Guppy och glasmalar - bra/dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Systercaroline
    • December 2009
    • 26

    Guppy och glasmalar - bra/dåligt

    Vet ej om tråden hamnat rätt, men min fråga kanske är lite av nybörjarvarianten..

    Har ett 60-liters relativt nystartat akvarium (sedan julas).
    Där bor:
    1 guppykille
    3 guppytjejer
    3 guppyyngel
    2 glasmalar
    1 platykille
    1 platytjej
    1 ansistrusmal
    3 albinofärgade pansarmalar
    4 räkor

    Liten härlig blandning alltså...
    I fredags dog en guppykille (hade 2 från start). Hans bakfena blev fulare och fulare mot slutet (misstänker att han fick spö). Trodde först att det var den nu överlevande guppykillen som vart på han, men nu börjar även hans bakfena att dela på sig och se ful ut.

    Min fråga är, efter all mellantext, är det glasmalarna som är taskiga? Är guppys och glasmalar en dålig kombination? Har sett dem jaga guppykillen, och även guppytjejerna.

    Guppyn som dog började simma som en ostbåge, sen lade han sig ner och var död. Inga synliga tecken på sjukdom, inte heller fensvamp eller vad det heter.

    Hade ej gjort några nya saker i akvariet, förutom att jag givit fryst mat för första gången samma dag (fre). Har dock fortsatt med det och alla andra verkar må bra av den. Ska vara någon ekologisk variant.
  • Speedo
    • January 2010
    • 602

    #2
    kan inte guppy dö när dom massodling och att fenan går sönder eller något sånt!?
    Har jag stavat fel....Är det sant?
    Rätta mig gärna!

    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      till att börja tycker jag att du har för mycket fisk till ett såpass nystartat akvarium.
      Och vissa fiskar behöver mer utrymme än det som akvariet ger.

      Kan tänka mej att fiskarna dör av dåliga vattenvärden.
      Glasmalar (indisk glasmal?) är stimmfiskar alltså ska du helst ha fler än 5 stycken av dom. ditt akvarium är förövrigt för litet för att innehålla glasmalar.
      Är ingen expert på dessa fiskar men jag kan tänka mej att om dom inte är så många som dom borde vara så kan dom bli stressade. både mot sej själva och andra fiskar.

      Vad jag har erfarit med mina glasmalar (indisk glasmal) så är dom väldigt fredliga.
      Jag tror att om du har rätt storlek på ditt kar och ett stimm av malar (så som dom vill ha det) så kommer dom inte att störa dina andra fiskar.

      vill också tilläggaa att du ska mata lite försiktigare (vet inte hur mycket du matar iofs) en tid framöver...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Systercaroline
        • December 2009
        • 26

        #4
        Tack för svar.

        Vet ej om de är Indiska glasmalar, ser ut som benrangel i grå ton, två spröt ut från skallen/ansiktet. Köpte dem på Akvarielaget Solna, där jag förväntar att personalen lär ut oss nybörjare på ett korrekt sätt. Frågade specifikt om rekommenderat antal glasmal, och han sa att två skulle räcka. Till och med en ensam under en period.

        Du skriver att det är för mycket fisk för att det är så nytt. Hur länge ska akvariet vara igång innan man befolkar/befiskar det i det antal akvariet klarar av? (vet ju att det ska stå tomt i minst en vecka då det är nypåfyllt) Hur länge räknas akvariet som nytt?

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Om den är helt genomskinlig med 2 spröt på skallen så är det Indiska glasmalar
          Om man håller dom ensamma för länge så dör dom. så just dessa glasmalar är extra viktigt att hålla minst 5 stycken av, jag har 8

          Lita aldrig på zoohandlare!! gå till en etablerad akvariebutik som inriktning på endast fiskar... men där ska du också vara lite försiktigt. bäst är att titta på artbeskrivningarna här på zoopet och att söka i forumet

          Om du vill lära dej det enklaste grunderna om akvaristik så tycker jag att du ska läsa den här tråden nogrant, då kommer det gå gallant
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Systercaroline
            • December 2009
            • 26

            #6
            Lita aldrig på zoohandlare!! gå till en etablerad akvariebutik som inriktning på endast fiskar... men där ska du också vara lite försiktigt. bäst är att titta på artbeskrivningarna här på zoopet och att söka i forumet



            Men men om man inte kan lita på personalen på akvarielagret, vem kan man då lita på De är ju definitivt inriktade på endast fiskar, och stället är omtalat av de flesta akvarieintresserade??
            Jag ska dock läsa arbetsbeskrivningarna, och den länk du skickat, tack för den!

            Kommentar

            • andersfiskar
              • March 2007
              • 384

              #7
              Glasmalar är förövrigt inte den tåligaste nybörjarfisken. Och tänk på att zoohandlare tjänar pengar på att sälja fisk. Det kan grumla deras omdömme. Dessutom har de inte i närheten den kunskap som finns t.ex. här på zoopet.
              //
              Mvh
              Anders

              Kommentar

              Arbetssätt...