540-liters projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naargrimh
    • January 2010
    • 74

    540-liters projekt

    Kan ju säga direkt att jag har för tillfället ett 120-liters malawi akvarium hemma. Men känner att det är dags att byta upp sig lite.

    Ska åka och hämta ett 540-liters akvarium imorgon. (aluram & alubänk)
    Har suttit många sena nätter och funderat på hur jag ska gå till väga med allt och hur jag ska inreda det.

    Jag tänkte ha 2st filterpumpar. En Eheim (gamla stora) innerfilter och ett ytterfilter (vet inte vad det är för märkte men det har använts till akvariet innan).
    Har ännu inte bestämt hur jag ska lägga upp det med filterna.
    Hur jag ska placera slangarna till ytterfiltret och om jag ska ha slangarna till ytterfiltret i ena hörnet och innerfiltret i andra hörnet?

    Jag ska köra med julas blästersand och har tänkt ha rätt mycket thai-sten och bygga grottor.
    Fast nu på senare dagar har jag börjat fundera på att ha lavasten.
    Vilket tycker ni är bäst och vad har ni för erfarenhet av stenarna?
    Tänkte även slänga i en stor rot eller liknande i akvariet.

    Bakgrund har jag inte bestämt om jag ska ha eller ej.
    Blir ingen dyr historia. Antingen svart tonad bakgrund eller en tunnare bakgrund o sätta i.

    För att då komma till vad det ska vara för fiskar i (det vill nog alla veta).
    Det blir malawiciklider i alla fall, så långt är jag med.
    Men längre än så har jag inte kommit.


    Så vad tror ni om detta?
    Synpunkter, förslag och annat är uppskattat
    __________________________

    100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
    540 liters - under uppbyggnad
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Mer än en rot skulle jag rekommendera, det går att köpa rötter till bra pris på nätet.

    Man kan se den faktiska rot man vill köpa här:


    För ytterfiltret skulle jag placera insug och utblås i motstående hörn mot baksidan och innefiltret var som hellst i karet men tänk bara på att utblåset på innerfiltret inte ska gå mot insuget på ytterfiltret. Ha insugen lågt och utblåsen så de skapar rotation på ytan.
    Checking out...

    Kommentar

    • Naargrimh
      • January 2010
      • 74

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Mer än en rot skulle jag rekommendera, det går att köpa rötter till bra pris på nätet.

      Man kan se den faktiska rot man vill köpa här:


      För ytterfiltret skulle jag placera insug och utblås i motstående hörn mot baksidan och innefiltret var som hellst i karet men tänk bara på att utblåset på innerfiltret inte ska gå mot insuget på ytterfiltret. Ha insugen lågt och utblåsen så de skapar rotation på ytan.
      Tackar för svaren
      Nu vet jag lite mer om hur jag ska placera in/utblås osv.
      __________________________

      100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
      540 liters - under uppbyggnad

      Kommentar

      • Naargrimh
        • January 2010
        • 74

        #4
        Va o kollade på akvariet idag (hämtar det senare i veckan) och kollade lite på ytterfiltret som förljer med. Kommer ej ihåg märke men den pumpade ca 1000l/h.

        Tror ni jag kan köra med bara det eller behöver jag mitt innefilter också?

        Om jag bara kör med ytterfiltret, behöver jag kanske någon luftpump eller nått då?

        Som sagt ska jag ba malawi i.
        __________________________

        100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
        540 liters - under uppbyggnad

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Naargrimh
          Va o kollade på akvariet idag (hämtar det senare i veckan) och kollade lite på ytterfiltret som förljer med. Kommer ej ihåg märke men den pumpade ca 1000l/h.

          Tror ni jag kan köra med bara det eller behöver jag mitt innefilter också?

          Om jag bara kör med ytterfiltret, behöver jag kanske någon luftpump eller nått då?

          Som sagt ska jag ba malawi i.
          Nä jag hade definitivt kört med båda filtren. Man räknar normalt med ca 3-4 ggr volymen när det gäller den totala pumpkapaciteten, beroende på vad man har för fisk kan det ibland vara lämpligt att ha dubbla den kapaciteten eller ännu mer.
          Någon luftpump är inte nödvändigt men det skadar ju aldrig att köra en hel del O2 i ett malawikar, så ett alternativ till luftpump är om du kan fixa en luftslang (motsvarande för luftpump typ) som går från utblåset på ditt innerfilter, då får du ner O2 på det sättet istället och slipper meck med luftpumpar som kan "gå sönder" och i värsta fall börja suga ut vattnet ur karet i stället.
          Lycka till!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Naargrimh
            • January 2010
            • 74

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Nä jag hade definitivt kört med båda filtren. Man räknar normalt med ca 3-4 ggr volymen när det gäller den totala pumpkapaciteten, beroende på vad man har för fisk kan det ibland vara lämpligt att ha dubbla den kapaciteten eller ännu mer.
            Någon luftpump är inte nödvändigt men det skadar ju aldrig att köra en hel del O2 i ett malawikar, så ett alternativ till luftpump är om du kan fixa en luftslang (motsvarande för luftpump typ) som går från utblåset på ditt innerfilter, då får du ner O2 på det sättet istället och slipper meck med luftpumpar som kan "gå sönder" och i värsta fall börja suga ut vattnet ur karet i stället.
            Lycka till!
            Jo det lär bli båda filtren, det borde räcka.

            Tack för svaren
            __________________________

            100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
            540 liters - under uppbyggnad

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              tänkte på blästersanden. du kan inte tänka dig att köra med Biltemas blästersand. den är ljusare, typ helvit, vilket jag tycker är jävligt snyggt till malawi.
              Julas tycker jag passar bättre till SA-akvarium

              bara en ide.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                tänkte på blästersanden. du kan inte tänka dig att köra med Biltemas blästersand. den är ljusare, typ helvit, vilket jag tycker är jävligt snyggt till malawi.
                Julas tycker jag passar bättre till SA-akvarium

                bara en ide.
                Intressant!
                Checking out...

                Kommentar

                • Naargrimh
                  • January 2010
                  • 74

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  tänkte på blästersanden. du kan inte tänka dig att köra med Biltemas blästersand. den är ljusare, typ helvit, vilket jag tycker är jävligt snyggt till malawi.
                  Julas tycker jag passar bättre till SA-akvarium

                  bara en ide.

                  Det tåls att tänka på
                  __________________________

                  100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
                  540 liters - under uppbyggnad

                  Kommentar

                  • Naargrimh
                    • January 2010
                    • 74

                    #10
                    Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


                    Denna du tänkte på?
                    Vilken storlek ska man ha på den?
                    __________________________

                    100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
                    540 liters - under uppbyggnad

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      japp den jag tänkte på.
                      jaaa du vilken storlek får du välja själv...kanske den liiite större varaianten då malawi gräver ju en del o den lilla kanske blir lite svår för fiskarna att gräva i.

                      sen såg jag nått om att du tänkte ha en rot i? tycker jag inte du ska ha då denna sänker pH o malawi vill ha ganska högt pH.

                      + att det inte är biotopiskt om man ska vara petig

                      Kommentar

                      • Naargrimh
                        • January 2010
                        • 74

                        #12
                        Jag tror faktiskt att jag skippar rot/rötter efter en tids fundering.
                        För det första så blir ju inte ph-värdet som det ska och den har ju rötter en tendens att färga vattnet brunt.
                        __________________________

                        100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
                        540 liters - under uppbyggnad

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          exakt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...