Synpunkter på min skötsel osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Synpunkter på min skötsel osv

    Hej!
    Jag är nybörjare och har ett 41-liters kar. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på skötsel och fisksammansättning osv. Jag har försökt att läsa på som bara den och hittade nu detta forum

    I karet går:
    2 Dvärggurami (hanar)
    2 Guppy (hanar)
    10 neontetror
    1 antennmal (om något vet latinskt namn är jag mycket tacksam)

    Kan jag stoppa i 2-3 enders också, eller blir det för mycket? Kan jag ha "polkagrisräkor" i akvariet med de fiskarna?

    Växter vet jag inte exakt vad jag har heller tyvärr, en anubia iallafall och en svärdsplanta. De 2 nya växterna glömde jag ta namnet på.

    2 växter (snabbväxande) tvärdog efter 4 veckor och jag tillsätter nu kol och järn enligt ordination. Växtnäringskulor hade jag från början. Tror ni det kommer att rädda växterna i framtiden eller behöver jag något mer?

    Temp i akvariet 26 grader

    Pump/filter och värmare från Tetra, är det pålitliga grejer i längden?

    Jag byter ca 10L vatten varje vecka med slamsug. Använder vattenberedningsmedel.

    Matar endast med flingfoder. Ska/kan man mata med annat också och isåfall vad?

    Akvariet har varit igång i snart 2 månader nu och alla fiskar lever änsålänge. Tyvärr får jag nog göra mig av med en av guramisarna snart. Den är mobbad av den andra, har fått ett stort hål i huvudet och magrat.

    Tänkte om jag skulle sätta den elaka i en yngelburk ett tag.
    Är det en dum ide'?

    Mvh Nyentusiast
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    På Zoopet finns det en bra sida där man kan leta efter lämpliga fiskar till ditt akvarium.



    Guramisarna skulle jag omplacera för de behöver större än 41l.

    Du kan köpa frysfoder, så som svarta vita mygglarver, artemia mm. Det är alltid en hit bland fiskar
    Risken finns att om du stoppar ner "polkagrisräkor" så lär de bli uppätna av de andra fiskarna du har.

    Om du har bra med växkligheter, dvs tätt, så kan man testa att stoppa ner lite räkor, men jag skulle rekomendera att köpa någon billigare räka Polkagrisräkan heter Crystal red räka. Finns en billigare som heter Körsbärsräkor.

    Endlers är väldigt fina fiskar som kallas för miljonfiskar och det finns en anledning för det De förökar sig värre än kaniner *skratt* Men köper man bara hanar så finns inte risken att de förökar sig.

    Bild på karet skulle vara trevligt!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Pliina
      • January 2010
      • 292

      #3
      Tack för ditt svar

      Jag frågade i djuraffären om det skulle gå att ha 2 dvärggurami i tillsammans med de fiskar jag har. Visst sa de!
      Sammtidigt har jag i efterhand insett hur fel info jag fått av vissa så jag bli knappt förvånad att jag ännu en gång kommit hem med fel grejor/fisk/växter.
      Blev pålurad en Dracena som ruttnat bort vid det här laget t.ex.

      Faktiskt så har vi eventuellt ett 180l Juwel rio pågång, men innan dess har jag ingen annanstans att placera mina dvärgguramis .

      Jaha, de heter red crystal, då vet jag det =) Jag reagerade faktiskt lite på priset, kostade 59kr/st. Blir högt kilopris
      Jag trodde jag hade fiskar som inte kunde få i sig räkor, jag ska följa ditt råd och köpa billiga och se om det funkar först!

      Ska försöka få in lite bilder!

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        #4
        Hoppas att de fungerar!




        Nu har jag dock bytt ut 3 av växterna och det är mer lummigt. Läste att dvärgguramis gillade det bättre.

