Kranvatten från Norrvatten, Görvälnverket, hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Kranvatten från Norrvatten, Görvälnverket, hur gör ni?

    Ni som, liksom jag, har vatten från Norrvatten, vad tycker ni behövs för att detta vatten ska funka i akvarier? Eller tycker ni inte att det behövs några vattenberedningsmedel och andra preparat? Norrvatten använder tydligen kloramin som bakteriedödande medel, inte särskilt nyttigt för fiskar, har jag förstått. Positivt är ju, att vattnet har mycket låga halter av läkemedelsrester.





    Norrvatten levererar till följande kommuner:

    Danderyd
    Järfälla
    Knivsta
    Norrtälje
    Sigtuna
    Sollentuna
    Solna
    Sundbyberg
    Täby
    Upplands-Bro
    Upplands Väsby
    Vallentuna
    Vaxholm
    Österåker
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag använder det utan modifiering.
    Vår och höst när det luktar klor om vattnet tillsätter jag en knivsudd askorbinsyra per hink, that's it.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Jag har kört med happy-life, men jag vet flera som odlar ciklider som inte har använt några medel och aldrig haft problem.

      Någon har rapporterat större kullar då de använt medel, men det kanske är svårt att avgöra om det var tillfälligheter eller faktiska resultat.
      Checking out...

      Kommentar

      • Nebbiolo
        • October 2009
        • 70

        #4
        OK, tack för era svar! Det blir alltså att prova lite, och se vad som passar bäst med mina förutsättningar

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Jag använder det utan modifiering.
          Vår och höst när det luktar klor om vattnet tillsätter jag en knivsudd askorbinsyra per hink, that's it.
          Finns det några andra bieffekter av att hälla askorbinsyra i karet?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av hawkse
            Finns det några andra bieffekter av att hälla askorbinsyra i karet?
            Inga nackdelar, nej. Det är förstås en syra så det kan sänka pH, men kranvattnet är så pass välbuffrat att de små mängder askorbinsyra det handlar om (två delar askorbinsyra neutraliserar en del kloramin eller klor) inte över huvud taget märks.
            Askorbinsyra är vitamin c, så teoretiskt sett kan det tillochmed vara nyttigt för fisken, och den är i alla händelser biologiskt nedbrytbar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Inga nackdelar, nej. Det är förstås en syra så det kan sänka pH, men kranvattnet är så pass välbuffrat att de små mängder askorbinsyra det handlar om (två delar askorbinsyra neutraliserar en del kloramin eller klor) inte över huvud taget märks.
              Nu kör jag ju med mycket växter och SA-inspirerat så ett lägre pH är absolut ingen nackdel. Tack för infon! Låter som ett intressant alternativ till dyra vattenpreparat.

              Kommentar

              Arbetssätt...