Tips på fiskar? (50L Akvarium)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    Tips på fiskar? (50L Akvarium)

    Tjena !

    Jag köpte ett litet 50l kar. Jag har haft kar förut när jag va runt 12 år men tog aldrig hand om den så bra så till slut dog alla fiskar. Men nu vill jag börja med fiskar igen och jag undrar vilka typ av fiskar kan man ha på ett 50l akvarium?

    Tipsa gärna !


    MVH "Virre"
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Virros
    Tjena !

    Jag köpte ett litet 50l kar. Jag har haft kar förut när jag va runt 12 år men tog aldrig hand om den så bra så till slut dog alla fiskar. Men nu vill jag börja med fiskar igen och jag undrar vilka typ av fiskar kan man ha på ett 50l akvarium?

    Tipsa gärna !


    MVH "Virre"
    Asså frågan är eg. ganska bred, det finns många arter å välja mellan nästan bättre om du specificerar vad det är för typ av fisk/fiskbesättning du är ute efter, typ ciklider, levandefödare, "klassiskt sällskapskar" mfl.
    Själv föredrar jag dock ciklider framför allt annat! så i 50L hade jag kört någon liten västafrikan, sydamerikan eller tanganyika såsom paletter (Pelvicachromis) resp. apistgrammor resp. snäcklekare (L. multifasciatus). Apistogrmmor kräver dock lite extra skötsel jmf. med de andra.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      Jag tycker inte alls att frågan är speciellt bred eftersom det inte är så många fiskar som kan trivas (så man skapar en hållbar miljö) i så litet akvarium..

      Men det finns sådana fiskar; Kardinalfisk, Guppy,
      kuhliiål, Kampfisk, killi, dario, någon rasbora, platy, kanske finns något liten tetra som inte vill leva i alltför stora stim. Eller någon dvärgsort.

      Enda ciklid jag vet som skulle kunna bo där är
      Lamprologus brevis, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus ocellatus några få snäckciklider, Alla de andra sorterna kräver större.

      Apistogramma, Jullecikliderna, fjärilsciklid och palettcikliden är precis på gränsen till för stora så därför är det bättre att inte sattsa på dem.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        #4
        Tack !
        Pelvicachromis är ganska intressanta!
        Jag har bara 2 frågor. Vilka fiskar passar dem ihop med och vad för miljö dem lever i?

        Tack!
        Senast redigerad av Virros; 13 January 2010, 13:02.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av chainy
          Jag tycker inte alls att frågan är speciellt bred eftersom det inte är så många fiskar som kan trivas (så man skapar en hållbar miljö) i så litet akvarium..

          Men det finns sådana fiskar; Kardinalfisk, Guppy,
          kuhliiål, Kampfisk, killi, dario, någon rasbora, platy, kanske finns något liten tetra som inte vill leva i alltför stora stim. Eller någon dvärgsort.

          Enda ciklid jag vet som skulle kunna bo där är
          Lamprologus brevis, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus ocellatus några få snäckciklider, Alla de andra sorterna kräver större.

          Apistogramma, Jullecikliderna, fjärilsciklid och palettcikliden är precis på gränsen till för stora så därför är det bättre att inte sattsa på dem.
          Jodå det finns allt en hel del ciklider som funkar i såpass små kar, gäller bara att man kan inreda karen rätt. När det gäller jullar är vi dock överrens, vad gäller L. ocellatus tycker jag dock man skall ha större kar med tanke på deras aggressivitet gentemot varandra (åtminstone hanar emellan). Många av apistogrammorna funkar absolut att hålla i 50L, både leker och frodas, sen är det ju så att så länge fiskarna är små kan man väldigt stora arter i relativt små kar. Men man kan ju eg. bara tala för sig själv antar jag beroende på vad man har för egna erfarenheter.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av Virros
            Tack !
            Pelvicachromis är ganska intressanta!
            Jag har bara 2 frågor. Vilka fiskar passar dem ihop med och vad för miljö dem lever i?

