helt ny i denna värld... vilka fiskar vågar jag mig på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin.sewerin
    • December 2009
    • 36

    #61
    har tre black molly - nej inga alger vad jag kan se. Hur höga värden på no2 och no3 är okej? värdena verkar varken gå upp eller ner... har teststickor.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #62
      Fick du inte med en beskrivning till test-stickorna, där brukar stå vilka värden som är okej.
      Enligt mina teststickor är <40 NO3 och <5 NO2 "okej".

      Ett etablerat kar har däremot ca 0mg NO2.

      Kommentar

      • karin.sewerin
        • December 2009
        • 36

        #63
        det står bara att idealet är mindre än 20 mg no3 per liter och mindre än 0,1 mg no2 per liter... kanske borde köpa dropptest i stället... Är det vanligt med nitrit så här i början eller har jag gjort något fel?

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #64
          I början bildas alltid mycket nitrit, eftersom de nitrit inte funnits innan du stoppade ner fiskarna finns inte de bakterierna som äter nitrit. Alltså utvecklas flera bakterier och de kan därmer hantera mer nitrit hela tiden. De i sin tur gör nitritet till nitrat.

          Det är därför viktigt att inte köpa för många fiskar i början eftersom nitritnivån då hade blivit dödlig för fiskarna.

          Du kan nog köpa ett par stycken nya fiskar nu och se om värdena sjunker eller stiger.

          Kommentar

          • karin.sewerin
            • December 2009
            • 36

            #65
            köpte 4 st mussepiggplaty. alla verkade må bra utom en som var jätteslö och tyvärr dog efter ca 1 vecka.

            mollysarna verkade må bra alla tre fram till idag då jag upptäcker en läskig böld på "halsen". Vad kan detta vara?

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #66
              Ursprungligen postat av karin.sewerin
              köpte 4 st mussepiggplaty. alla verkade må bra utom en som var jätteslö och tyvärr dog efter ca 1 vecka.

              mollysarna verkade må bra alla tre fram till idag då jag upptäcker en läskig böld på "halsen". Vad kan detta vara?
              Ingen aning om bölden, var sitter egentligen halsen på en fisk? Det är inte buken som är uppsvälld? Om det inte finns möjlighet att flytta fisken till ett tomt akvarium skulle jag tagit bort den fisken ganska snabbt för att inte riskera de andra. En idé kan också vara att tillfälligt salta vattnet lite, det finns trådar på Zoopet som diskuterar detta.

              Hur ser det ut med nitriten? Gör du vattenbyten? Dålig vattenkvalitet gör fiskarna mottagliga för sjukdomar.

              Kommentar

              • Hörnsten
                • January 2010
                • 123

                #67
                Ursprungligen postat av Hörnsten
                Ingen aning om bölden, var sitter egentligen halsen på en fisk? Det är inte buken som är uppsvälld? Om det inte finns möjlighet att flytta fisken till ett tomt akvarium skulle jag tagit bort den fisken ganska snabbt för att inte riskera de andra. En idé kan också vara att tillfälligt salta vattnet lite, det finns trådar på Zoopet som diskuterar detta.

                Hur ser det ut med nitriten? Gör du vattenbyten? Dålig vattenkvalitet gör fiskarna mottagliga för sjukdomar.
                Kom på en annan sak: Det kan möjligen inte vara så enkelt som att den är gravid? I så fall ber jag att få gratulera!

                Kommentar

                • Hungsterx
                  • January 2010
                  • 16

                  #68
                  Jag rekommenderar fjärilsciklider. Men du måste ha en doppvärmare i akvariet för att temperaturen är väldigt viktigt. Sedan ska man kolla ph och kh också. Har du dessa på plats då tror jag att fjärilscikliderna kommer att trivas i ditt akvarie.

                  Varför jag rekommendera fjärilsciklider är av följande skäl:

                  1. Små, passa bra i mindre akvarier
                  2. Trots att de är revir hävande , är dem relativt lugna jämför med många ciklider
                  3. De leker ofta, det är alltid kul att se fiskar leka och skaffa rom. Tyvärr dör ynglen tidigt om man inte vet hur man kan skapa en miljö för dem att överleva. Det få du läsa i annat forum.

                  4. Relativt billig fisk faktisk eftersom de är så små och leker ofta. De kan variera mellan 70-100 kr. Andra ciklider kan kosta mycket och de kan bli stora och kan inte leva i ett litet kar.

                  5. Du kan uppmärksamma fiskbeteenden hos dem som kan var en kul grej om man gillar studera det.

                  6. De är jätte lugna mot andra fiskar. Endast aggressiv mot sin egen art oftast men som sagt ändå relativt lugn jämfört med andra ciklider.

                  7. Jätte snygga och är väldigt färgrikt med rätt ljus och humör(fiskens humör). Speciellt när de leker och vill para sig då se man alla deras färger.

                  Kommentar

                  • zoomi
                    • August 2004
                    • 829

                    #69
                    Fortfarande inga bilder =) ?

                    Hur har det gått än så länge?

                    Kommentar

                    • karin.sewerin
                      • December 2009
                      • 36

                      #70
                      fisken med bölden har dött... idag hittade jag en död platy också- den såg frisk ut igår... vad gör jag för fel? ingen nitrit...

                      Kommentar

                      • zoomi
                        • August 2004
                        • 829

                        #71
                        Vilken temp har du? Mäter du några andra värden med?
                        Har du medicinerat nått?

                        Kommentar

                        • karin.sewerin
                          • December 2009
                          • 36

                          #72
                          28 grader. har inte medicinerat - vet inte vad jag ska medicinera mot...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...