Vissa fiskar vill ha bräckt vatten men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Vissa fiskar vill ha bräckt vatten men...

    Om man lägger i en fisk som inte behöver det i bräckt vatten är det farligt? Vissa sjukdommar och nitritproblem brukar man ju bota med bla lite salt i vattnet så därför verkar det som att det skulle gå bra eller?

    Mer precist så är det Iriatherina werneri jag är nyfiken på funderar på att ge dom till en kompis som har ballong mollys går det dels med tanke på saltet och dels med tanke på mollysen kommer dom vara snälla mot Iriatherina werneri? Värmen ska gå bra enl artbeskrivningen iaf.
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    #2
    Jag som trodde detta var en enkel fråga. Ingen som kan svara?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det beror ju på vilken art det handlar om och även vilken mängd salt det handlar om.
      Rent generellt så skall man inte hålla en sötvattensart i bräckvatten även om den kan överleva där (i alla fall en tid).

      Men nu är ju varken ballongmolly eller I. werneri bräckvattenfiskar så varför alls ha bräckvatten.

      Vad gäller att minska effekten av nitrit så behövs det så lite salt att det påverkar minimalt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • redrobjem
        • November 2009
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det beror ju på vilken art det handlar om och även vilken mängd salt det handlar om.
        Rent generellt så skall man inte hålla en sötvattensart i bräckvatten även om den kan överleva där (i alla fall en tid).

        Men nu är ju varken ballongmolly eller I. werneri bräckvattenfiskar så varför alls ha bräckvatten.

        Vad gäller att minska effekten av nitrit så behövs det så lite salt att det påverkar minimalt
        Ok då börjar det klarna om jag fattat rätt så är den lilla mängd salt man har i för nitrit och sjukdom inte ens i närheten för att det skall bli bräckt. Men på artbeskrivningen av molly står det att asien-importerade bör ha bräckt vatten och det har min vän hört av hennes zoo så hon har nog det. visserligen har hon inte black molly utan ballong molly men det är väl samma förhållande för dom eller?
        350 liter Sydamerika
        250 liter sydostasien
        30 liter sydamerika

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av redrobjem
          Ok då börjar det klarna om jag fattat rätt så är den lilla mängd salt man har i för nitrit och sjukdom inte ens i närheten för att det skall bli bräckt. Men på artbeskrivningen av molly står det att asien-importerade bör ha bräckt vatten och det har min vän hört av hennes zoo så hon har nog det. visserligen har hon inte black molly utan ballong molly men det är väl samma förhållande för dom eller?
          Molly lever i anturen inte i bräckvatten - däremot odlas en del av de som kommer från Asien i bräckt vatten och då bör de inledningsvis gå i detta. OM så är fallet bör affären upplysa om detta och om de inte gör detta så ser jag ingen anledning till att hålla dom i bräckt vatten.

          Nja vid sjukdom så vet jag inte hur mycket salt som används - för att saltet skal ha direkt läkande effekt så kan det dock bara röra sig om ett saltbad en kortare stund.
          Om salt används för att utjämna den osmotiska balansen, vilket indirekt har en positiv effekt vid sjukdomar så används också då mindre med salt än om man har bräckvatten. Dock mer än vid nitrit.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...