        Bild på min lilla antennmal:

        Senast redigerad av Pliina; 25 January 2010, 10:44. Anledning: tillägg

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          "Antennmalen" heter Ancistrus och den behöver ett större akvarium, minst 100 liter. Också Gurami ska ha större. Att den ena blir mobbad beror ju på att du har två hanar tillsammans i ett så litet kar. Det funkar inte alls.

          Lämna tillbaka Ancistrusen och Guramisarna till affären och köp ett gäng Körsbärsräkor och ett par Endlers.
          Och köp även frysfoder o mata med, bara torrfoder är inte så bra.

          Kommentar

          • Pliina
            • January 2010
            • 292

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            "Antennmalen" heter Ancistrus och den behöver ett större akvarium, minst 100 liter. Också Gurami ska ha större. Att den ena blir mobbad beror ju på att du har två hanar tillsammans i ett så litet kar. Det funkar inte alls.

            Lämna tillbaka Ancistrusen och Guramisarna till affären och köp ett gäng Körsbärsräkor och ett par Endlers.
            Och köp även frysfoder o mata med, bara torrfoder är inte så bra.
            Ush vad jag blir lurad hela tiden
            Jag har frågat speciellt i de affärer jag varit i och sagt att jag har endast ett 41L kar. De har då sagt att både gurami och antennmal skulle fungera bra. Dessutom sa de att det gick utmärkt att ha 2st gurami hanar tillsammans i mitt kar... *suck*

            Men eventuellt är ett 180l kar pågång så jag väntar med att lämna tillbaka. Endlers ska jag ha, de hade inga tillräckligt stora ännu bara och sen vill jag avvakta med tanke på eventuellt nytt kar

            Vilket frysfoder skulle du rekomendera? Hur fodrar man med det? Har läst att röda mygglarver inte ska vara bra iaf.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Pliina
              Ush vad jag blir lurad hela tiden
              Jag har frågat speciellt i de affärer jag varit i och sagt att jag har endast ett 41L kar. De har då sagt att både gurami och antennmal skulle fungera bra. Dessutom sa de att det gick utmärkt att ha 2st gurami hanar tillsammans i mitt kar... *suck*

              Men eventuellt är ett 180l kar pågång så jag väntar med att lämna tillbaka. Endlers ska jag ha, de hade inga tillräckligt stora ännu bara och sen vill jag avvakta med tanke på eventuellt nytt kar

              Vilket frysfoder skulle du rekomendera? Hur fodrar man med det? Har läst att röda mygglarver inte ska vara bra iaf.
              det är lätt att man blir lurad, även jag blev "pålurad" en ancistrus till sonens ancistrus, men jag hade å andra sidan redan planerat att flytta över den till större så fort den växt till sig.

              det finns en mängd frysfoder att välja mellan bortsett röda mygglarver.

              du har vita, svarta mygglarver
              daphnier
              artemia samt en mängd annat.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Jag vet hur det känns att bli lurad av djuraffär, man tror att en djuraffär ska/bör veta en hel del om de fiskar de säljer. Tips är att kika på fiskar, gå hem läs om de och sen kom tillbaka och köp.

                En bra tumregel är att titta länge i det akvariet du vill köpa fisk från och se om ngn fisk mår dåligt eller ligger döda. Köp då inte från det akvariet. Vänta istället

                Ancistrusen kommer att trivas bra än så länge i ditt 41l. När du får hem ditt 180l kan du dumpa ner den där i och köp dig en till

                Om du gillar dina guramisar så vänta med att omplacera de innan du får hem ditt 180L. Om det är snart

                Två hanar vet inte jag om det är bra att ha i ett 180l, kanske om du inte fixar så det finns massor av växter och gömställen. Men det vore bättre om du bytte ut båda hanarna mot ett par.

