Ge upp malawi-drömmen och köra sällskaps?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Ge upp malawi-drömmen och köra sällskaps?

    För en dryg månad sedan köpte vi vårt livs första kar (125 liter). Planen och drömmen var malawi. Även om jag från start visste att det var i absolut minsta laget med 125. Är så förbenat styv i korken att när jag väl fått en idé så kan jag inte överge den, inte se andra alternativ som tilltalande.

    Nu är det igång och sedan julafton bor där 5st golden och sedan två veckor tillbaka huserar där även en annan lustigkurre - en clown pleco.

    Idag ringde jag en akvariebutik i närheten för att se om de hade fiskar hemma att komplettera med. Efter diskussion med klok akvarist som hållt på med malawi sedan 70-talet så inser jag att vi har för litet utrymme till de stackarna. Även våra golden behöver större.

    Så nu sitter jag och funderar på att göra total rokad. Lämna tillbaka våra golden, sänka pH och temp. För att sedan befolka och inreda för något annat. Sällskaps.

    Känner mig lite tom och förvirrad. Men som man bäddar får man ligga...

    Hur gör jag nu?

    En helt annan sak. Alla ni som har ljust bottenmaterial, hur får ni det att hålla sig någorlunda fritt från alger? Jag har nu 'vitt' ciklidgrus. Funkar det med pansarmal, ancistrus, corydoras för att hålla det hyfsat snyggt? Annars byter jag nog grus också när jag ändå ska ner och veva i inredningen.

    Vilket projekt detta blev....
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Kör ett snyggt SA tema! Med Ap.-ciklider tex! kommer bli drypsnyggt!

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Skulle helt klart köra apistogramma och någon Fjärilsciklid. Kombinera det med ett större stim Kardinaltetror. I med lite redmoore rötter, växter och mossa så blir det toppen! Det vita gruset är kalkgrus?? Högt KH värde? Själv skulle jag byta ut det mot tex. rådasand eller dyligt. Haft vitt grus förr och mina växter trivdes inget vidare i det och jag fick ett högt pH inkl. KH.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Ursprungligen postat av tomtebolycka
        För en dryg månad sedan köpte vi vårt livs första kar (125 liter). Planen och drömmen var malawi. Även om jag från start visste att det var i absolut minsta laget med 125. Är så förbenat styv i korken att när jag väl fått en idé så kan jag inte överge den, inte se andra alternativ som tilltalande.

        Nu är det igång och sedan julafton bor där 5st golden och sedan två veckor tillbaka huserar där även en annan lustigkurre - en clown pleco.

        Idag ringde jag en akvariebutik i närheten för att se om de hade fiskar hemma att komplettera med. Efter diskussion med klok akvarist som hållt på med malawi sedan 70-talet så inser jag att vi har för litet utrymme till de stackarna. Även våra golden behöver större.

        Så nu sitter jag och funderar på att göra total rokad. Lämna tillbaka våra golden, sänka pH och temp. För att sedan befolka och inreda för något annat. Sällskaps.

        Känner mig lite tom och förvirrad. Men som man bäddar får man ligga...

        Hur gör jag nu?

        En helt annan sak. Alla ni som har ljust bottenmaterial, hur får ni det att hålla sig någorlunda fritt från alger? Jag har nu 'vitt' ciklidgrus. Funkar det med pansarmal, ancistrus, corydoras för att hålla det hyfsat snyggt? Annars byter jag nog grus också när jag ändå ska ner och veva i inredningen.

        Vilket projekt detta blev....

        Temp behöver du nog inte sänka. Jag antar att du har 23-25 grader i ditt Malawikar, och det passar bra till de flesta SA-ciklider med. Av de små brukar t.o.m. vissa trivas i lite högre temp (Fjärilsciklider som exempel).

        /Jocke

        Kommentar

        Arbetssätt...