Trivs en algätare ensam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Trivs en algätare ensam?

    Undrar om siamesisk algätare kan trivas utan sällskap av någon annan av sin art? Har för närvarande fyra stycken, men det börjar bli trångt i karet. Tyvärr måste vi göra oss av med några fiskar....
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    siamesisk algätare är fiskar som trivs i grupp. De jag har 4 st simmar i stimm.
    Det finns måndagsexemplarer där de inte går ihop med sin egen art och trivs bäst ensam.
    Kanske bra att köpa ett större kar
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Nebbiolo
      • October 2009
      • 70

      #3
      Haha, ja tanken har slagit mig också! Konstigt att ett kar som känns så stort när det är nytt, blir så litet efter några månader...Tack för ditt svar! Jag får väl lämna tillbaks dem allihop, antar jag.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        haha =) ja de växer otrolig snabbt! mina ska bo i ett 720L så för tillfället bor de i 180L och de blir bara större och större för varje vecka.

        Det finn andra fiskar men de är inte lika bra på att käka alger t.ex. ancistrus, ottus.
        Jag skulle rekomendera att köpa äppelsnäckor. De kan dammsuga ett kar

        Alger uppstår oxå av att karet får direktsolljus på sig och att man matar för mkt. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Nebbiolo
          • October 2009
          • 70

          #5
          Får fundera på äppelsnäckor, alltså! Karet blir nog utsatt för en viss del direktljus, vi har det i vadagsrummet som är åt sydväst. En ancistrus har vi redan, men den skitar mest ner, tycker jag. Vore ju finfint om den kan flytta ut smtidigt med siameserna, och snäckor in. De är inte såna där jobbiga snäckor som som det blir tre miljarder av i ett nafs?

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Nej nej, dessa snäckor måste man ha en hane och en hona för att det ska bli 3 miljarder, De kan man sälja oxå både privat och till fiskbutiker.
            De äter malbajs bland annat så de funkar som en dammsugare lite plus kanske

            De behöver kalk, jag har en kalksten i karet som de ibland går på. De gillar grönsaker (gör säkert er mal med) och de ger sig på algtabletter
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Nebbiolo
              • October 2009
              • 70

              #7
              Ja, kalk ska väl gå att ordna, och algtabletter, grönsaker och malbajs finns det gott om! Låter som de skulle trivas utmärkt här hos oss. Får titta om det finns snäckor hos akvarieaffären här intill.

              Kommentar

              • tomtebolycka
                • November 2009
                • 59

                #8
                Lånar tråden lite. Behöver man ha täckglas om man har äppelsnäckor? Tänker om de rymmer annars?

                Är de kräsna med pH eller temperatur åt något håll?

                Kommentar

                • Nebbiolo
                  • October 2009
                  • 70

                  #9
                  Jag kan inte så mycket om dessa snäckor...(ännu...) men här finns det mer att läsa.

                  Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.




                  Hoppas att du får svar! Själv har jag beställt fyra rosa

                  Kommentar

                  Arbetssätt...