Hur ska filtret sitta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Hur ska filtret sitta?

    Blir inte klok på vad som är det bästa sättet att montera filtret i karet. Jag har ett Eheim 2045 innerfilter, och i vårt 112 l får det plats två kassetter med filter material. Jag har provat att sätta filtret åt lite olika håll, men....hur sjutton ska jag få det att filtrera partiklar Eller klarar filtret inte av det? Just nu sitter filtret i bakkant på kortsidan, med insuget framåt och ett strilrör som är riktat snett uppåt. Bra cirkulation på ytan, men mer bös som virvlar runt än nånsin. Har också haft det monterat längs långsidan och utblås utan strilrör. Blev renare i karet, men det var ju full orkan.......suck hur ska man göra för att få det vettigt egentligen?
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Ursprungligen postat av Nebbiolo
    Blir inte klok på vad som är det bästa sättet att montera filtret i karet. Jag har ett Eheim 2045 innerfilter, och i vårt 112 l får det plats två kassetter med filter material. Jag har provat att sätta filtret åt lite olika håll, men....hur sjutton ska jag få det att filtrera partiklar Eller klarar filtret inte av det? Just nu sitter filtret i bakkant på kortsidan, med insuget framåt och ett strilrör som är riktat snett uppåt. Bra cirkulation på ytan, men mer bös som virvlar runt än nånsin. Har också haft det monterat längs långsidan och utblås utan strilrör. Blev renare i karet, men det var ju full orkan.......suck hur ska man göra för att få det vettigt egentligen?
    Låter som jag för göra ett hembesök, vi bor ju i samma trakter det jag kan tänka mig är att du får isåfall minska lite på flödet men först och främst låta filtret sitta still och inte böka runt i akvariet. Flyttar du runt på filtret och sådant virvlar du ju säkert upp partiklar samtidigt .

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av Andrém
      Låter som jag för göra ett hembesök, vi bor ju i samma trakter det jag kan tänka mig är att du får isåfall minska lite på flödet men först och främst låta filtret sitta still och inte böka runt i akvariet. Flyttar du runt på filtret och sådant virvlar du ju säkert upp partiklar samtidigt .
      Nebbiolo, ofta blir det väldigt grumligt ett tag om man är nere och rör i karet, låt filtret sitta i bakre hörnet några dagar på ett visst vis och rikta utblåset mot andra hörnan motstående på längden, om du förstår vad jag menar.

      Andrem, när kommer du på hembesök hos mig då? *skratt*
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        <snip>
        Andrem, när kommer du på hembesök hos mig då? *skratt*
        <OT>

        Haha, jag syftade på att jag och Nebbiolo bor i samma kommun ;D men jag kommer gärna på besök någon dag *skratt*

        </OT>

        Kommentar

        • Nebbiolo
          • October 2009
          • 70

          #5
          Ja, till mig är det lätt att hitta, bor granne med Akvarieleasing, så jag antar att ni båda varit runt och snokat i mina kvarter både en o två gånger! Kollade i bruksanvisningen, men inte ett smack om att det går att reglera cirkulationen. Jag testar Marnats förslag vid nästa vattenbyte, jag tror jag fattar Kanske ska jag plutta i mer filtermaterial i kassetterna, det är bara små fesna "rör" inuti, en massa tomrum vid sidan av?

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av Andrém
            <OT>

            Haha, jag syftade på att jag och Nebbiolo bor i samma kommun ;D men jag kommer gärna på besök någon dag *skratt*

            </OT>
            haha låter fint det jag ska iofs snart till akvarielagret igen, måste inköpa växter

            Nebbiolo, meddela gärna när du kört karet i en dag eller två om det fortfarande är väldigt grumligt i karet
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Nebbiolo
              Ja, till mig är det lätt att hitta, bor granne med Akvarieleasing, så jag antar att ni båda varit runt och snokat i mina kvarter både en o två gånger! Kollade i bruksanvisningen, men inte ett smack om att det går att reglera cirkulationen. Jag testar Marnats förslag vid nästa vattenbyte, jag tror jag fattar Kanske ska jag plutta i mer filtermaterial i kassetterna, det är bara små fesna "rör" inuti, en massa tomrum vid sidan av?
              det är iofs bra om där är lite fri vattenyta, borde teoretiskt göra att bakterierna i filtermassan blir bättre syresatta
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av Nebbiolo
                Ja, till mig är det lätt att hitta, bor granne med Akvarieleasing,
                haha! där gjorde jag praktik 02 eller vad det var. gillade det skarpt! skulle vara kul o se hur de har det nu.

                kvar butiken nere i källaren?

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  haha! där gjorde jag praktik 02 eller vad det var. gillade det skarpt! skulle vara kul o se hur de har det nu.

                  kvar butiken nere i källaren?
                  Japp, tycker att det är rätt mysigt där nere faktiskt

                  Kommentar

                  • Nebbiolo
                    • October 2009
                    • 70

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marnat
                    det är iofs bra om där är lite fri vattenyta, borde teoretiskt göra att bakterierna i filtermassan blir bättre syresatta
                    Ja, så kan det ju vara! Vattenvärdena är bra, ingen nitrit, så nån nytta måste ju filtret göra. Fiskarna verkar också glada och nöjda, men jag blir lite konfunderad på allt skräp. Men det är väl det klassiska, för mycket matning!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nebbiolo
                      Ja, så kan det ju vara! Vattenvärdena är bra, ingen nitrit, så nån nytta måste ju filtret göra. Fiskarna verkar också glada och nöjda, men jag blir lite konfunderad på allt skräp. Men det är väl det klassiska, för mycket matning!
                      Men va är det egentligen för filter, 2045? menar du inte 2048?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Nebbiolo
                        • October 2009
                        • 70

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Men va är det egentligen för filter, 2045? menar du inte 2048?
                        jo 2048 står det visst på det....

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13109

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nebbiolo
                          jo 2048 står det visst på det....
                          Ok Men har du inga filterpatroner till den, lr är dem ersatta med keramikrör som du nämnde... isåfall förstår jag om det är dimma i karet för det materialet filtrerar inte partiklar!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Nebbiolo
                            • October 2009
                            • 70

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ok Men har du inga filterpatroner till den, lr är dem ersatta med keramikrör som du nämnde... isåfall förstår jag om det är dimma i karet för det materialet filtrerar inte partiklar!
                            Sorry, jag var visst lite otydlig där! Det som sitter i kassetterna år två "rör" i filtermaterial, men de verkar inte kunna filtrera så mycket partiklar som jag har i mitt kar Btw så har det varit ungefär lika mycket partiklar hela tiden sen jag startade upp akvariumet i september. Har googlat lite, och antar att det som far omkring i karet är mulm?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #15
                              Låter konstigt, eheims patroner är väldigt finporiga och brukar ge ett väldigt klart vatten! Du kanske har lite för mycket fisk och matar flera ggr om dagen och filtret hinner aldrig få bort alla partiklar innan nästa omgång mat kommer Lösning kan vara att använda ett filter till!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...