Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysgrisen
    • January 2010
    • 182

    Vad är detta?

    Har sett att det kommit en del konstigt "ludd" på vår ena rot. Vad är det för något? Alger? Mögel?



  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #2
    Ursprungligen postat av Mysgrisen
    Har sett att det kommit en del konstigt "ludd" på vår ena rot. Vad är det för något? Alger? Mögel?



    Är det nystartat?

    Kommentar

    • Mysgrisen
      • January 2010
      • 182

      #3
      Ja, det har varit igång i drygt två veckor.

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Jag har ingen aning om vad det är, men när mitt kar var helt nystartat så fick jag också nånting som såg ut ungefär sådär på växter mest. Försvann efter ett tag, ungefär samtidigt som jag köpte min ancistrus. Vet inte det var för att karet blivit inkört ordentligt, eller om malen käkade upp det, men sen dess har jag inte sett nåt spår av det iaf!

        Det är tydligen ganska vanligt att få lite algproblem och sånt i nystartade akvarium.

        Kommentar

        • skojfisk
          • December 2009
          • 63

          #5
          Jag fick en förvarning om att en sån där slajmig beläggning kan förekomma, men det är inga alger, inget mögel eller något, det är roten som får en chock lr nåt. Hursomhelst gillar fiskar att äta på det och det verkar ju då inte vara någon fara. Jag fick slajmet på den och det är ju inte vackert, men det försvinner när man fått tag på algätande fiskar som äter upp det (vilken algätande fisk som helst) och när det väl har försvunnit kommer det aldrig tillbaks.
          Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

          Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

          Kommentar

          • Eidesdotter
            • December 2009
            • 219

            #6
            Har fått för mig att det är nån slags bakteriekolonier som kan dyka upp på inredningen när allt är nytt. Har haft liknande själv för ett tag sedan, just på Red Moor-rötterna f.ö.

            Hade andra spännande saker på rötterna samtidigt, långa spröt med prickar i ändarna, vita små klumpar av nåt svampigt och gud vet vad.

            Allt har dock försvunnit nu. Tror ditt gör det också om ett litet tag.

            Kommentar

            • Mysgrisen
              • January 2010
              • 182

              #7
              Ok, då avvaktar vi ett tag och ser vad som händer med luddet.
              Tack för svar!

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Detta är typiskt för red moore rötter men försvinner efter ett tag. Jag vet faktiskt inte vad det är men tror att det är någon vätska/kåda som lakas ut ur träet. Känn på det så känner du att det är halkigt.
                Checking out...

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  sök på "mögel/alger/vitt ludd på rot" här på forumet så hittar du mängder med info om detta!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Mysgrisen
                    • January 2010
                    • 182

                    #10
                    Ok, ska kolla upp det!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...