Mitt första! Miljoner frågor och tankar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ante1981
    • January 2010
    • 22

    Mitt första! Miljoner frågor och tankar!

    Hej alla glada!

    Ante kallas jag och jag har precis kommit igång med mitt första akvarium och tycker allt är ganska spännande just nu... Började med växter samt 2 rötter och lite större stenar till grottor! Inskaffade efter någon dag 5 st guppys för att värma upp det hela (2hanar o 3honor). Har även laddat med nitrivec för det skulle vara bra

    Tänkte först få lite koll på nitrit värden och ph värden så allt funkar! men det är väll bara köpa test och kolla lite då och då? Eftersom jag vill ha MYCKET växter, kommer jag behöva något annat test då?

    Nu börjar ju tankarna lite om hur många och vilka fiskar man kan ha i mitt 112l akvarium... Vill ju ha ett s.k sällskapsakvarium där jag hoppas på att kunna ha följande fiskar:

    -Guppy ca 8-10. ev yngel som blir mat till dvärgarna

    -Ballongmolly 4-6. yngel mat där me! den här är lite inom parantes.. min yngsta son ska få bestämma här eftersom han tycker att det här med fiskar e jätte häftigt! Men en snäll levande födare i alla fall.

    -dvärgciklid eller dvärggurami.. om inte båda?
    Det här är väll också den intressantaste frågan... Hur varmt ska det vara, Ph värde.. hur många par kan man ha? vilka eller vilken av dem sabbar inte mina fina växter som jag vill kämpa fram?

    -Räkor
    (som förmodligen blir mat, men jag har läst att fiskarna får fin färg då?)

    -mal (här behöver jag förslag på ras och hur många)

    Vet att jag inte ska köpa alla på en gång.. utan 3-5 fiskar åt gången med en halv till en hel månads uppehåll Så sista frågan e väll va kan jag utöka med nästa gång? är det okey med 5-6 räkor och några fiskar eller blir det för mycket av en chansning? ev ciklider eller guramis antar jag är det sista man skaffar eftersom dom är känsligare för temp och värden i akvariet?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av ante1981
    Hej alla glada!

    Ante kallas jag och jag har precis kommit igång med mitt första akvarium och tycker allt är ganska spännande just nu... Började med växter samt 2 rötter och lite större stenar till grottor! Inskaffade efter någon dag 5 st guppys för att värma upp det hela (2hanar o 3honor). Har även laddat med nitrivec för det skulle vara bra

    Tänkte först få lite koll på nitrit värden och ph värden så allt funkar! men det är väll bara köpa test och kolla lite då och då? Eftersom jag vill ha MYCKET växter, kommer jag behöva något annat test då?

    Nu börjar ju tankarna lite om hur många och vilka fiskar man kan ha i mitt 112l akvarium... Vill ju ha ett s.k sällskapsakvarium där jag hoppas på att kunna ha följande fiskar:

    -Guppy ca 8-10. ev yngel som blir mat till dvärgarna

    -Ballongmolly 4-6. yngel mat där me! den här är lite inom parantes.. min yngsta son ska få bestämma här eftersom han tycker att det här med fiskar e jätte häftigt! Men en snäll levande födare i alla fall.

    -dvärgciklid eller dvärggurami.. om inte båda?
    Det här är väll också den intressantaste frågan... Hur varmt ska det vara, Ph värde.. hur många par kan man ha? vilka eller vilken av dem sabbar inte mina fina växter som jag vill kämpa fram?

    -Räkor
    (som förmodligen blir mat, men jag har läst att fiskarna får fin färg då?)

