Enkla frågor med snabba svar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draft
    • December 2009
    • 86

    Enkla frågor med snabba svar!

    Tror o hoppas att det är fler än jag som kommer in på forumet och vill ha svar på någon eller några enkla frågor och tänkte därför att det kunde vara bra att samla dessa på ett ställe istället för massa nystartade små trådar.

    Hoppas att de kunniga här inne är med o hjälper oss nybörjare med att räta ut lite frågetecken

    Börjar med att fråga detta; Har nyligen skaffat mig ett JUWEL Trigon 350 (hörnakvarium) och killen jag köpte detta av hade tagit ut orginaltiltret (som är ett innefilter, pumpar ca 1200 l/h) och ersatt det med ett ytterfilter (Fluval FX 5, ca 2250 l/h) eftersom han hade ciklider i karet och de gillar ordentlig cirkulation. Men filtret är ställbart och jag har tänkt köra sällskapsakvarium med mycket växter och de gamla hederliga fiskarna; platy, molly, kardinaltetror, scalare, malar, praktbotior och nåt par små ciklider typ så vilken cirkulation är lämplig för detta ändamål?

    En bild på karet nu under "inkörningsfasen":



    Klistrar in länken till nybörjarguiden med, den ger svar på en hel del: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
    Senast redigerad av draft; 11 January 2010, 22:35.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Behåll FXen och fördela utblåsen så mycket som möjligt. Scalare vill inte ha alltför mycken rörelse.

    Ser riktigt snyggt ut btw.
    Checking out...

    Kommentar

    • draft
      • December 2009
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Behåll FXen och fördela utblåsen så mycket som möjligt. Scalare vill inte ha alltför mycken rörelse.

      Ser riktigt snyggt ut btw.
      Mmm, den sitter i nu Så du tror på att köra på typ 3/4 styrka eller så?

      Tack!

      En bild närmare:

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Fluval FX5 är ett jäkligt bra filter iom. stor volym, ställbara munstycken, automatisk luftning m.m. Se bara till att inte "dutta" kontakten i elutaget för då kan kretskorten få lite spel.

        Bara ett litet tillägg så du är medveten om det. Skalarer kan i större storlek äta upp neontetrorna. Praktbotior tycker om strömt, så kanske rikta ett utblås ner mot bottnen.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          Riktigt stiligt hörnkar!

          Står det vid ett söder fönster? För mycket direkt solsken brukar ge alger en stor fördel men brukar fungera om det bara är en kortare del av dagen.

          Cirkulation finns det många teorier om. Här på zoopet brukar de säga minst 4-5 * volymen per timme, vid malawi/tanganyika 5-uppåt * volymen per timme.

          Jag kör med bra mycket mindre cirkulation i ett kar med fungerande växtmassa, orkar dock inte lägga ut om detta då det ofta blir lite ramaskri här då
          Kan rekommendera boken "System för fascinerande akvarium" gjord av tyska Dennerle i detta ämne.

          Men mest tycker jag man får prova sig fram själv till det man tycker fungerar vilket ger mycket lärdomar i kombination med böcker och forum som detta.

          Du ser ut att ha en bra grund att utgå ifrån möjligen skulle du investera i ytterliggare mer växter redan från start. Blir säkert kanon bra.
          Senast redigerad av Broddan; 12 January 2010, 12:40.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • draft
            • December 2009
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Fluval FX5 är ett jäkligt bra filter iom. stor volym, ställbara munstycken, automatisk luftning m.m. Se bara till att inte "dutta" kontakten i elutaget för då kan kretskorten få lite spel.

            Bara ett litet tillägg så du är medveten om det. Skalarer kan i större storlek äta upp neontetrorna. Praktbotior tycker om strömt, så kanske rikta ett utblås ner mot bottnen.
            //Camilla
            Ja, filtret verkar ordentligt. Ska tänka på att inte dutta för det finns ju ingen on/off-knapp utan enbart stickkontakt.

            Hade iofs. tänkt ha kardinaler men kanske är samma sak med dem med. Men blir att köpa små scalarer (läs som en femkrona) så hoppas att tetrorna hinner bulka upp sig lite :P Praktbotior gillar jag verkligen så ska prova mig fram med utblåsen.

