Mitt första akvarium - Low tech på 2 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emza
    • January 2009
    • 18

    Mitt första akvarium - Low tech på 2 liter

    Hej!
    Jag har läst här ett bra tag och fastnat för både det ena och det andra, men har i slutändan beslutat mig för ett low tech på 2(T-V-Å) liter, självklart utan djur.
    Den enda elektroniken som kommer att finnas är belysningen och jag är förberedd på stora alg-angrepp innan ekosystemet har satt igång på allvar.

    Akvariets syfte är först och främst dekorativ inredning, men jag älskar verkligen allt som har med växter och djur att göra och ser framemot att få se hur en liten grön oas växer upp i mitt fruktansvärt stilrena hem, även om den inte blir så stor.

    Nu har jag dock några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på!

    "Ju mindre kar desto högre svårighets-nivå" har man ju hört på flera håll, och enligt det påståendet så verkar det ju verkligen som om det här karet kommer att gå åt helvette med sina ynka 2 liter.
    Finns det några tips på hur man kan starta karet på ett så skonsamt sätt som möjligt och samtidigt försöka undvika att hälla i en massa medel och krafs?

    Jag kommer att köra på finkornig sand och jord som bottensubstrat, låter det bra?
    Kommer jag att behöva byta ut jorden när näringen i den gamla är utsugen? Hur påverkar detta i såfall biologin i akvariet med tanke på alla goda bakterier och grejs som boat in sig där?

    Kommer akvariet långsiktigt att fungera utan djur, utan reningsverk och annan elektronik(bortsett från belysning) eller kommer jag att bli tvungen att skaffa algätande(och bajsande) djur?
    Vilket isåfall?

    Och kan jag i princip stoppa ner vilken växt jag vill eller är det några sorter som rekommenderas eller bojkottas?

    Tack för hjälpen!
    //Emza
    Fisklös
  • Emza
    • January 2009
    • 18

    #2
    Inga svar?

    Har skaffat jord som blir ett lager på ca 3-5 cm + svart sand, hur ska detta fördelas?
    Mer jord än sand? Jord blandat med sand? Bara tunt lager jord på bottnen?

    Ska jag hälla i vatten och låta det stå utan växter eller är det bäst att köpa in några plantor innan jag sätter igång?

    Är easy life eller växtnäring nödvändigt i början?
    Fisklös

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      menar du verkligen 2L och inte 2 gallon? tror aldrig jag sett ett akvarium med så lite som 2 liter. Skulle man kunna få se bild på det?

      Jag tror att du kommer få göra små vattenbyten ofta eftersom du inte vill ha pump.
      Bottenmatrialet låter bra. Jord ska ligga underst, annars kommer vattnet bli smutsigt.
      Sätt i växterna rätt snart så att det kommer igång.

      Du ska inte ha djur i det! Möjligen räka av arten Caridina men även det är tveksamt då de är flockdjur och vill vara många.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • Strikah
        • November 2009
        • 158

        #4
        Expremintera med en ca 1.5liters glasvas/skål med enbart växter i. Växterna klara sig bra med bara rums uppvärmt vatten och lite gödning. Men vattnet blir inge vidare efter ett tag utan filtrering på så liten yta. Börja lukta illa om de så jag satte i växterna i ett av akvariena istället och tömde vasen.
        45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

        Kommentar

        • Emza
          • January 2009
          • 18

          #5
          Det är en glasvas på 2 liter(enligt mina uträkningar).

          Stikah:
          Tror du att det hade fungerat bättre med små dagliga vattenbyten?
          Hur lång tid tog det innan det började lukta?

          Jag är redo att sätta in en liten pump om det inte skulle fungera utan den, men jag tänker iallafall pröva!
          Fisklös

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Köp en portionsförpackning med pmdd, blanda ingredienserna och häll ned en knapp knivsudd i vasen vid varje vattenbyte. Då har du all näring du behöver. Utan den kommer nog växterna dö skulle jag tro. Du får nog experimentera med vattenbytesintervallerna. Med en liten pump borde du klara dig en vecka eller mer, men utan blir det kanske vrannan dag eller nåt skulle jag tro.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              en glasvas på 2 liter är inget akvarium. visst kan du hålla vattenväxter i det och även testa lite kul grejer, men akvarium? Nej det är det inte.
              -----------------------

              Kommentar

              • Emza
                • January 2009
                • 18

                #8
                Kan du då förklara för mig vad ett akvarium är?
                Fisklös

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av wierdalien
                  en glasvas på 2 liter är inget akvarium. visst kan du hålla vattenväxter i det och även testa lite kul grejer, men akvarium? Nej det är det inte.
                  http://sv.wikipedia.org/wiki/Akvarium
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Emza
                    • January 2009
                    • 18

                    #10
                    Mycket har kommit i mellan tyvärr, men bottnen är färdig och jag letar växter för tillfället!
                    Fisklös

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      #11
                      Du kan ju alltid ha lite sniglar i om du vill ha djur. Tänkte då på små "skräpsnäckor". Äter en del alger och ger lite avföring som kan fungera som gödning.

                      Kommentar

                      • Emza
                        • January 2009
                        • 18

                        #12
                        En liten anubias + stickling är planterade.
                        Hade lite bråttom i affären så jag glömde bort pmdd, tur att det är en dag i morgon också!
                        Fisklös

                        Kommentar

                        • hulkjohan
                          • September 2008
                          • 32

                          #13
                          Låter trevligt, lite som en mini sumpmark inomhus
                          Lite inspiration:


                          //Johan
                          Senast redigerad av hulkjohan; 28 January 2010, 19:05.

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #14
                            pmdd köper du via nätet. Finns inte i affärer.
                            T.ex. http://www.haack.se/pmdd/
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • Mathce
                              • April 2009
                              • 239

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Så här står de på wikipedia.
                              Ett akvarium är en vattenbehållare som är avsedd att hysa fiskar eller andra i vatten levande djur och/eller växter för prydnad, odling eller forskning.

                              Vad jag fattat det som så ska hon ha växter för prydnad. Och då är de ett akvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...