                Annars så skaffa körsbärsräkor till ditt 41l och vänta ett par veckor kanske några guppysar till?
                Endlers kallas för miljon-fisken och det finns en anledning till deras smeknman, de förökar sig värre än kaniner *skratt*

                Finns massor av fryfoder Bara att testa dig fram
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Sade djuraffären "antennmal" om ancistrusen? Väldigt dåligt att inte ge rätt info.
                  Kalla den själv för ancistrus nu iallafall, när du vet namnet Den kallas på svenska även skäggmunsmal, för att hanarna får skägg runt munnen när de blir äldre. Här kan du läsa om den:


                  OBS! Den behöver algtabletter som sjunker till botten. Märket "Hikari" som säljs i små påsar, är bra. Men eftersom den är ensam räcker det med en halv tablett, eller en fjärdedels tablett. Man ska lägga i tabletten när det är mörkt på kvällen, för då är den mest aktiv. (Då brukar de andra fiskarna vila också, så chansen är större att dom inte snor tabletten.)

                  Hoppas det ordnar sig för dig! Det är elakt att ha 2 guramihanar i ett så litet akvarium, men det har ju flera sagt till dig. Även om du skulle byta en av dem mot en hona, så skulle honan bli stressad för att hanen skulle jaga henne hela tiden. Jag skulle ha lämnat tillbaka EN av hanarna och låtit den andra gå själv i akvariet, tills du skaffar större. Den klarar sig ensam ett tag.

                  "Hål i huvudet" låter lite konstigt, är du säker på att det inte är en sjukdom? Det finns sjukdomar som kan ge hål i huvudet. Om det är ett sår, så kan det bli infekterat och få svamp-angrepp. Hoppas den klarar sig!

                  Som någon sade ovan: Köp aldrig röda mygglarver, de odlas under smutsiga förhållanden och kan orsaka allergi. Men andra mygglarver går bra. Bara ett tips alltså

                  Lycka till med din nya hobby! Jag tycker akvariet var väldigt fint inrett!
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Pliina
                    • January 2010
                    • 292

                    #10
                    Tack för era svar och tips! Hjälper mig massor, problemet med djuraffärer är väl att de vill sälja saker till mig, och jag är väl lättlurad.

                    Kan tillkännage att det nu står ett 180L Juwel rio i vardagsrummet! Var och hämtade det nu ikväll i Linköping. Tyckte jag fick ett rätt bra pris, 3500kr för akvarie med bänk och tillbehör.

                    Marnat: Passar alla de sorter du räknade upp till gurami, guppy och neontetra?

                    Nubi: Lite samma fråga till dig, kan man ge vilket frysfoder som helst (typ) till de fiskar jag har? Bra tips det där med att kolla, gå hem och läsa på och SEN köpa. Så har jag inte riktigt gjort, blir så sugen. Men det ska jag göra i fortsättningen =)

                    Toccata: Ja de sa antennmal, har skrivit upp det i min lilla akvariebok. Ska kalla den ancistrus i fortsättningen, tack för att jag fick veta rätt namn =).
                    Hm, den får pellets, men de är "köttbaserade", inte algpellets alltså. Jag trodde de åt algerna i akvariet..?
                    Ang guramin med hål i huvudet så vet jag faktiskt inte. Har googlat på hål i huvudet och det ser inte ut som det. Min teori är att han slagit i en vass kant på en sten eller liknande. Har försökt ta kort flera gånger men svårt att få det tydligt. Ser inte infekterat ut, är inte luddigt eller så.
                    Tack =) Jag kämpade länge med att få växterna att sitta kvar Tycker det ser mysigt ut det lilla akvariet

                    Kommentar

                    • Pliina
                      • January 2010
                      • 292

                      #11
                      Nu har jag en till nybörjarfråga!
                      Salt, är det något man ska ha i akvariet? Har inte jag haft. Vad säger växterna om det?

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Angående mat till ancistrus: Algerna i akvariet räcker inte som mat. Köttbaserade tabletter behöver dem inte alls, så bäst är om du köper algbaserade tabletter. De behöver mycket grön föda för att må bra. Därför brukar en del mata med bitar av squash, broccoli, och liknande (små bitar som man kilar fast på botten). Men färska grönsaker ruttnar snabbt i vattnet så man får bara ge små bitar åt gången, och man måste vara säker på att man har en bra vattenkvalitet (bra filter) från början.

