A. hongsloi / Panduro - pH- vad vågar jag blanda ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Som_vatten
    • January 2010
    • 10

    A. hongsloi / Panduro - pH- vad vågar jag blanda ner?

    Hej!
    Jag har för ett tag sedan startat upp ett akvarie, mitt första, på 110 litet. I det just nu har jag ett par Apistogramma Hongsloi och ett par A. panduro, en ancistrus samt fyra scalarer. Mitt pH-värde ligger på 7,5 och jag skulle vilja sänka det till iaf 6,5 , funkar det att göra detta med rötter? Beror det på att jag har engelsk sjösten och en stor kalksten i? Det har varit igång i ca 2 veckor, kan pH sjuka ytterliggare om jag avvakta med delvattenbyte?

    Sen funderar jag också på om jag borde stoppa ner några mer fiskar och isf om någon har tips på vad för några?

    Mvh Sara
  • FishInTank
    • February 2009
    • 165

    #2
    ta ur kalkstenen så ska du nog se att det sjunker, sen ska du nog tänka över om du verkligen ska ha 4 st scalarer i ett 110 liters, kolla artbeskrivningen här på zoopet
    455 L Växter

    Kommentar

    • micket
      • February 2008
      • 256

      #3
      Vad har du för KH?

      Kommentar

      • Som_vatten
        • January 2010
        • 10

        #4
        Vad innebär KH och hur kollar jag det?
        Jag ska kolla över artbeskrivningen, tack så mkt för hjälpen!

        Kommentar

        • tomtebolycka
          • November 2009
          • 59

          #5
          kH = karbonathårdhet. Hårdheten på vattnet. Påverkar bla hur pH't kan svänga, höjas och sänkas. Har man tex växter i sitt kar så sjunker pH naturligt på natten. Har man då en högre kH motverkar det dessa svängningar.

          kH stiger av kalksten om jag inte är helt fel ute (är själv nybörjare) eller annars om man vill med tex bikarbonat.

          Du testar dina värden med mätinstrument som finns att köpa hos din akvariehandlare.

          Undrar själv över anledningen till frågan om kH. Är det så att det är svårare att sänka sitt pH om kH är högt? Bryr sig fiskarna om kH-värdet i sig eller endast hur det påverkar vattnets pH?

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #6
            Har du ett högt KH är det svårt att ändra PH. Jag är också nybörjare men har frågat om detta själv i min tråd.

            Mycket spännande och bra förklarat av Lasse.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              är dina panduro och hongsloi fortfarande unga eller juveniler? För jag har hört att just panduro är riktigt överjäkliga mot andra apistogramma, så chansen är stor att de lätt stressar ihjäl dina hongsloi
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              Arbetssätt...