Hjälp! Bara krånglar i nytt akvarium... Nitrit och ev vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempa L
    • January 2010
    • 11

    Hjälp! Bara krånglar i nytt akvarium... Nitrit och ev vita prick?

    Hej! Skulle behöva lite tips och råd... Vi köpte ett akvarium på 112 liter i julklapp till familjen efter att ha haft ett uppehåll i akvarieägandet på ungefär 10 år...

    Försökte läsa på hur jag skulle gå tillväga (tack för ett bra forum!) och fyllde upp baljan, använde aqua-safe och lät det stå några dagar med växter i. Införskaffade 5 guppys då jag fortfarande levde i tron att det var en tålig fisk. Efter någon vecka köpte vi 10 neontetror och två guppysar till. Samtidigt köper jag teststickor som visar att vi har nitrit i vattnet! Taskig tajming med de nya fiskarna... (Jag har matat extremt snålt, så jag har inte hällt i mat!) Sannolikt kommer nitriten ifrån att vi använde begagnat grus. Trodde jag sköljde det nogrannt, men tydligen inte...
    Läser på om nitrit, och har således gjort vattenbyten dagligen på 30-50%, och har inte rört filtret alls.

    I dag ser jag att en guppyhona ser hängig ut och har två vita prickar, en vid ryggfenan och en på munnen... Läser på om vita-prick som då tydligen kan orsakas av temperaturförändringar och stress... Har försökt vara noga med vattenbytena och använt tempererat vatten, men stressen är ju svår att komma ifrån med alla dessa byten... Tycker att fiskarna inte riktigt beter sig normalt, ser att de kliar sig men har svårt att se om de har något "ludd" på sig.

    Tillråga på detta så var en hona dräktig vid köp, så nu har jag en hel drös yngel i akvariet också .

    Har en flaska Tetra ContraIck hemma, men har ingen aning om hur gammal den är.
    Ska jag fortsätta med vattenbytena och medicinera med den flaskan jag har för att sätta in behandling så snart som möjligt, eller kan den vara "farlig" om den blir för gammal? Oddsen kan ju inte bli så mycket sämre än vad de redan är, eller? Överlever ynglen om man medicinerar?

    Hade jag behövt koka sanden som vi använde?

    Mvh villrådiga mamman...
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hej! Det du ska göra i detta läge är att stoppa matningen och lös upp 1dl salt (går bra med bordssalt) och häll i det i akvariet! Saltet skyddar fisken från nitritens skadeverkning och när zooaffären öppnar efter helgen så kan du köpa nitrivec som du doserar i 3 veckor! Vattenbyte tycker jag du ska låta bli tills karet är inkört (ca 1mån.)

    Följande står i zoopet bas om hur man bör gå till väga vid nitrit (Bättre att följa det än att läsa varierande tips i forumet)

    Hur bli av med nitrit?
    Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
    1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
    2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
    3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
    4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur
    Senast redigerad av åheim; 01 January 2010, 23:29.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Jempa L
      • January 2010
      • 11

      #3
      Stort tack för hjälpen! Följde rådet och hade i salt i går kväll, och idag köpte jag en flaska Sera Bio Nitrivec som jag har doserat enligt förpackningen. Honan med pricken på var spårlöst borta i morse, så jag trodde att hon blivit uppäten under natten. Men rätt som det var kom hon fram från något gömsle. Nu är akvariet grumligt av nitrivec:en, men alla firrar är betydligt mer aktiva från igår!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Va bra, Håll koll på nitriten och när den är borta (borde vara borta imorgon) så kan du börja mata försiktigt! När du sen ska byta vatten så byt små mängder i taget så fisken vänjer sig av med saltet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Jempa L
          • January 2010
          • 11

          #5
          Trodde jag, ja, att de piggnat på sig... Sambon kom nyss upp och berättade att han fått avliva en hona som simmat ryggsim och sett helvissen ut... Dock inte den honan med vita pricken på sig

          Nåja, hoppas insatserna räcker för att klara de övriga fiskarna...

          Kommentar

          • Jempa L
            • January 2010
            • 11

            #6
            Är det normalt att testen fortfarande visar väldigt högt nitritvärde? Testade idag och no2 och no3 är skyhöga... Ska jag fortsätta ha is i magen och hoppas att det vänder? Rent impulsivt vill jag ju ställa mig med slang o hink, men då byter man ju som sagt ut de goda bakterierna också... Växterna (vattenpesten ffa) växer, och det bildas alger på rutorna... Hjälp?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              ger du fulldos (första dags dosen) nitrivec varje dag och stoppat matningen helt?
              Det måste också vara nåt fel med dina tester eftersom den visar skyhöga nitratvärden... du har ju bytt stora mängder vatten och har även höga nitritvärden, då kan du omöjligt ha höga nitratvärden!
              Senast redigerad av åheim; 04 January 2010, 18:50.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Jodå, you'd be surprised vilka värden en del kan uppnå.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                  Jodå, you'd be surprised vilka värden en del kan uppnå.
                  Menar du att kranvattnet skulle innehålla höga nitrathalter eller att testerna är felaktiga? Undrar om inte lasse nämnde nån gång att nitrat är svårt att få en korrekt mätning av och att nitrit även kunde påverka mätresultet...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • benno
                    • August 2009
                    • 125

                    #10
                    Mitt kommunala kranvatten visar 20ml/L, testade sedan batterivatten och det var 0. Testen var JBL drop NO3 Nitrat. I karen visar det mellan 20 och 40.

                    Kommentar

                    • Jempa L
                      • January 2010
                      • 11

                      #11
                      Gjorde just ett nytt test... Både på akvarievattnet och kranvattnet för säkerhets skull.
                      Akvarievattnet blir så gott som maxat rött på teststickorna, både no2 och no3.
                      Kranvattnet visar aningen rosa på nitrat, no3.

                      Förstår att de flesta inte är så förtjusta i dessa stickor. (Använder Sera Quick test 5-1)
                      Enligt förpackningen till Nitrivec:en så ska man dosera en gång i veckan... Men det ska alltså doseras varje dag i detta fallet? Maten har jag givit yttepyttelite igår.

                      Hittade ett riktigt gammalt dropp-test... "Nitrite test kit" som inte visar i närheten så högt värde... Hittar inget märke på testet, står bara "A waterlife Quality product" ovanpå. En röd kartong, waterlife research industries ltd, heathrow u.k. Men det testet kan vara något jag fått från min faster sedan hennes man hade saltvatten, och det är många år sedan...
                      Senast redigerad av Jempa L; 05 January 2010, 17:01. Anledning: förtydligande

                      Kommentar

                      • Jempa L
                        • January 2010
                        • 11

                        #12
                        I dag gjorde jag som så att jag tog med vatten till en akvariebutik för att få ett mer tillförlitligt test. Och mycket riktigt konstaterades maxdos nitrit... Vi kom fram till att det kan vara att jag har för gamla mangrove-rötter i akvariet..? Hursomhelst så är de urplockade, jag har nu gjort ett litet vattenbyte på ca 10% och doserat nitrivec igen... Nu måste det för tusan hända något, annars vet jag inte vad jag tar mig till??!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...