                        Du kan ju börja med algtabletter till att börja med. Men man ska ju aldrig övermata, utan bäst är som sagt en del av en tablett så att inga matrester ligger och ruttnar över natten.

                        Salt brukar man bara ha i lite, om man har något problem med sjukdomar (svampinfektioner, osv) i akvariet, eller med för höga nitrit-halter. Det beror på att en viss mängd salt i vattnet kan skydda fiskarnas slemhinnor, när de är utsatta och känsliga. Vissa parasiter gillar inte salt heller.

                        Men i ett normalt akvarium med friska fiskar behövs salt inte alls.

                        Vad kul att du köpt ett större akvarium. Hoppas allt går bra med det. Skynda långsamt och börja med få fiskar så kommer det gå jättebra
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Pliina
                          • January 2010
                          • 292

                          #13
                          Ok, då ska jag köpa algtabletter, har inga synliga alger i akvariet heller så vid närmare eftertanke så räcker det väl inte Men jag känner mig lite nedslagen och förvirrad. I affären sa de att de behövde animalisk föda för malar äter kadaver och sånt. Kan de vara farligt att ge den det jag har också förresten? Den ser inte ut att må dåligt.

                          Skriver upp Hikari på inköpslistan, hoppas de har det. Går det bra med vilket märke som helst annars? Vet att de kör mycket Tetra.

                          Ja jag tar det lugnt med det nya, helst vill jag bara kasta mig in i affären och handla grus och växter men jag har lärt mig att man ska ta reda på saker ordentligt innan. Har nog mest gjort fel hittils =(

                          Tackar dig och alla andra för att ni tar er tid att svara och inte dumförklarar mig direkt! Jag försöker verkligen även om de mesta verkar bli och och ner och bak och fram...

                          Kommentar

                          • Grottbert
                            • November 2009
                            • 340

                            #14
                            Hej

                            Tänkte berätta att min skäggmun gärna äter på animaliska tabletter om det finns tillgång. Dom är ju egentligen tänkta till mina botior och pansarmalar men mina tar för sig ändå. Som en fotnot kan jag ju säga att botiorna och pansarmalarna hellre verkar äta av algwaffers än kött-tabletterna.

                            Är akvariet begagnat eller nytt? 3500kr för ett nytt är riktigt billigt.

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pliina
                              Ok, då ska jag köpa algtabletter, har inga synliga alger i akvariet heller så vid närmare eftertanke så räcker det väl inte Men jag känner mig lite nedslagen och förvirrad. I affären sa de att de behövde animalisk föda för malar äter kadaver och sånt. Kan de vara farligt att ge den det jag har också förresten? Den ser inte ut att må dåligt.

                              Skriver upp Hikari på inköpslistan, hoppas de har det. Går det bra med vilket märke som helst annars? Vet att de kör mycket Tetra.

                              Ja jag tar det lugnt med det nya, helst vill jag bara kasta mig in i affären och handla grus och växter men jag har lärt mig att man ska ta reda på saker ordentligt innan. Har nog mest gjort fel hittils =(

                              Tackar dig och alla andra för att ni tar er tid att svara och inte dumförklarar mig direkt! Jag försöker verkligen även om de mesta verkar bli och och ner och bak och fram...

                              Jag använder själv hikari och änsålänge verkar alla mina fiskar vara nöjda med det, varvar med svarta/vita mygglarver lite då och då.

                              Det jag kör i hikari väg är
                              Mini pellets till tetrorna,
                              Sinking wafers med kött åt mina långsträckta pansarmalar
                              algae wafers till otocinclus och ancistrus.

                              dock käkar tetrorna gärna sinking wafers, pansarmalarna käkar pellets och ancistrusen föredrar även den sinking wafers
                              De enda av mina fiskar som käkar det som är tänkt åt dem är mina ottosar :P

                              Det är dock inget jag oroar mig över då alla verkar må bra och växer som galningar
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...