Grumligt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ocean
    • January 2010
    • 1

    Grumligt vatten?

    Hej,

    fick mitt första akvarium av en vän som inte använts på några år. Tvättade ur det ordentligt med varmvatten, även pumpen och syrestenen. Kokade stenarna och försökte skölja ur det mesta, vilket inte var det lättaste med väldigt smått engelsk sjöstensblandning. Tillsatte vatten, bakteriekulturen och en annan flaska jag fick från zoo-butiken. ("nytt vatten till gammalt" tror jag att han kallade det)

    Fick stå en dag ungefär, det var ytterst lite grumligt, men han på zoo butiken tyckte att jag kunde göra ett försök att sätta in lite fisk och se om det skulle klarna mer.

    Sagt och gjort, har lite fisk och dom äter och ser friska ut allihopa, men vattnet har blivit ännu mer grumligt nu. Matar inte för mycket, dock så har jag svårt att få växterna att stanna kvar på botten då min mal tydligen är väldigt aktiv om nätterna.. Kan det ha med det att göra, att jag måste ner och peta till växterna varje dag, och då rör om stenarna?

    Ska jag byta ut en del av vattnet? Byta allt? Ta upp bottenstenarna och skölja genom en sil och koka igen?

    Vet ingen exakt mängd på akvariet, men skulle gissa på ca 70-80liter.

    Hoppas på kloka råd och tips!

    // Ocean som vill sitt bästa för sina nya fiskar
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Vilka fiskar har du och hur många?
    Man ska VERKLIGEN inte släppa ner fiskarna sådär snabbt..

    Grumlet beror nog främst på gruset.. Det tar några dagar att lägga sig..
    vilket bottensubstrat har du?

    Ja det blir värre när du rör runt och försöker plantera växterna eftersom det då virvlar upp mer

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur tvättade du gruset? mycket bra sätt är att fylla en spann till hälften o sen ner med duschslangen o röra om tills vattnet som svämmar över är klart.

      Kommentar

      • tomtebolycka
        • November 2009
        • 59

        #4
        Hade själv samma problem när jag startade upp mitt kar. Efter råd här i forumet så gjorde jag ett totalt vattenbyte och sen blev det klart och fint. Dock inte lika lätt för din del eftersom du redan har fisk i.

        Hur länge har det gått nu? Tänker att ett delvattenbyte kanske kan hjälpa tillräckligt men utefter vad jag läst ska man helst inte byta någt vatten alls den första månaden med ny fisk. Vilket är den tid det tar för att uppnå bra bakterieflora/balans.

        Annars sa de till mig att det inom sinom tid skulle klarna av sig självt men att det kunde ta väldigt lång tid. Håller man själv eller fiskarna på att rör om och gräver tar det väl ännu längre tid tänker jag.

        Kommentar

        • tomtebolycka
          • November 2009
          • 59

          #5
          Ursprungligen postat av tomtebolycka
          första månaden med ny fisk.
          Menade - med nytt kar, sedan man satt i första fiskarna.

          Kommentar

          Arbetssätt...