Vems ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Vems ägg?

    Jag såg att en Golden hona hade väldigt underbett och jag tror hon håller på att tugga men idag så stötte jag på något konstigt runt.

    Jag följde golden-honan och jag såg inte om hon spotta ut det eller hon bara hitta det men hon nafsade iallafall på den runda saken som jag aldrig sett förr. Jag har två ancistrusar men de är små, kanske 4-5cm.

    Jag tycker det är rätt stort ägg för golden-honan, men de har ju ändå sina i munnen??

    Ägget var ca. 3-4mm i diameter och som sagt aldrig sett det förr.

    Det slutade med att golden-honan simmade iväg och en annan mbuna, Greshakei, som är lite större kom och åt upp det.

    Bilder:

  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Ingen som vet?
    Är det möjligt att det är Golden som har tappat ägget?

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Någon måste ha någon åsikt?

      Kommentar

      • gustinger
        • October 2009
        • 215

        #4
        vågar mig inte på en åsikt då jag inte fått ägg från mina golden ännu men hoppas du får svar från någon som vet
        56l Agassazii Fire Red
        80l Nigerian Yellow
        112l Transvestitus
        240l Vejita II + scalar

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Men golden borde väll ha sina i munnen :P ? Plus det verkar lite för stort för att vara goldens.. Kanske är ett stort ägg som innehåller massa mindre ägg?

          Kan ancistrusarna fått ägg trots ingen av de har fått "skägg"?

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Det ser ut som ett ancistrusägg. Men jag vet inte hur goldenägg ser ut.

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Jo men ancistrusarna är 4-5 cm och har ingen av dem har "skägg" än, kan de ändå lägga ägg?

              De kan ju vara så att en av ancistrusarna blivit befruktade innan jag köpte dem.. Synd att det blev uppätet då.

              Kommentar

              • suzanne.h
                • March 2005
                • 223

                #8
                Jag har haft ancistrusar som lekt i den storleken. Äggen befruktas i och med att de leker så honan kan inte ha blivit befruktad tidigare.

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #9
                  okej, kan nog vara så då.. Jag har en konstgjord sten på ca 15x10x10 som är ihålig.
                  Men har inte sett att så många fiskar har simmat in där, vilket de brukade göra innan men samtidigt så har ancistrusarna inte varit näre den stenen vad jag sett, men jag kollar inte så mycket natte-tid så de kan ju ha gjort det då.. jag kanske ska ta upp stenen och kolla?

                  Om jag hittar några ägg, kan jag lägga dem separat eller de måste tas hand om av ancistrusarna?

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    vad jag vet så tar ju hanen hand om äggen,vaktar dom hela tiden å fläktar dom,sen passar han även ynglen en tid så tror inte du kan ta äggen.hos mig sköter hanen om detta å jag får massa yngel stup i kvarten
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #11
                      Okej, lite av ett mysterium då.

                      För jag har sett båda malarna utanför grottan jag misstänker som rom-plats och de verkar inte vara så revirhävdande.

                      Kan det vara så att de inte fattar hur man riktigt gör för att det är första ggn?
                      Hur lång tid tar de från att äggen är lagda tills att små skitar simmar runt?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...