    -mal (här behöver jag förslag på ras och hur många)

    Vet att jag inte ska köpa alla på en gång.. utan 3-5 fiskar åt gången med en halv till en hel månads uppehåll Så sista frågan e väll va kan jag utöka med nästa gång? är det okey med 5-6 räkor och några fiskar eller blir det för mycket av en chansning? ev ciklider eller guramis antar jag är det sista man skaffar eftersom dom är känsligare för temp och värden i akvariet?
    Oj, det var många frågor på en gång!
    Har du mkt växter kan det åtminstone till en början vara värt att köra med växtgödning (avsedd för akvariebruk så klart) eller PMDD (googla PMDD för mer info). Temp. beror på vilka fiskar man har, men med de fiskar du beskriver kan du ha ganska varmt ca 26 grader sådär men fråga annars i butiken vad de tycker.
    Det räcker eg. med att vänta första omgången med fisk efter det så kan man ha i resten av fisken, du behöver inte utöka gradvis. Räkor kan jag innget om men vad gäller fisken låter det bra.
    Tycker att du borde kunna ha både gurami och ciklider (de befinner ju sig i lite olika vattenregioner). Dvärggurami låter bra och som ciklid kanske nån apistogramma eller palettciklid. Tänk bara på att dvärggurami och apistogrammor kräver lite "extra skötsel". Absolut inga konstigheter men apistogrammor uppskattar iaf god vattenkvalite, i så fall är paletter enklare att hålla. Har du paletter kan det va lämpligt att köra lite svalare än vad jag nämnde förut, en temp. på 24 kan väl va lagom isf.
    På malfronten hade jag nog kört antingen ancistrus (2-3 st) eller en liten grupp (ca 4-7st) pansarmalar.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av ante1981
      Tänkte först få lite koll på nitrit värden och ph värden så allt funkar! men det är väll bara köpa test och kolla lite då och då? Eftersom jag vill ha MYCKET växter, kommer jag behöva något annat test då?
      KH och nitrit hade jag nog köpt, har faktiskt aldrig mätt PH då det inte är speciellt relevant för de vanliga fiskarna.

      är det okey med 5-6 räkor och några fiskar eller blir det för mycket av en chansning? ev ciklider eller guramis antar jag är det sista man skaffar eftersom dom är känsligare för temp och värden i akvariet?
      Tycker du ska skaffa räkor allra sist, de brukar generellt sett vara lite känsligare.

      Kommentar

      • ante1981
        • January 2010
        • 22

        #4
        Va kul med svar så snabbt

        Jo Pmdd har jag redan införskaffat, eftersom jag vill ha många växter! Det var lite googlande på aquascaping som fick mig att vilja ha ett akvarium!! Sen så köpte jag easycarbo, så förhoppningsvis kan jag få lite boost på plantorna!
        Okey Kh och nitrit värdena ska jag kolla!

        Så dvärggurami och dvärgciklid är inte känsliga för felaktiga ph värden?

        Ancistrus tittade jag på igår, den e ju jätte fin. Hoppades på att den skulle dyka upp här. För inte kan man lite på folk som jobbar på djurbutik

        Ang apistograma och dvärgguramisarna! ska man då skaffa ett par av varje? eller 4 av varje? är det inte svårt att se vilket kön dom är om man skaffar unga fiskar?

        Tack för dom snabba svaren! Zoopet är verkligen ett trevligt ställe

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Hej, kul att du hittat hit

          Enligt mig vore det bäst att satsa på antingen guppy ELLER molly som levandefödare. Två arter av levandefödare kan bli lite mycket. De har liknande kroppsform och de rör sig i samma skikt i akvariet. Dessutom ynglar de av sig otroligt. Så om det är möjligt med din sons åsikter så skulle jag verkligen ha haft bara en levandefödare.

          Som algätande mal skulle jag ha köpt ett ancistrus-par (hane+hona alltså).
          Den blir på sikt 10-12 cm. Man köper dem som yngel i de flesta affärer. De gillar grottor som de gömmer sig i på dagen. (utfodras med sjunkande algtabletter)

          Pansarmalar är jättesöta, men kräver finkornig sand för att trivas. De bökar runt i sanden med sin nedåtriktade nos..

