mina fiskar vara nöjda med det, varvar med svarta/vita mygglarver lite då och då.

        Det jag kör i hikari väg är
        Mini pellets till tetrorna,
        Sinking wafers med kött åt mina långsträckta pansarmalar
        algae wafers till otocinclus och ancistrus.

        dock käkar tetrorna gärna sinking wafers, pansarmalarna käkar pellets och ancistrusen föredrar även den sinking wafers
        De enda av mina fiskar som käkar det som är tänkt åt dem är mina ottosar :P

        Det är dock inget jag oroar mig över då alla verkar må bra och växer som galningar
        Alla mina är som tokiga när jag släpper ner pellets åt min ancistrus. Men nu har jag fått lära mig att man ska ge när akvariet är släckt, har haft tänt förut och gett mitt på dagen. Jag har bara kört tetraflingor och pellets till malen, men jag ska köpa lite frysfoder och testa med också

        Kommentar

        • Pliina
          • January 2010
          • 292

          #19
          Ursprungligen postat av toccata
          Det är ju så, som flera skriver, att ancistrusen kommer fortsätta äta på kött-tabletterna om du ger den sådana. MEN de är gjorda för att huvudsakligen äta grön föda. Därför är det viktigt att de får tillgång till grön föda, även om det inte är skadligt för dem, att ibland äta annan föda också.

          Väldigt dåligt att de sade i butiken att de behöver kött och att de "äter kadaver". Nästan alla fiskar, även guppy och tetror och ciklider, äter på döda fiskar om de ligger på botten. Det betyder ju inte att det är den föda fisken är skapad att äta!

          Tycker det verkar vara en mycket okunnig butik, sånt är så trist! Man blir arg på sådana butiker!

          Bra att du tar det lugnt med det nya akvariet Jag tycker det är fint med mycket växter. Tittar man uppifrån ner i akvariet tycker jag minst 60% av ytan ska vara täckt med växter. De lägre växterna ("Anubias nana") kan man sätta längre fram, så blir det ett fint djup i akvariet sett från sidan.

          Lycka till
          Nu har jag varit och köpt algtabletter åt min ancistrus. Jag fick tag i Hikari Algae Wafers. Det står på baksidan att det är för algätande fiskar så jag hoppas jag kom hem med rätt för en gångs skull!

          Jag har en anubia i mitt lilla kar nu. Jag vet inte om det är "nana" men jag gillar den jättemycket och tänkte köpa såna till det stora =) Svärdsplanta skulle jag också vilja ha, tänkte sätta dem i bakkant i hörnen.

          Köpte även ett PowerGlo till det lilla karet, har haft det som är original i och det har jag lärt mig är kasst för växterna så nu har det åkt i sopen
          Undrar varför de skickar med skitrör i akvariepaket, man brukar ju ha växter i liksom...

          Kommentar

          Arbetssätt...