            Tack!
            Jag hade nog faktiskt bara satsat på dem. Fler fiskar blir det efter ett tag när de har lekt av sig vilket de typ alltid gör åtminstone "vanliga" paletter (Pelvicachromis pulcher) andra kan dock vara lite kluriga ofta för att det rör sig om VF men skit samma nu kommer vi ifrån ämnet...
            Vad gäller miljön så kan du kolla på artbeskrivningen här på zoopet och andra sidor.
            Lycka till.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Virros
              • January 2010
              • 488

              #7
              Mitt kare är inte 50 det va visst 60, köpte den begagnad så visste inte exakt men sen ringde jag upp han jag köpte akvariet av och det va visst 60l:P

              Men en till fråga ni fisk experter
              Kan jag ha 2st dvärggurami, 1 mal och några tetror i mitt lila akvarie? :O

              Kommentar

              • Fredrik1
                • February 2009
                • 305

                #8
                jadå det fungerar!
                Min Zoon

                Kommentar

                • Eidesdotter
                  • December 2009
                  • 219

                  #9
                  Jag har också med framgång haft 1 par fjärilsciklider i litet kar, bara 45 liter till och med. Hänger på inredningen.

                  Ja, jag tror att du kan ha 2 dvärggurami och några tetror i ditt kar.
                  Glödbandstetror har jag haft i mitt lilla. De är väldigt lugna och stillsamma och kräver inte så mkt uttrymme. Jag hade 10 st i 45 liter och det gick bra.
                  (Har 10 st i 220 liter idag och de rör sig inte mer där än i det lilla, så...)

                  När det gäller mal beror det på vilken sort du vill ha. Ancistrus och liknande kan ju bli rätt stora och pansarmalar vill inte vara ensamma utan mår bäst om de är minst 4-5 st., helst fler.

                  I mitt 45-liter hade jag vid ett tillfälle 10 glödbandstetror, 5 pansarmalar och 2 fjärilsciklider utan problem. Men där gick smärtgränsen.

                  P.S. Ta och mät ditt kar så vet du helt säkert hur stort det är! Längden x bredden x höjden ger volymen.
                  Senast redigerad av Eidesdotter; 13 January 2010, 23:41.

                  Kommentar

                  • Virros
                    • January 2010
                    • 488

                    #10
                    Då blire dvärggurami!
                    Vad för tetror ska jag ha i mitt "kar" då?

                    haha lite nybörjare på sånt här :O
                    Nån mal som kan städa upp lite, vet inte hur jag ska förklara:S

                    Kommentar

                    • Fredrik1
                      • February 2009
                      • 305

                      #11
                      Ha en 10st kardinal tetror
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Virros
                        • January 2010
                        • 488

                        #12
                        Ah det kan jag tänka mig! Färglada fiskar

                        Vet du någon mal man kan "städa" upp akvariumet lite?

                        Kommentar

                        • Rockdoll
                          • October 2009
                          • 351

                          #13
                          Ursprungligen postat av Virros
                          Ah det kan jag tänka mig! Färglada fiskar

                          Vet du någon mal man kan "städa" upp akvariumet lite?
                          otocinclus?

                          Jag har ett 63-liters med 2 dvärggurami, 12 neontetror (11 snart tyvärr) och 1 ancistrus. Så småningom kommer jag väl behöva fixa nånting annat för ancistrusen, men känner på mig att jag ändå kommer vilja ha större sen så Funderar också på att skaffa 4 stycken otocinclus, men sen känner jag att smärtgränsen går.

                          Jag tycker nog också att kardinaltetra inte är det bästa alternativet. Den blir lite större än neontetra, men är ändå ganska så lik. Personligen tycker jag att neontetra är finare än kardinaltetra också
                          Senast redigerad av Rockdoll; 14 January 2010, 00:03.

                          Kommentar

                          • Fredrik1
                            • February 2009
                            • 305

                            #14
                            skaffa 2-3 st ancistrus malar även kallad 'skäggmunsmal' så får du ett rent kar!
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fredrik1
                              skaffa 2-3 st ancistrus malar även kallad 'skäggmunsmal' så får du ett rent kar!
                              Det tycker jag inte att han ska göra faktiskt, då dom blir rätt stora av sig (15cm). Räkor eller snäckor skulle jag säga faktiskt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...