helt ny i denna värld... vilka fiskar vågar jag mig på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin.sewerin
    • December 2009
    • 36

    #31
    sen får jag inte riktigt rätt på temperaturen. ställde doppvärmaren på 24 men termometerna visade 28 så nu har jag sänkt tempen på doppvärmaren...

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #32
      Hm, du menar väll 3-5 cm? för 3-5 mm är inte så värst mkt..

      Ang sticktest så är det inte att rekommendera då det "ofta" är felvisande. Dropptest ska vara mkt bättre.

      Akvariumet klarar sig ett bra tag utan någon mal så stoppa ner några mollysar, vänta 2-3* dagar och se så att allt stämmer sen köp typ 2-3 ancistrusar o stoppa ner.

      *Jag hade nog väntat mer än 2-3 dagar för att vara på den säkra sidan men det är nog ingen fara.

      Doppvärmare har jag aldrig litat på, de går sönder som de vill och när de vill men det är bara jag. Det kan bero på att dooppvärmaren är för stark och är gjord för större akvarium. Uppdatera oss gärna med bilder!!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #33
        Sand kan vara 3-5 mm, 3-5 cm är mer åt sjöstenhållet.

        Doppvärmaren är ofta inte särskilt finjusterade utan man får mer titta på temometern och sedan ställa in doppvärmaren efter det.

        Jag skulle köpa fler växter redan nu, de tar upp ammonium från fiskbajset och hindrar därmed ammoniak och nitrit att bildas. De sistnämnda är giftiga för fiskar.
        Du behöver inte alls vänta nån vecka utan så fort du planterat fler växter så kan du ha i dina första fiskar.

        Du bör snarare vänta 2 veckor innan du har i fler fiskar, ju långsammare och tålmodigare du introducerar fler fiskar desto större chans att du slipper problem. Tålamod är akvaristens främsta dygd!!!

        Man behöver inte ha ancistrus, men små ancistrus är duktiga på att äta alger, vilket ju är praktiskt. Men har man i dem för fort så har det ju inte hunnit växa till några alger alls, vilket kan leda till svält. Så du kan lugnt vänta ett tag.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #34
          Jag skulle vilja hävda att för nitrit duger stickor gott, man behöver inget värde det räcker med att se att det inte finns nitrit och då ska stickan vara helt vit. Esay...
          Checking out...

          Kommentar

          • karin.sewerin
            • December 2009
            • 36

            #35
            jag menade att gruskornen är 3-5mm. Akvariumet har varit igång sedan i onsdags - då kanske jag kan köpa några mollys imorgon då... Vilken temp rekommenderar ni på vattnet

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #36
              Hade nog rekommenderat 27-29 grader

              Kommentar

              • karin.sewerin
                • December 2009
                • 36

                #37
                får inte rätt på temperaturen så har inte vågat släppa i några fiskar. nu är tempen nere på 24 grader...

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #38
                  Hmm, okej, och du har testat mixtra med doppvärmaren?

                  Det jag hade gjort är att köpt en ny doppvärmare som är gjord för den volymen du har, då är det nog ingen fara.

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #39
                    Ursprungligen postat av karin.sewerin
                    får inte rätt på temperaturen så har inte vågat släppa i några fiskar. nu är tempen nere på 24 grader...
                    Det låter som en alldeles lagom temperatur för de flesta fiskar!
                    Om du inte har det för kallt i rummet där akvariet står så kan du köra utan doppvärmare.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #40
                      du kan nog köpa några av de fiskar du valt och börja akvariekulturen för att sedan fylla på med mer. 24 grader klarar de sig i, 28 grader är väll mer runt det optimala tillståndet men de klarar sig fint i 24.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #41
                        Ursprungligen postat av karin.sewerin
                        okej - här kommer ett förslag. Ge mig gärna feedback!

                        2 st black molly
                        10 st neontetror
                        5 st platy
                        3 st corydoras aeneus
                        2 st ancistrus

                        Vad tycker ni?
                        Blackmolly föredrar bräckt vatten och kan vara lite känsliga i sötvatten och så vill de vara fler än 2!
                        När det gäller ancistrus så kan du gott nöja dig med 1 annars löper du en risk att du helt plötsligt har 50 små ancistrus efter ett tag
                        Corydoras lever i stora grupper och blir otrygga när de är få så du bör åtminstone ha 6-7st
                        Annars har jag inget att anmärka på
                        24-26gr är en ganska lagom temp!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • karin.sewerin
                          • December 2009
                          • 36

                          #42
                          nu har tre stycken black molly flyttat in. det verkar vara lite olika åsikter om tempen i vattnet - nu ligger den¨på knappt 28 - är det för varmt?

                          Kommentar

                          • zoomi
                            • August 2004
                            • 829

                            #43
                            nädå, 28 är bra

                            Kommentar

                            • karin.sewerin
                              • December 2009
                              • 36

                              #44
                              sen är det svårt att veta hur mycket mat de ska ha... vet att de ska ha jättelite men hur mycket är jättelite? Idag tog jag ett par flingor och smulade sönder till dem - är det för lite?

                              Kommentar

                              • Rockdoll
                                • October 2009
                                • 351

                                #45
                                Personligen tycker jag att silvermolly är väldigt fin, och vill du så går det att blanda black och silver i akvariet. Det som kan hända är att de får dalmatinfläckliga yngel om de parar sig med varann bara.

                                Sen tycker jag att det finns många fina labyrintfiskar, som inte alls nämnts här! T.ex. dvärggurami eller kampfisk. Dvärgguramin har jag själv och tycker att de är jättesöta och gör massa skoj saker. Relativt lätta nybörjarfiskar också. Finns många andra fina gurami-sorter också, men många av dem blir ganska stora.

                                Med både platy, molly, och ancistruspar så är ju risken stor att det blir en himla massa yngel, så ett tips, om du inte vill ha massa yngel förstås, är att kanske byta ut t.ex platy mot någon som inte är riktigt lika lättodlad (t.ex. dvärggurami ).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...