          De äter INTE alger, utan bara matrester och annat på botten (utfodras med sjunkande tabletter för köttätare). Så vill du satsa på en malart är det kanske bättre med ancistrus som äter alger
          / Ebba

          Kommentar

          • ante1981
            • January 2010
            • 22

            #6
            Jo efter lite eftertanke så blir det nog bara en levandefödare! Men jag skaffade 5 guppys för att gå in akvariet.. och hittade efter det den vackra segelfens mollyn... jaja... det löser sig.. får väll köpa ett akvarium till till guppysarna eller låta dom få som finns gå med ett större gäng mollys?

            Ancistrus malen är nog given.. va en fasligt söt liten rackare! 2 st blir det

            Gurami eller ciklid.. bättre att hålla sig till en kanske? Vilken av dom håller sig på botten ... vill att fiskarna ska in bland grottor och rötter som jag fixat så fint.. Och angående antal så blir det nog 1 hane och 2-3 honor..

            Läste en lite störande grej om red-crystal räkor... att dom är känsliga mot gödnings medel! är alla räkor känsliga mot gödnings medel? usch och fy...

            Jaha.. då ska jag bara invänta nästa fredag då.. och hålla koll på vatten värden etc..

            Kommentar

            • Systercaroline
              • December 2009
              • 26

              #7
              Jag är också nybörjare, men jag ville ändå tillägga att jag har två red crystalräkor i mitt nystartade akvarium (sedan julas). Och de mår fina fisken, trots att de var med nästan från start. Dock har de ej fått smaka gödningsmedel förstås. ;-)

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Tja, jo förresten det här vet du kanske redan men kör gärna easy life filter medium (FFM) oxå, det är ett bra medel som tar hand om det mesta som är dåligt för akvarievattnet. Sen brukar man ha salt oxå, det finns ektozonsalt att köpa i butiken men det är enligt mig och flera andra en onödig produkt då det går lika bra med vanligt salt som man köper i livsmedelsbutiken för typ 10 spänn. Kör gärna med grovt havssalt (med eller utan jod spelar eg. ingen roll så länge man inte kör rejäla saltkurer). Man brukar köra 1tsk salt/50L vatten. Vill du ha fisk som går längs med botten och åker in i grottor så är cikliderna att föredra. Guramis håller mer till i de övre och mellersta vattenregionerna.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • ante1981
                  • January 2010
                  • 22

                  #9
                  Ursprungligen postat av Systercaroline
                  Jag är också nybörjare, men jag ville ändå tillägga att jag har två red crystalräkor i mitt nystartade akvarium (sedan julas). Och de mår fina fisken, trots att de var med nästan från start. Dock har de ej fått smaka gödningsmedel förstås. ;-)
                  Jag e så sugen på dom, för dom e så läckra! Men vill ju lixom inte ha ihjäl dom i ett rent exprimentelt syfte.. känns taskigt..

                  Rooster
                  Salt är det för alla fiskar.. eller speciellt för guramis eller ciklider?

                  Kommentar

                  • dhuron

                    • March 2007
                    • 119

                    #10
                    Hur stort kar har du? Klipp räka (Atyopsis moluccensis) är ju väldigt fina tycker jag, blir max 12cm.

                    /Tobbe

                    Kommentar

                    • ante1981
                      • January 2010
                      • 22

                      #11
                      har bara ca 110l.. men har lagt ner räkfronten... får bli sniglar istället.. Skaffade dessutom 3st ancistrus idag... dom lever verkligen rövare... kul fisk

                      Kommentar

                      • ante1981
                        • January 2010
                        • 22

                        #12
                        Hej igen!!

                        Nu kommer en ny fråga! är så att jag har råda grus i mitt kar 3-5 mm har jag för mig... ska jag satsa på finare sand om jag vill ha bolivianer, fjärilar, hongsloi eller kakadua? och eftersom jag vill ha växter är det bra att ha råda gruset under? julas blästersand hade jag tänkt mig då i så fall...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...