Nybörjarfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drusse
    • December 2009
    • 20

    Nybörjarfrågor!

    Hej!

    För tid sedan fick min 3 åriga son ett 40 l akvarium av farmor och farfar på sin födelsedag och man kan väl säga att mitt intresse har ökat på ordentligt! När jag jag var yngre hade farsan ett kar på 300 l och jag hade ett på 60 l så intresset har väl alltid funnits kvar... Nu är det så att jag vill skaffa mig ett större akvarium och med det kommer det en del frågor som jag hoppas få hjälp med.

    Det verkar gå att köpa hur mycket prylar som helst, pumpar, uvfilter, foderautomater etc... Hur mycket prylar behövs det egentligen? Vi hade tänkt oss ett 150-200 l kar, jag är beredd på att det krävs en del jobb för att akvariet skall hålla sig fint men här spelar väl filtreringen en viss roll, vilken typ av filter bör man välja? Inne, ytter och vilket märke? Eftersom jag inte är någon "harcoreakvarierist" (än) så varken vill eller kan jag bränna hur mycket stålar som helst på prylar som blir overkill till ett enklare sällskapsakvarium.

    Tacksam för svar då jag inte har lust att köpa på mig skräpprylar som inte fungerar som tänkt!

    MVH
    David
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Dessa filter är suveräna och billiga att göra! http://images.google.se/images?sourc...-8&sa=N&tab=wi En bra filtrering tycke jag är det enskilt viktigaste för att få ett fungerande akvarium!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      De som behövs för att akvariumet ska fungera beror på vilka fiskar du ska ha.

      Det enda egentliga som du behöver är en pump och det kan delas upp i subkategorier; Innerfilter, Ytterfiler
      båda har sina för och nackdelar.

      En utomordentlig guide finns här: http://www.zoopet.com/forum/newreply...eply&p=1007806

      Jag citerar ett stycke:
      Ursprungligen postat av Danne och Anzo
      Ytterfilter tar sitt vatten från en intagsslang placerad några centimeter från botten,forslar ner vattnet till en box som innehåller olika typer av biologiska och mekaniska filter och som är placerad utanför akvariet, oftast på golvet eller i ett skåp som hör till akvariet. Efter att vattnet passerat alla dessa filter pumaps det tillbaks upp till akvariet genom en utloppsslang som ofta ligger precis i vattenkanten.
      Fördelarna med dessa filter är b.l.a att de är mer estetiska, helt enkelt syns mindre då de inte har en "burk" inuti akvariet, och ofta har mer plats, och därmed större filteryta, för olika typer av filtermedia än innerfilter.
      Nackdelarna är b.l.a att de ofta väsnas lite mer än innerfilter och att, om olyckan är framme och de börjar läcka, så rinner vattnet ut på golvet.

      Innerfilter är placerade inuti akvariet där de suger åt sig vatten via botten på filtret, låter det passera genom ett filter, oftast av ett skumgummi-material, och sedan spruta ut vattnet igen i toppen på filterburken.
      Fördelarna med dessa är att de ofta låter mindre,har en minimal läckagerisk och hjälper till att hålla cirkulationen igång i akvariet bättre än ytterfilter (undantag finns men generellt är det så).
      Nackdelarna är att de syns mer i akvariet i form av en "burk" som sitter någonstans samt att de oftast har mindre plats för olika typer av filtermedia.
      UV-filter anser jag är lite för avancerat för akvarium och foderautomat är bara om du inte orkar mata dina fiskar själva varje gång eller om du ska iväg under en kort period.
      Dock är det bra att ha test hemma så man kontinuerligt kan kontrollera vattenkvalitén.

      Kommentar

      • Drusse
        • December 2009
        • 20

        #4
        Tack för...

        ...svaren, jag vet att det finns och har använt mig av sökfunktionen på forumet men ibland så blir det enklare att ställa en fråga när inte vet vad man skall söka på... Guiden har jag läst och den är verkligen bra för en newbie som mig! Ett Hamburger Mattenfilter blir nog det som jag kommer satsa på, sökte på forumet och hittade en hel del intressanta lösningar, denna var nog den som jag föll för mest: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=82 Funderar på denna pump: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=286&page=1 Verkar den vettig till ett 150-200 l kar? Hur ligger det till med syre, behöver man en separat luftpump eller kan fixa till så att det fungerar på samma sätt som Eheim pumpen (innerfilter) i grabbens kar som tar luft via en"snorkel" ovanför vatten ytan? Kan man gömma doppvärmaren inuti filtret filtret eller är det en kass ide? Många frågor (korkade?) blir det men den som frågar mycket lär sig mycket!

        Mvh
        David

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Drusse, du behöver ingen slang som drar ner luft till utblåset, se bara till att pumpen skapar ytvattenrörelse! Pumpvalet låter bra tycker jag, kör själv med aquarium systems! Doppvärmaren sätter du bakom mattan så slipper du sen den! Ett HMF kan du se som ett permanent filter, du behöver alltså aldrig ta upp det för rengöring förutom pumpen några ggr/år!
          Senast redigerad av åheim; 31 December 2009, 12:53.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Drusse
            • December 2009
            • 20

            #6
            Mera frågor...

            Kämpar än så länge på med grabbens 40 liters kar och har blivit riktigt irriterad den värdelösa doppvärmaren som värmer när den inte skall och tvärtom... Några förslag på en bra värmare till ett litet kar? Sen vill jag ha förslag på vilka vattentester jag skall köpa så jag slipper åka till zoobutiken varje gång, remsor är inge vidare har jag läst, vad behöver jag? En sista fråga: jag har hört att man kan ha salt i akvariet om man har ett misstänkt svampangrepp i akvariet på en fisk, stämmer detta och hur mycket salt bör man ha?

            MVH
            David

            Kommentar

            Arbetssätt...