Nytt akvarium 325 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nothingman
    • January 2010
    • 74

    Nytt akvarium 325 liter

    Hej på er!
    Jag har precis införskaffat ett nytt akvarium (325l). Har ett 60-liters idag med lite smått och gott i.
    I mitt nya så är jag sugen på att köra Malawi eller Tanganyika. Är i stort sett nybörjare vad gäller akvarium och har bara haft mitt lilla 60-liters i en månad, utan dödsfall iofs Men jäklar vad beroendeframkallande det är! Fortsätter det i den här takten så har jag snart hela huset fyllt med kar

    Är det någon skillnad i svårighetsgrad mellan Malawi och Tanganyika? Skiljer det mycket i inredning osv?

    Många (förmodligen väldigt lätta för er proffs) frågor men jag hoppas ni har lust att hjälpa mig

    //Fredde
  • gustinger
    • October 2009
    • 215

    #2
    Ah en till från växjö, välkommen till forumet.
    håller med att det är beroendeframkallande, jag började med ett 80 liters nu sitter jag på 5st kar från 65liters upp till 525 liters ^^
    har malawi i mitt 240 liters och jag hade 100000 frågor oxå i början, men fråga på du, det finns en del "proffs här".Kan tyvär ingen om tangysar och inte så mycket om malawi heller egentligen (tillräckligt för att ha ett kar) inge proffs direkt.
    jag kör med vit kalksand i mitt kar och en hel del kalksten, thats it, hade lite gröna växter i börja....tjowisst det gick ju så där, mina golden hade jättekul när dom bråkade om vem som skulle leka med gräset som dom grävde upp så nu är där bara stenar som bildar grottor i karet.
    56l Agassazii Fire Red
    80l Nigerian Yellow
    112l Transvestitus
    240l Vejita II + scalar

    Kommentar

    • nothingman
      • January 2010
      • 74

      #3
      Tackar tackar!
      Var handlar du någonstans i stan? Akvarieprylar menar jag ju då givetvis ;-)
      Var på akvarielandet häromdagen och tittade lite. Vill som sagt inte ha något som är för svårskött så här i början :-)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Malawis naturliga miljö är mycket sten. de gräver mycket så ett gott råd är att lägga i en skiva frigolit eller ett liggunderlag i akavariet innan du häller på sanden. Växter ska du inte ha så mycket. för det första så är det inte så biotopiskt, o för det andra är malawi vegetarianer (i huvudsak) så många växter stryker med.
        Men en växt som passar med malawi är javaormbunke. Tålig o kraftigt grön. Gör sig snyggt mot alla färgerna från fiskarna.

        En liten personlig åsikt. Jag tycker det är väldigt snyggt med ljus sand till malawi. helst vit. För då står fiskarnas färger ut så väldigt mycket mer.

        hoppas det går bra med ditt malawi (eller kanske tanganyika då)

        Kommentar

        • nothingman
          • January 2010
          • 74

          #5
          Tackar för detta hannesc. Några särskilda arter man ska börja med? En mal eller två förmodar jag att man ska ha med eller?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            oo det finns ju så många.

            Mbunas
            Mbenji
            Greshaki
            Röda zebror

            Nästan bara att välja vad du tycker är snyggt. Köp 1 hanne o 2-3 honor till han.
            ja en mal är bra o ha så håller du akvariet rent o snyggt. har en Plecomal med mina o har inga som helst besvär av alger.

            Kommentar

            • gustinger
              • October 2009
              • 215

              #7
              jag började med Golden och Hongi, det går även en 3 st ancistrus i mitt kar
              56l Agassazii Fire Red
              80l Nigerian Yellow
              112l Transvestitus
              240l Vejita II + scalar

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                här har du en bra lista.

                Kommentar

                • gustinger
                  • October 2009
                  • 215

                  #9
                  så här såg mitt kar ut när jag först började med det, köpte kalksten och vit kalksand på akvarielandet kanske inte det snyggaste ,men fiskarna gillar det (hoppas jag) håller på att byta ut en hel del sten då jag märkt att kalkstenen tappar lite av sin vita färg efter ett tag, nu är den mer grå i färgen.
                  Bifogade filer
                  56l Agassazii Fire Red
                  80l Nigerian Yellow
                  112l Transvestitus
                  240l Vejita II + scalar

                  Kommentar

                  • nothingman
                    • January 2010
                    • 74

                    #10
                    Ursprungligen postat av gustinger
                    så här såg mitt kar ut när jag först började med det, köpte kalksten och vit kalksand på akvarielandet kanske inte det snyggaste ,men fiskarna gillar det (hoppas jag) håller på att byta ut en hel del sten då jag märkt att kalkstenen tappar lite av sin vita färg efter ett tag, nu är den mer grå i färgen.
                    Det var ju riktigt snyggt! Undrar om man skulle åka till akvarielandet imorrn och inhandla ett lass grus... Har du någon hum om priset och mängden? Akvariet är 120x50x50. Bottenytan borde ju vara 0,6m2 om jag inte är helt ute o cyklar... Hur tjockt lager brukar man ha? Några cm?

                    Tack för listan hannesc. Finns många läckra fiskar att välja på ju. Såg en blå-aktig fisk med vita "läppar" på akvarielandet som var riktigt läcker. Ska se om jag hittar den i listan

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      a tror jag vet precis vilken du menar. kommer inte ihåg namnet på dom iof. var vääldigt nära att införskaffa mig ett par sånna jag med men han hade inga honor hemma så det får vänta.

                      tips på grus. Biltemas blästersand. jag ska nog ta o köpa det o byta ut i mitt malawi. o bra mycket billigare än akvariegrus.

                      Kommentar

                      • gustinger
                        • October 2009
                        • 215

                        #12
                        oj, bra fråga, vet att den vita va dyrast av dom han hade har förträngt priset dock ^^ glöm inte att fixa frigolit till insidan av karet under sanden det glömde jag, va bara att tömma karets på sten och sand och i med frigoliten, dom gräver mycket och har man sten staplade så vill man inte att 1 stillar ner och tar sönder botten. du har typ samma storlek som mitt kar då 240 liter tror jag köpte 2 eller 3 säckar vit sand, osäker kolla med honom där nere han borde veta, jag har mellan 5-8cm tjockt, mina malawi fixar det dom tycker är bäst för karet
                        56l Agassazii Fire Red
                        80l Nigerian Yellow
                        112l Transvestitus
                        240l Vejita II + scalar

                        Kommentar

                        • nothingman
                          • January 2010
                          • 74

                          #13
                          http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=153567 sån menar du? Dom får fasen se till att öppna butiken i Växjö som det pratats om så länge Jönköping och Halmstad är väl närmaste för min del annars 18kg för 74,90 är ju inte så blodigt annars!

                          Kommentar

                          • gustinger
                            • October 2009
                            • 215

                            #14
                            dom håller väl på att bygga vid citygross eller är jag helt ute och drömmer ^^ snön får försvinna så man kan köpa sand där hehe
                            56l Agassazii Fire Red
                            80l Nigerian Yellow
                            112l Transvestitus
                            240l Vejita II + scalar

                            Kommentar

                            • nothingman
                              • January 2010
                              • 74

                              #15
                              Frigolit har jag liggande i carporten faktiskt. 20mm golvfrigolit. Ska egentligen vara under parkettgolvet i köket men jag kan ju stjäla lite
                              Får ta ett snack med honom imorgon. Det ska iaf vara finkornig sand då?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...