Blä vilken kallsup jag fick!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ikan
    • September 2009
    • 7

    Blä vilken kallsup jag fick!

    Har köpt en enkel slamsugare med en slags avlång plastbehållare i ena änden och en slang i andra änden.


    På bruksanvisningen står att man slipper suga igång den. Skall bara vara att föra "behållardelen" upp och ner ett antal gånger för att få fart på den. Jag får ingen fart alls. Sög tillslut i ren desperation och det funkade sådär, men andra gången jag skulle suga fick jag en kallsup utan dess like. Hur sätter man igång en hävert utan att suga?
    Gruset skall tydligen virvla upp i behållaren och sedan ramla ner igen. Gjorde det inte hos mig.
  • Strikah
    • November 2009
    • 158

    #2
    Du måste ha änden på slangen under vatten i spannen, annars suger det inte över. Spannen måste stå lägre än akvariet också. Plastbehållaren är till för att fylla slangen med vatten, håll tummen för hålet på änden och täppa upp vatten med behållarn, stick sen ner änden av slangen i spannen och andra änden i akvariet. Släpp tummen och du ska se det suger hoppas du förstog min beskrivning.
    Senast redigerad av Strikah; 22 January 2010, 22:22.
    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      #3
      Ursprungligen postat av Ikan
      Har köpt en enkel slamsugare med en slags avlång plastbehållare i ena änden och en slang i andra änden.


      På bruksanvisningen står att man slipper suga igång den. Skall bara vara att föra "behållardelen" upp och ner ett antal gånger för att få fart på den. Jag får ingen fart alls. Sög tillslut i ren desperation och det funkade sådär, men andra gången jag skulle suga fick jag en kallsup utan dess like. Hur sätter man igång en hävert utan att suga?
      Gruset skall tydligen virvla upp i behållaren och sedan ramla ner igen. Gjorde det inte hos mig.
      Ja det ska bara va att skaka den upp och ner så ska det börja rinna påstår tillverkaren... JA pyttsan iband kan man få ingång den efter att ha slagit halva fiskbeståndet medvetslösa!! Nä köp en sån här så är problemet löst http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=57&page=1 sätt bara på änden av slangen och pumpa
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Speedo
        • January 2010
        • 602

        #4
        Det får inte finnas någon luft i slangen för då blir det inte (vakum?) något sug!
        Du tar tummen på slangänden och fyller den andra änden med vatten och lyfter upp den änden så vattnet rinner ner till änden där du håller tummen och sen så fortsätter du fyller tills hela slangen är fylld och försök få hela den där större grej-änden fylld med vatten och sen fort vänder du den ner i gruset så virvlar gruset upp och ramlar ner men vattnet och smuts åker ut i hinken!!

        Hoppas du förstog

        //Speedo
        P.S Du ska veta att jag har spillt typ 100 liter på golvet de första gångerna men som tur va så hade vi handukar och det är typ ett måste!
        Har jag stavat fel....Är det sant?
        Rätta mig gärna!

        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          harregud hur svårt kan det vara att suga till utan få massa vatten i munnen?? jag kör alltid "mun-metoden" o får då aldrig nått vatten i munnen. Man får ju vara lite snabb.

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Precis, är man snabb brukar det funka!
            Suga, men inte svälja!
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ge, men inte ta emot

              Kommentar

              • Christoffer_G
                • September 2009
                • 371

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                harregud hur svårt kan det vara att suga till utan få massa vatten i munnen?? jag kör alltid "mun-metoden" o får då aldrig nått vatten i munnen. Man får ju vara lite snabb.
                kan misstolkas:P

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tänkte med på att det kunde misstolkas, men klockan var halv 3 på natten o detta brukar inte vara ett sex-forum så jag hoppades att folk skulle koppla rätt. haha!

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Fyll slangen med vatten först och för ner en ände i akvariet och en ner till hinken.. Kan vara vettigt att kunna när man behöver slanga bensin då bensin är lite värre att få i munnen.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Äh. Man är inte akvarist förrän man silat bottengunk mellan tänderna...
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Äh. Man är inte akvarist förrän man silat bottengunk mellan tänderna...
                        Ord!

                        Kommentar

                        • Christin3
                          • January 2010
                          • 15

                          #13
                          slangen i hinken, sänk ner behållaren under vattet tills det slutar bubbla, lyft upp tills det rinner ut i hinken dvs slangen är fylld med vatten och behållaren är halvt fylld med vatten, snabbt ner o vänd på behållaren så suger den.

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Man är ingen viking fören man fått en kallsup med en 1" slang! Snacka om att jag fyllde hela systemet
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Det finns slanghävertar med inbyggd pumpblåsa på för en hundring. Man behöver varken suga, fylla eller åbäka sig, bara sticka ner och pumpa två-tre gånger tills vattnet rinner......
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...