Dvärgotocinclus - rund ring på buken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albasmamma
    • December 2009
    • 7

    Dvärgotocinclus - rund ring på buken?

    Hej!
    Kan någon vänlig själ hjälpa mig. Är nybörjare på detta med akvarium. Men vi har iaf haft igång vårt akvarium i 1½ månad nu och det har funkat bra.
    Nu till dilemmat, vi har bl.a. 3 st Dvärgotocinclus (tror jag, har för mig att det var tetror vi köpte men hittar ingen tetra som stämmer in, så det närmaste utseende mässigt är alltså Dvärgotocinclus), en av dem har iaf fått en rund svart "ring" på buken (ca 3 mm), den är även lite rund om buken. Vad kan detta vara? Kan den vara gravid eller har rom eller nåt sånt?
    Någon som kan hjälpa mig?
  • Albasmamma
    • December 2009
    • 7

    #2
    Kan tillägga att det är som en liten utbuktnad och så en svart ring, ljust i mitten.
    Fisken kan även vara en svart neontetra, jag är osäker.

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Vi måste nog först reda ut vilken art du har.

      Simmar de fritt uppe i vattnet, eller ligger de på botten, längs rutorna eller på blad? Otocinclus simmar inte särskilt mycket i fritt vatten.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • Albasmamma
        • December 2009
        • 7

        #4
        De simmar uppe i vattnet, då är det nog en tetra trots allt

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Om du kan få till en bild på fisken kan vi nog identifiera den. Det behöver inte vara nåt konstverk, det brukar gå att få till en hyfsad identifiering bara fisken är i bild och visar bredsidan mot kameran.
          Om du inte är guldmedlem (krävs för att lägga upp foton här på zoopet) kan du lägga upp bilden på t.ex. http://www.tinypic.com och posta länk till bilden här.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...