helt ny i denna värld... vilka fiskar vågar jag mig på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Saturnus80
    svarade
    Ursprungligen postat av karin.sewerin
    okej - är kanske lite väl rädd för att ta i för mycket fisk. Vilka fiskar är bäst att börja med, man kan väl inte stoppa i bara några av en stimfisk. ska jag börja med mollys kanske?

    gjorde ett vattentest precis - ph ligger på 7, kh på 6, gh 10-16 är det okej värden?

    vilken mat ska jag köpa? ska gruset i botten ligga jämnt eller kan det vara lite "backar" och ojämnt? oj vad många frågor jag har men allt står inte i böckerna...
    Här kan du läsa om Sewellia lineolata.

    Dina vattenvärden ser bra ut, iallafall till de fiskarna du hade tänkt dig.
    Fråga där du handlar fiskarna vad de matar med och akta dig röda mygglarver eftersom dom framkallar allergier.
    Gruset kan gärna ligga ojämt, vad hade du tänkt dig för grus?

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    Ursprungligen postat av zoomi
    Molly- hade nog tagit några fler, kanske totalt runt 5st, 2 hannar 3 honor
    Neontetra- Bra
    Platy- Bra
    Coryodas- de vill gärna vara i stim så upp mot iallafall 7-8 är nog i minsta laget.
    Ancistrus- Du kan ta några fler, typ 2-4 st.

    Rent generellt sett så kan du ta mycket fler fiskar till ditt störa akvarium. Detta fiskar du valt kräver inte så stor yta då de inte är så revirhävdande.

    Bara tänka på att inte introducera all denna fisk på samma gång, man ska successivt introducera fiskarna till akvariumet och akvariumet till fiskarna och inte slänga i för mkt för snabbt, men det vet du nog om.

    Den blandningen du valt tycker jag är en bra nybörjarmix platy o molly är fina och bra nybörjarfiskar som troligtvis kommer att yngla av sig vilket innebär en bonus för ägaren
    okej - är kanske lite väl rädd för att ta i för mycket fisk. Vilka fiskar är bäst att börja med, man kan väl inte stoppa i bara några av en stimfisk. ska jag börja med mollys kanske?

    gjorde ett vattentest precis - ph ligger på 7, kh på 6, gh 10-16 är det okej värden?

    vilken mat ska jag köpa? ska gruset i botten ligga jämnt eller kan det vara lite "backar" och ojämnt? oj vad många frågor jag har men allt står inte i böckerna...

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Molly- hade nog tagit några fler, kanske totalt runt 5st, 2 hannar 3 honor
    Neontetra- Bra
    Platy- Bra
    Coryodas- de vill gärna vara i stim så upp mot iallafall 7-8 är nog i minsta laget.
    Ancistrus- Du kan ta några fler, typ 2-4 st.

    Rent generellt sett så kan du ta mycket fler fiskar till ditt störa akvarium. Detta fiskar du valt kräver inte så stor yta då de inte är så revirhävdande.

    Bara tänka på att inte introducera all denna fisk på samma gång, man ska successivt introducera fiskarna till akvariumet och akvariumet till fiskarna och inte slänga i för mkt för snabbt, men det vet du nog om.

    Den blandningen du valt tycker jag är en bra nybörjarmix platy o molly är fina och bra nybörjarfiskar som troligtvis kommer att yngla av sig vilket innebär en bonus för ägaren

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    Ursprungligen postat av zoomi
    Det är svårt som utomstående att sätta ihop en sammansättning eftersom det är så många faktorer som spelar in. Skilnaden på de olika konstellationerna är den personliga smaken, vad man tycker är snyggt etc.

    Du har säkert hört uttrycket men det generella är att 1 cm fisk motsvarar 1 liter vatten.
    Det bästa hade nog varit om du försöker göra en egen konstellation sen kan vi ge feedback på den.
    okej - här kommer ett förslag. Ge mig gärna feedback!

    2 st black molly
    10 st neontetror
    5 st platy
    3 st corydoras aeneus
    2 st ancistrus

    Vad tycker ni?

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Det är svårt som utomstående att sätta ihop en sammansättning eftersom det är så många faktorer som spelar in. Skilnaden på de olika konstellationerna är den personliga smaken, vad man tycker är snyggt etc.

    Du har säkert hört uttrycket men det generella är att 1 cm fisk motsvarar 1 liter vatten.
    Det bästa hade nog varit om du försöker göra en egen konstellation sen kan vi ge feedback på den.

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Jag måste slå ett slag för sewellia lineolata som är en sorts grönling, sök borneosucker på artregistret, det är nästan samma art. Med fyra sådana i ditt kar kommer du att få många roliga stunder med ditt akvarium, även amanoräkor är otroligt härliga som dessutom håller rent efter de andra fiskarna.
    hittade inte "borneosucker" i artregistret...

