alger vs ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WalterK
    • January 2010
    • 21

    alger vs ljus

    Hej
    Jag gjorde en sökning i forumet, men fick ingen träff. Så jag ställer frågan istället.
    Brunalger i ett nytt akvarium fastnar på bottengruset, Hur skall man belysa karet för att få bort algerna? Har 2 malar som jobbar, men inte så ofta i bottengruset. Rutor och stenar är rena och fina, så där sätter sig inga alger ännu. Tips mottages
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Ursprungligen postat av WalterK
    Hej
    Brunalger i ett nytt akvarium fastnar på bottengruset, Hur skall man belysa karet för att få bort algerna? Har 2 malar som jobbar, men inte så ofta i bottengruset. Rutor och stenar är rena och fina, så där sätter sig inga alger ännu. Tips mottages
    Hade själv problem med cyano, inte brunalger, på gruset i mitt nystartade kar. Jag satte igång med växtgödning och sänkte ljuset till 10½ timme om dagen samt begravde eländet. Lysrören byttes också från standardrör till Philips Aquarelle som är avsedda för akvariebruk.

    Därefter har de inte återkommit. Generella tipset verkar vara max 9-10 timmar ljus av bra kvalitet om dagen.

    Kommentar

    • legis
      • November 2009
      • 95

      #3
      Beror inte brunalger på för lite ljus? Oavsett vilket är det vanligt i nystartade akvarium, jag har det också i mitt och det är nu 7 veckor gammalt. Vad jag har hört ska man låta det vara. Man ska bara hålla koll på att det inte blir alldeles för mycket samt att det ite övergår till gröna alger så småningom.

      Så man ska alltså inte kompensera ljuset med att ha tänt längre. Låt det vara, alternativt belys på ett annat sätt ibland. Det är tipsen jag funnit när jag kollat upp det.

      Kommentar

      • WalterK
        • January 2010
        • 21

        #4
        Har ett 250 liters kar med 2 lysrör. Men kör oftast bara med 1 igång Sylvania Aquastar. Det andra får jag nog byta ut, då det är väldigt ljust. Tror det heter tropic sun eller något sådant och är på 4500k. Det satt i vid inköpet av akvariumet.
        Gissar på att brunalger (kiselalger) kommer vid uppstart, men inte i denna groteska mängd,,,,ser tråkigt ut på botten.

        Kommentar

        Arbetssätt...