Stressad fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puttes
    • December 2009
    • 32

    Stressad fjärilsciklid

    Köpte för ett par dagar sedan ett par fjärilsciklider och de verkade trivas bra till en början. Första dygnet så var de lugna och fina men nu verkar fram för allt hanen väldigt stressad. Han simmar hela tiden fram och tillbaka längs ena kortsidan på akvariet (han beter sig ungefär som isbjörnar gör när de inte trivs på ett zoo).

    När jag matar med flingfoder äter han inte alls eftersom han simmar längs botten hela tiden, när jag matar med mygglarver så äter han lite av dem som sjunkit till botten precis där han simmar. Honan har lite av samma beteende (hon äter dock mycket mer, både av flingor och mygglarver).

    Ska det vara så eller trivs de inte?
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    #2
    Vad har du för mer fiskar? Annars kanske det går över..
    Min Zoon

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      hur stort är karet? andra invånare? vattenkvalitet?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Prova att tända en lampa utanför akvariet vid den kortsida han simmar längs.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • puttes
          • December 2009
          • 32

          #5
          Övriga invånare är:
          8 platy
          4 dalmatinermolly

          Akvariet är på 54 liter.
          Vattenkvaliteten är bra.

          Ska testa med en lampa vid sidan.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Ciklider är livliga fiskar som vill ha större simmöjligheter än vad ett 54l kan ge dom, mycket växter och stor simyta till fjärilarna.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • puttes
              • December 2009
              • 32

              #7
              Idag är hanen betydligt mindre stressad. Nu simmar han långsamt runt i hela akvariet och liksom ser sig omkring. Igår ställde jag en lampa vid sidan (som jag blev rekommenderad ovan) och det verkar ju hjälpa (förstår inte hur det fungerar...)

              Tack så mycket för alla snabba svar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av puttes
                IIgår ställde jag en lampa vid sidan (som jag blev rekommenderad ovan) och det verkar ju hjälpa (förstår inte hur det fungerar...)
                Han slåss med sin spegelbild. Ökar man ljuset utanför glaset försvinner spegelbilden.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • puttes
                  • December 2009
                  • 32

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Han slåss med sin spegelbild. Ökar man ljuset utanför glaset försvinner spegelbilden.
                  Ahaa!!! Listigt, tack för hjälpen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...