    Någon som har fler förslag på fisksammansättning. Ska naturligtvis ut i affärer och titta och har en hel hög med böcker hemma men tycker det är svårt med tex hur många fiskar man ska ha. så gärna fler förslag - även "tråkiga" nybörjarfiskar får gärna finnas med i förslagen... Jag är ju trots allt väldigt mycket nybörjare...

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Jag måste slå ett slag för sewellia lineolata som är en sorts grönling, sök borneosucker på artregistret, det är nästan samma art. Med fyra sådana i ditt kar kommer du att få många roliga stunder med ditt akvarium, även amanoräkor är otroligt härliga som dessutom håller rent efter de andra fiskarna.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Jag håller med zoomi

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Vet inte riktigt hur mycket space just de fiskarna behöver men jag skulle föreslå, om du vill ha de sorterna att börja sakta, till exempel fylla på sakta men säkert. På så vis kan du se om de är mycket bråk / för få görställen och "revir". Om stämningen i akvariumet är harmoniskt kan du introducera lite fler och så vidare..

    Om man tänker på yngelaspekten så är det ju bättre att ha färre fiskar. Om de lägger ägg är chansen större att ynglen klarar sig då de inte har så många fiender.

    Jag rekommenderar att du åker runt i olika fiskaffärer och verkligen studerar fiskarna. Ta god tid på dig och se ut vilka fiskar som du tyckte va intressanta. Skriv ner namnet på dem och kolla upp info / skriv någon tråd om dem. Impulsköp inte.. det är väldigt vanligt att man bara ska kolla på fiskar men sen kommer hem med fiskar man inte planerat att köpa och har bristande bakgrundkoll om dem.

    På det viset kan du själv bilda dig en uppfattning om fiskarnas personligheter / beteende och utseende i verkligheten, oftast skiljer sig det väldigt mkt från bilder. Då kan du själv bestämma vilka du gillar och det är ju det som allt handlar om.

    ps. förlåt om jag skriver för mkt :P ds.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Att ciklider är mer aggressiva beror inte på inavel hos andra eller något liknande utan snarare att evolutionen har sett till att de byggt på principen att lägga rom på ett visst ställe istället för att sprida den vind för våg och då har det lönat sig att försvara den. Att de bildar par har också med evolution att göra. Ofta tar utvecklingen steg i viss riktning pga av att det lönar sig i en viss miljö men lika ofta spelar slumpen in och leder en art en viss riktning och när väl riktningen är tagen anpassas den allt eftersom omkringliggande miljö/konkurrens förändras.

    Med rödmunnar kanske det blir något mycket med med kardinalerna så är det lungt i min mening, kanske lite färre corydoras, 7st exempelvis.

    Helt annan kombination skulle kunna vara:
    vitfenad rosentetra 10 st
    Ancistrus 2st
    Cryptoheros sajica 2st
    kackaduaciklid 2st, de är hyggligt tåliga och vackra.

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    Ursprungligen postat av zoomi
    Av min erfarenhet så går det bra att blanda de du sa, så länge det finns tillräckligt med gömställen och yta, de fiskarna är rätt lugna av sig.

    Ciklider är generellt sett mer aggressiva, tror det beror på att de har mer överlevnadsinstinkt än de andra fiskarna som massodlas och därmed har tappat det med revirbetéende. På så sätt är ciklider mer intressanta att ha i sitt akvarium eftersom de har personligheter.


    Angående kombinationen som dre angav tycker jag det är aningen för mycket fisk i ett sånt "litet" akvarium.



    okej - vad skulle du föreslå?

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Av min erfarenhet så går det bra att blanda de du sa, så länge det finns tillräckligt med gömställen och yta, de fiskarna är rätt lugna av sig.

    Ciklider är generellt sett mer aggressiva, tror det beror på att de har mer överlevnadsinstinkt än de andra fiskarna som massodlas och därmed har tappat det med revirbetéende. På så sätt är ciklider mer intressanta att ha i sitt akvarium eftersom de har personligheter.


    Angående kombinationen som dre angav tycker jag det är aningen för mycket fisk i ett sånt "litet" akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    kan man blanda tex palettciklider med mollys, guppys, platys osv?

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    De kommer inte att äta tetrorna, men visst är de lite tuffa under den tid de leker med varandra och när de försvarar rom och yngel. Men dessa ciklider ovan jagar bara undan de andra så tetrorna inte äter deras yngel eller rom. Tetror är rätt glupska rovdjur, men det kan man inte tro då man tittar på dem.

    Bäst är ändå att du söker i artregistret här på zoopet och filtrerar på din akvariestorlek och ser vad du själv tycker, men jag vet att det kan vara svårt att veta hur aggressiva olika arter är.

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    Tack för förslagen! har läst lite om ciklider och tycker de verkar lite aggressiva? Fungerar det att ha dem utan att de äter upp tex tetrorna? Tar gärna emot fler förslag så jag har lite att välja mellan...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...