            Ursprungligen postat av Broddan
            Riktigt stiligt hörnkar!

            Står det vid ett söder fönster? För mycket direkt solsken brukar ge alger en stor fördel men brukar fungera om det bara är en kortare del av dagen.

            Cirkulation finns det många teorier om. Här på zoopet brukar de säga minst 4-5 * volymen per timme, vid malawi/tanganyika 5-uppåt * volymen per timme.

            Jag kör med bra mycket mindre cirkulation i ett kar med fungerande växtmassa, orkar dock inte lägga ut om detta då det ofta blir lite ramaskri här då
            Kan rekommendera boken "System för fascinerande akvarium" gjord av tyska Dennerle i detta ämne.

            Men mest tycker jag man får prova sig fram själv till det man tycker fungerar vilket ger mycket lärdomar i kombination med böcker och forum som detta.

            Du ser ut att ha en bra grund att utgå ifrån möjligen skulle du investera i ytterliggare mer växter redan från start. Blir säkert kanon bra.
            Tack!

            Nej, fönstret vätter mot öster men tänkte ha en städpatrull på ca 40 individer fördelade på kanske 4-5 arter. Hoppas att det i kombination med det strora filtret kommer göra att jag typ endast behöver byta vatten en gång i månaden och rengöra filtret/gruset ett par gånger per år men får se om den "drömmen" slår in, hehe!

            Ska prova mig fram med cirkulationen och dess riktningar, testa o se lite vad som verkar funkar helt enkelt.

            I affären var försäljaren inne på att jag skulle köpa ett femtiotal växter direkt ur kartong, ouppackade, men jag sa ifrån då jag tycker det verkar lite väl. Tanken är att jag ska köpa till några stycken bara och sedan kunna ta skott och dela av växter och fylla karet på så sätt. Se vilka växter som trivs och köra på dessa.

            Nu till en annan fråga, behöver ju skicka in ett par testpiloter om ca ett par veckor, då har karet stått i knappt en månad. Av ovan nämnda arter, vilka och hur många ska/bör premiärsimma trekanten?!

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              #7
              Ibland kan det vara en god idé att låta karet stå en två veckor för att växter ska rota sig om man ska ha i fiskar som gräver mycket. Men i de allra flesta fall bör du ha i fisk från början då "avfallet" från dessa sätter fart på de goda bakterier i filtret/gruset/på alla ytor egentligen som bryter ner dåliga ämnen som blir i akvariumet.
              Tycker du kan ska kasta i några fiskar kanske levandefödarna molly och platy så snart som möjligt.
              Oavsett att du har mycket filtermedia i ditt ytterfilter kommer du behöva byta vatten varje eller varannan vecka. Du behöver hjälpa filtret att ta hand om vissa ämnen som annars bara ökar till skadliga nivåer - regelbunden utspädning av vattnet är helt nödvändigt för ett friskt vatten i längden.
              Däremot kan filter och grus med fördel lämnas orörda under lång tid. Filtret kan du säkert köra i över ett år uten rengöring. Botten kan du suga upp lite skräp om det ser ut att behövas annars låt det vara. Filtergugget och gugget i botten är det som bryter ner skadliga ämnen.

              Dela du på växterna - blir rätt dyr start kostnad annars.
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • draft
                • December 2009
                • 86

                #8
                Ursprungligen postat av Broddan
                Ibland kan det vara en god idé att låta karet stå en två veckor för att växter ska rota sig om man ska ha i fiskar som gräver mycket. Men i de allra flesta fall bör du ha i fisk från början då "avfallet" från dessa sätter fart på de goda bakterier i filtret/gruset/på alla ytor egentligen som bryter ner dåliga ämnen som blir i akvariumet.
                Tycker du kan ska kasta i några fiskar kanske levandefödarna molly och platy så snart som möjligt.
                Oavsett att du har mycket filtermedia i ditt ytterfilter kommer du behöva byta vatten varje eller varannan vecka. Du behöver hjälpa filtret att ta hand om vissa ämnen som annars bara ökar till skadliga nivåer - regelbunden utspädning av vattnet är helt nödvändigt för ett friskt vatten i längden.
                Däremot kan filter och grus med fördel lämnas orörda under lång tid. Filtret kan du säkert köra i över ett år uten rengöring. Botten kan du suga upp lite skräp om det ser ut att behövas annars låt det vara. Filtergugget och gugget i botten är det som bryter ner skadliga ämnen.

