Lite frågor från en nybörjare =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chapter
    • January 2010
    • 45

    Lite frågor från en nybörjare =)

    Hej!

    För ett par dagar sedan blev jag lite små sugen på att skaffa mig ett litet akvarium på 15 - 25 liter, så ja tänkte skulle kolla lite på nätet å hitta hit =)

    Nu har ja suttit här å läst i ett par dagar å skulle vilja ge ett allmänt tack till alla som har postat här för ja hitta ett ton jättebra tipps.

    Så nu när jag har suttit här å läst så har jag blitt sugen som attan att starta upp ett akvarium. Jag här tänkt mig ett 100 liters (som jag har uppfattat det så e det en bra nybörjar storlek) med ett par dvärg-guramis och neon-tetror att börja med. Min tanke e att ha det så simpelt å underhållsfritt (relativt sett) som möjligt innan jag ve om det e nåt ja fastnar för.

    Så ja tänkte fråga lite om sakr som jag inte e helt hundra på.

    Vilken grovhet, typ a sand som e bra å ha till dvärg guramis?

    Vilken typ av växter å ljus ska man ha?

    Hur ska man bygga upp miljön, gillar dom grottor, rötter, stora stenar?

    ska man ha några andra fiskar med för miljöns skull? (malar hade ja tänkt, men hur många å vilken sort?)

    e det nåt ja har glömt så e alla tips välkommna =)
    222L Sällskap
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Välkommen hit och skönt att höra att du valde 100L framför 15-25L

    Det kommer bli fint med dvärggurami och tetror och om du vill ha någon mal så tycker jag att ancistrus är den som sköter sig bäst
    1-2 ancistrus är ganska lagom.
    Vilken sand du väljer spelar inte så stor roll med dessa fiskar men om du vill ha ett stim pansarmalar som bökar i sanden bör du ha väldigt finkornig sand.
    Växter spelar inte heller så stor roll vilka men de flesta fiskar gillar lite snår där de kan simma in och vara för sig själv
    Dekorera det som du själv tycker är fint så blir det nog bra

    Tänk på att just dvärggurami kan vara ganska känsliga i nystartade kar så låt gärna ett litet stim tetror (max 10st) köra in karet och fyll på stimmet till önskad storlek efterhand som akvariet börjar komma i balans. Till sist råder jag dig att köpa gurami.

    Lycka till med ditt kar
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Chapter
      • January 2010
      • 45

      #3
      okay de låter bra =) ger lite mer val möjligheter så, Ska iväg till zooaffärn nästa vecka å kolla lite på akvarium å tillbehör så man har lite koll på vad man ska ha sen när man får lön =P

      tack för svaret =)
      222L Sällskap

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        #4
        Nina är det bra och köpa 10st tetror samtidigt efterssom det står att man bör köpa max 3-4 fiskar från början? :O
        Senast redigerad av Virros; 16 January 2010, 19:41.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Virros
          Nina är det bra och köpa 10st tetror samtidigt efterssom det står att man bör köpa max 3-4 fiskar från början? :O
          Du har rätt. Det optimala är att ha ca. 3 platy tex som kan gå in karet den första månaden men eftersom Chapter inte har någon passande fisk att ha i så liten mängd i sin "önskelista" och eftersom akvariet är så pass "stort" så bör det gå med ett litet stim tetror.

          Det är ytterst viktigt att Chapter inte övermatar nu i början utan matar lite var tredje dag de första veckorna.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Chapter
            • January 2010
            • 45

            #6
            JA de låter vettit ska nog investera i ett par platys i början, alltid roligt med lite mångfald, plus känns bra med störst chans för sucess
            222L Sällskap

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Chapter
              JA de låter vettit ska nog investera i ett par platys i början, alltid roligt med lite mångfald, plus känns bra med störst chans för sucess
              Haha.. Ja men då så. Då var det problemet löst
              Men mata ändå sparsamt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Chapter
                • January 2010
                • 45

                #8
                jajemen =) will do
                222L Sällskap

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag tycker Ninas tips från början var alldeles utmärkt. 10 neontetror skräpar ned tillräkligt för att få igång karet, men köp också startmedel/filtermedia eller helt enkelt filterbakterier så får du direkt en bra start av akvariet.

                  Guramis, om jag har rätt, gillar att bygga sina skumbon i växtlighet som ligger högt i karet. Det kan vara vattenpest, flytväxter, annat som når upp. Vattenpest är också en bra växt som hjälper till att förbruka avfall eftersom den växer snabbt.

                  Jag tycker det kan vara bra att tänka på att det är svårt att byta grus om du senare vill ha corydoras eller andra fiskar som gillar fint grus eller sand. Därför skulle jag rekommendera sand på 1-2 mm diameter. Eller Julas blästersand så spar du ett gäng hundringar. i det karet räcker en säck för 49 kronor. När du köperr pump så brukar det löna sig att överdimensionera, jag har 2 112 liters och där kör jag fluva3 700l/t och det känns lagom.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Chapter
                    • January 2010
                    • 45

                    #10
                    Okay =) tackar för tippsen
                    222L Sällskap

                    Kommentar

                    • Virros
                      • January 2010
                      • 488

                      #11
                      Så ni menar att man kan köpa 10st neontetror direkt ?

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Virros
                        Så ni menar att man kan köpa 10st neontetror direkt ?
                        Är man mycket försiktig och följer alla "regler" så går det eftersom karet är i hyfsad storlek.
                        Hade karet varit mindre än 100L hade jag aldrig rekommenderat det.

                        Har Chapter tänkt ha Platy i framtiden tycker jag helt klart att det är en bättre idé men det är Chapter som får bestämma
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Virros
                          • January 2010
                          • 488

                          #13
                          så alltså i ett 54 liters funkar det inte att köpa 10 neontetror på direkten? :O

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Virros
                            så alltså i ett 54 liters funkar det inte att köpa 10 neontetror på direkten? :O
                            Inget jag skulle rekommendera.
                            Funka kan det ju göra om man vet man gör men...
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Virros
                              • January 2010
                              • 488

                              #15
                              Kan man ha ett par fjärilsciklider som första fisk? :O
                              Tack för svar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...