Lite frågor från en nybörjare =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #31
    Ursprungligen postat av Chapter
    VA å kolla snabbt inne på Hornbach i Gbg å fick en liten shock =P Fick syn på ett snyggt 112 liters akvarium för 350 spänn helt okay tyckte jag, så fråga jag vad en ljus ram till det kosta... 780 spänn!! (för ett heltäckande, vilket det va det enda dom hade hemma för tillfället) Ska inte på stå att ja e expert men känns om det va lite över-pris =P

    Men som sagt jag e ingen expert så jag frågar er =) Brukar ljusram kosta så mycket? eller va det bara kanske en Rolls royce modell ja kolla på kanske =P
    Jag håller på att plocka ihop grejor till ett nytt 720L akvarium. Gissa vad en heltäckande ramp 160*75 cm med 4*80W T5:or kostar! 6k.... Snacka om RR

    /Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • Chapter
      • January 2010
      • 45

      #32
      Jag kom å tänka på en annan sak med, vad är fördelarna och nackdelarna med täckglas?

      Rent estetisk sett så skulle jag vilja ha ett hundra liters, helglas kar, utan täckglas och hängande lysrörs armatur över.

      Men det kanske finns några problem som mitt otränade öga inte ser? =)
      222L Sällskap

      Kommentar

      • Chapter
        • January 2010
        • 45

        #33
        Ursprungligen postat av lofstrog
        Jag håller på att plocka ihop grejor till ett nytt 720L akvarium. Gissa vad en heltäckande ramp 160*75 cm med 4*80W T5:or kostar! 6k.... Snacka om RR

        /Roger

        å fy fa.. nken, dyr men härlig hobby man ger sig inn på
        222L Sällskap

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #34
          Som sagt, smakar det så kostar det. Härligt när 720 kommer på plats nå'n gång i vår.
          Ska stå i ett nyrenoverat akvarierum i källaren.
          Discus for life

          Kommentar

          • Chapter
            • January 2010
            • 45

            #35
            Låter najs
            222L Sällskap

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #36
              Ursprungligen postat av Chapter
              Jag kom å tänka på en annan sak med, vad är fördelarna och nackdelarna med täckglas?

              Rent estetisk sett så skulle jag vilja ha ett hundra liters, helglas kar, utan täckglas och hängande lysrörs armatur över.

              Men det kanske finns några problem som mitt otränade öga inte ser? =)
              Fördelarna med täckglas är ju att man slipper att det avdunstar så mycket vatten. Nackdelarna är att täckglaset tar en del av ljuset från belysningen.

              Jag försöker alltid köra med heltäckande ramp utan täckglas. På så sätt tar jag tillvara all effekt från lysrören utan att behöva bekymmra mig om hög avdunstning. Tycker det är snyggt att slippa spillljus också men smaken är ju som alltid delad.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Chapter
                • January 2010
                • 45

                #37
                OKay, ska fortsätta å skissa på det här huvudet. tack för infon =)
                222L Sällskap

                Kommentar

                • Chapter
                  • January 2010
                  • 45

                  #38
                  Är räkor ett alternativ itället för malar i en nybörjares kar? inte så sugen på mal eller snäckor, men et par räkor skulle va coolt, men dom kanske e svår att hålla vid liv i et kar med guramis (med tanke på temperatur å grejor)?
                  222L Sällskap

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #39
                    Räkor funkar fint Amano kanske skulle kunna vara nåt?
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Chapter
                      • January 2010
                      • 45

                      #40
                      Gött =) ska googla den
                      222L Sällskap

                      Kommentar

                      • Chapter
                        • January 2010
                        • 45

                        #41
                        Woah blev lite små kär i Crystal red =P skulle dom kunna funka tror ni?
                        222L Sällskap

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #42
                          Ursprungligen postat av Chapter
                          Woah blev lite små kär i Crystal red =P skulle dom kunna funka tror ni?
                          Haha.. Ja det är min favorit med

                          Har bara två kvar nu men i framtiden tar jag nog tag i det igen

                          Crystal red är mycket mindre än amano och inte så tåliga. Men har du bara gott om gömställen så kommer de överleva, men var inte så säker på att få några räklingar så länge du har andra fiskar i karet
                          CR är väldigt känsliga för kemikalier och tål ingen medicin eller gödning..
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Chapter
                            • January 2010
                            • 45

                            #43
                            Okay =) ska nog börja med nåt lite tåligare, vill juh inte spilla liv i onödan så att säga =P
                            222L Sällskap

                            Kommentar

                            • Chapter
                              • January 2010
                              • 45

                              #44
                              Moahaha har fåt nys om ett 222l kar som ek ille ja känner ska sälja med alu benställ
                              ,filtermattor, dropvärmare ochramp med en reserv lys-rör för 1000 spänn =) ska ringa han på måndag å se om har kvar det =P
                              Senast redigerad av Chapter; 23 January 2010, 14:49.
                              222L Sällskap

                              Kommentar

                              Arbetssätt...