                Dela du på växterna - blir rätt dyr start kostnad annars.
                Jaha, där ser man. Hur mycket bör jag byta av vattenmängden då, typ 1/3? Och det sker väl första gången nån månad efter första fisken åkt i, förutsatt att allt går som det ska med nitrat o så?

                Angående första fiskarna så ska jag till Åre nu 17:e-24:e så därför jag inte skickat i några än, kan ju va känsligt i början. Har skickat i easy life och nitrivec direkt efter karet blev fyllt. Köpte även ett sånt där 6-i-1-test med massa stickor och provade för nyfikenhetens och skojs skull för ett par dagar sedan och alla värden var bra...kan ju bero på att det inte bor nån i karet iofs...lol!

                Japp, så tänkte jag med, med växterna alltså

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  #9
                  Jag brukar börja byta vatten direkt vilket ger en längre inkörningperiod men fungerar bra för mig, jag har inte bråttom.

                  Som det säkert står i nybörjartråden och många här väntar en månad innan första VB. Fiskarna klarar lätt en vecka utan mat. Åker jag bort upp till två veckor får de ingen mat, har inte fått nåt dödsfall av det i alla fall.

                  20-30% är lagom att byta, kör du varannan vecka byt runt 30 och och kan klara dig med runt 20 varje vecka. Detta beror på hur väl ditt kar fungerar - antal fisk - kvalitet på ledningsvattnet till dig bland annat. Bestäm dig för en vattenbytes regim och försök hålla den hyfsat strikt.

                  Jag testar mitt vatten väldigt sällan utan använder ögonen samt näsan. Alltså börjar fisk/växt se hängiga ut, luktar det skumt. Men visst kan vara bra att testa lite om man är osäker.

                  Om du väntar en månad på att byta vatten är det runt då man kan få ett förhöjt nitrit värde - då ska du hiva i nitrivec (nitrit väck?).

                  Det sägs att sticktesterna är mer opålitliga än dropptester, detta vet jag inte men hört mycket här på forumet. Tror det viktigaste att få koll på matning, ljustimmar, vattenbyten, ev växtnäring och göra likadant varje vecka. Blir det nåt strul tycker jag att man ändrar en parameter i taget annars blir det lätt rörigt.

                  Man behöver inte krångla till det - mata sparsamt byt vatten regelbundet.

                  Sitt och njut av vackra fiskar/växter spana in roliga/intressanta beteenden.
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • draft
                    • December 2009
                    • 86

                    #10
                    Tack, Broddan, kloka ord att ta till sig, I like

                    Har nu lite "beslutsångest", var inne på ett sällskapsakvarium men skulle ju va så grymt att ha discus! Dessutom kan man ju faktiskt ha ett par av de arter jag tänkt mig sedan tidigare även med discus, d.v.s. kardinaler (eller nån annan stimmande tetra) samt fjärilar o lite malar. Även khuliålar borde ju gå att ha med discus eller? Har således ett par frågor:

                    1. Vilka fiskar lämpar sig att ha i samma kar (350 l) som discus? Kan jag ha praktbotior, gillar dessa skarpt!?

                    2. Vilka av svaren i fråga 1 lämpar sig som inkörningsfiskar i ett nyuppstartat kar som gått i ca en månad.

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Ursprungligen postat av draft
                      Tack, Broddan, kloka ord att ta till sig, I like

                      Har nu lite "beslutsångest", var inne på ett sällskapsakvarium men skulle ju va så grymt att ha discus! Dessutom kan man ju faktiskt ha ett par av de arter jag tänkt mig sedan tidigare även med discus, d.v.s. kardinaler (eller nån annan stimmande tetra) samt fjärilar o lite malar. Även khuliålar borde ju gå att ha med discus eller? Har således ett par frågor:

                      1. Vilka fiskar lämpar sig att ha i samma kar (350 l) som discus? Kan jag ha praktbotior, gillar dessa skarpt!?

                      2. Vilka av svaren i fråga 1 lämpar sig som inkörningsfiskar i ett nyuppstartat kar som gått i ca en månad.
                      Eftersom praktisar är väldigt aktiva om natten kan de bokstavligen skrämma skiten ur diskusarna, stressa dem väldigt mycket. Personligen skulle inte jag hålla diskus i ett hörn akvarium. Även om du har en "rekommenderad" volym så är akvariet för kort. Diskus har en förmåga att simma iväg snabbt när de blir skrämda, vilket resulterar i att den kan tom slå ihjäl sig mot glaset. Khuliis finns det nog risk att de åker ner i filtret eftersom det är rätt stora springor i insuget. Lämpliga inkörningsfiskar skulle kunna vara ett gäng tetror och någon mal.
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Ursprungligen postat av Broddan



                        Om du väntar en månad på att byta vatten är det runt då man kan få ett förhöjt nitrit värde - då ska du hiva i nitrivec (nitrit väck?).


                        sen bör man använda nitrivec från dag 1 om man inte har ett inkört filter att krama ur just för att slippa de värsta nitrit peakarna!
                        Senast redigerad av åheim; 16 January 2010, 16:42.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • draft
                          • December 2009
                          • 86

                          #13
                          Ursprungligen postat av C.Ciklid
                          Eftersom praktisar är väldigt aktiva om natten kan de bokstavligen skrämma skiten ur diskusarna, stressa dem väldigt mycket. Personligen skulle inte jag hålla diskus i ett hörn akvarium. Även om du har en "rekommenderad" volym så är akvariet för kort. Diskus har en förmåga att simma iväg snabbt när de blir skrämda, vilket resulterar i att den kan tom slå ihjäl sig mot glaset. Khuliis finns det nog risk att de åker ner i filtret eftersom det är rätt stora springor i insuget. Lämpliga inkörningsfiskar skulle kunna vara ett gäng tetror och någon mal.
                          //Camilla
                          Ok, då får jag bortprioritera praktbotiorna. Hmm, avvaktar och ser vad fler säger angående discus i hörnkar.

                          Angående khulis i filtret så är jag inte jätteorolig för det, är mer inne på att de kanske skulle kunna ta sig runt på baksidan av BTN-modulen och aldrig synas... Är sugen på dessa då jag hade dem som liten samt att jag läst att de äter snäckbäbisar (huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt), fick nämnligen med lite snäckor på köpet (begagnat kar) så att säga. De är formade som glasstrutar och skalet är stenhårt!

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            http://www.bestfish.com/newtank3.html

                            sen bör man använda nitrivec från dag 1 om man inte har ett inkört filter att krama ur just för att slippa de värsta nitrit peakarna!
                            Tjena åheim!
                            Har ingen större koll på nitrivec då jag inte ofta använder det... Därav mitt antagande och frågetecken efter ordet

                            Enligt schemat du googlat fram så börjar de byta vatten från första veckan!

                            I vilket fall tycks du sitta på massvis med kunskap speciellt om tekniska prylar, typ bästa märket på en pump osv.
                            Det intresserar mig inte så mycket jämfört med utformningen av ett balanserat akvarium/fiskbeteende och så vidare men kan absolut vara matnyttigt.

                            Jag tycker det skulle vara kul att se lite slutprodukt i form av bild/film från dina akvarium. Du är väldigt aktiv här och missförstå mig inte jag tvivlar inte på att du sitter på mycket information men det skulle vara kul att få en inblick i vad alla de smarta tekniska lösningarna gör i praktiken.

                            När det gäller balansen mellan teori och praktik hävdar jag med emfas att praktik bör stå i första rummet (självklart måste en viss bas teori finnas!)
                            Visst skiter det sig ibland men att få massa problem i ett akvarium och faktiskt reda upp det är väldigt mycket värt. Skulle tro att det går åt skogen rätt ofta även för väldigt pålästa personer.
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • draft
                              • December 2009
                              • 86

                              #15
                              Nån som kan lista några arter som har dessa två egenskaper; 1. funkar med discus och 2. bra "testpiloter" till ett nyuppstartat kar?

                              Akvariet har fått stå ca tre veckor så ett par malar vore nog bra att skicka i och börja dammsuga lite :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...