helt ny i denna värld... vilka fiskar vågar jag mig på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin.sewerin
    • December 2009
    • 36

    helt ny i denna värld... vilka fiskar vågar jag mig på?

    Har skaffat ett akvarium på 126 liter. har idag lagt i grus,en rot, planterat tre växter och fyllt på med vatten. även hällt i vattenberedningsmedel och satt igång doppvärmaren och innerfiltret. i djuraffären tyckte de inte att jag skulle ha fler växter men jag tycker det ser lite tomt ut... Nu behöver jag hjälp med fiskval! Gillar neontetror och har hört att dessa ska vara ganska lätta. Sedan är jag väldigt förtjust i slöjstjärtar men det är väl karet för litet för eller? Tar tacksamt emot alla tips ni har!!
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ja, ditt kar är för litet för slöjstjärtar, även om de är små i affären. De äter mycket och växer fort. Neontetror är ett trevligt val, men du kanske behövernåt som äter alger och då är ancistrus, otocinclus, siamesisk algätare eller äppelsnäckor ett bra val. Pansarmalar fnular runt på botten och städar rester, vilket även ancistrus gör.

    Det är klart att du kan ha mer växter i, det är bara bra, och snabbväxande växter gör dessutom att algproblem inte uppstår så lätt. Och så är det ju så snyggt!
    I dag finns det akvarister som mer inriktar sig på växterna och mer ser fiskarna som gödningsproducenter.
    Växter gör också att fiskarna får gömställen, de fattar ju inte direkt att det inte finns rovfiskar i akvariet. Så satsa du på fler växter.

    Det som däremot är viktigt är att du däremot är sparsam med fiskintroduktionen. Det var kanske det de ville att du skulle ha? Dvs tre fiskar att börja med.
    Det här finns utrett i många bra trådar så kolla runt lite i den här avdelningen.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Ancistrus och plecostomus är de malar jag har erfarenhet av, väldigt duktiga på att hålla rent.
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        Fiskvalet är upp till dig, välj de du tycker om men jag kan ju rekommendera vilka jag tycker du ska välja

        Först och främst tycker jag du ska köpa ca 3 ancinstrusar eller om du ska ha relativt mkt sandyta är coryodas ett intressant alternativ

        Antingen kan man köra som de flesta andra och köpa svärdbärare, platy, molly, guppy rekommenderar jag faktiskt inte baserat på egna erfarenheter då alla guppy jag haft har antingen blivit sjuka eller bara dött medan alla annan fisk va kalasfriska.
        De fiskarna är lätta att sköta om och kräver inte speciellt mycket, inte så revirhävdande och framför allt lättavlade. Jag minns i början när jag fick svärdbäraryngel, det är en rätt häftig känsla faktiskt.

        Det jag hade gjort istället hade varit att köra på lite mer "ovanliga" fiskar som fjärilsciklid, palettciklid, kakaduaciklid.
        Anledningen till detta är att jag tycker om personlighet på mina firrar. Svärdbärare, guppy etc är enligt mig dumma fiskar vilket kan bero på massodling m.m men de bara simmar runt på måfå och vill något av tre saker; äta, para sig och jaga varandra. T.ex en fjärilsciklid simmar mer graciöst och när den simmar runt utforskar den sin omgivning, den är dessutom parbildande vilket är väldigt personligt och roligt som åskådare att uppleva.
        De är även relativt lätta att ta hand om också.

        Angående växter kan du köpa fler, mer eller mindre beroende på fiskvalet, Dock, om du har för många växter och för lite näring (fiskavföring) så kommer de tyna bort då de inte får någon energi.

        Edit:

        Ursprungligen postat av ImPulse
        Ancistrus och plecostomus är de malar jag har erfarenhet av, väldigt duktiga på att hålla rent.
        Akvariumet är för litet för Plecostomus men ancistrus går bra.
        Senast redigerad av zoomi; 30 December 2009, 23:43.

        Kommentar

        • ImPulse
          • August 2009
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av zoomi
          Akvariumet är för litet för Plecostomus men ancistrus går bra.
          Jag upptäckte det också, jag var för snabb med att läsa igenom första inlägget. My bad. :]
          65 liter
          220 liter

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Hej, jag håller med tidigare inlägg. Själv ligger passionen hos våra fina och älskade ciklider. Fjärilsciklid är kanske dock inte det bästa alternativet om du är nybörjare då de generelt är lite känsliga och "kräver" lite mer erfarenhet som akvarist typ, även apistogrammor kräver något mer skills/kunskap än tex. platys, guldbarber etc.
            Det är absolut inget hokus pokus med att hålla å odla dessa fiskar men kanske inte det bästa valet för nybörjare.
            Däremot kan jag verkligen rekommendera palettciklider (Pelvicachromis pulcher, är den vanligaste och mest lättodlade arten), de är dessutom fredliga av sig, blir dock lite ofördragsamma under leken men det blir ju alla ciklider.
            Lycka till!
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • karin.sewerin
              • December 2009
              • 36

              #7
              ska inte molly ha bräckt vatten? eller det kanske fungerar ändå... Kan man "blanda" ciklider med tex tetror, platy osv.? Vilka fiskar är lämpligast att släppa i först? Tetror vill ju gärna vara ett helt stim så det kanske är lite dumt att börja med bara några få sådana... Som ni förstår så behöver jag hjälp...

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Det viktiga när man blandar fisk är att det är fredliga fiskar förstås, men även att de storleksmässigt passar ihop. De flesta fiskar utom extrema växtätare har en tendens att tugga i sig allt som går in i munnen, t ex små fiskar och yngel.
                Att ha neontetror tillsammans guldfiskar som jag hade i mitt första akvarium visade sig vara ett utomordentligt dyrt sätt att ge guldfiskarna levande foder.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #9
                  Molly fungerar utmärkt i sötvatten.

                  Som tidigare sagts gäller det främst att de är fredliga arter och sedan att de inte skiljer för mkt i storlek, sen får man även kontrollera att de vill ha liknande vattenförhållande.

                  Kommentar

                  • karin.sewerin
                    • December 2009
                    • 36

                    #10
                    okej, så molly kan jag alltså ha. Ni får gärna ge mig förslag på antal av de olika fiskarna också så det blir en bra sammansättning. Känner mig lite förvirrad - allt är så nytt...

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Alla (akvarieaffärer) rekommenderar alltid molly svärdbärare platy och guppys till så kallade nybörjare, men jag tycker de är riktigt tråkiga och jag har i min umgängeskrest en hel del familjer som startat akvarium under de senaste 3 åren och alla har börjat med kombinationer av detta. Jag tycker du kan gå på några andra alternativ. Ciklider är helt enkelt roligare att ha i ett akvarium på lång sikt (kort också). Att ha ett akvarie är knappast rocket sience, men lite försiktighet skadar inte. Få arter åt gången. Läs guiderna här på zoopet om nystart av akvarium.

                      Palettciklid som nämns ovan är jättekul att ha, den lägger rom försvarar rommen som sedan blir yngel. En hel del yngel kommer att klara sig av sig självt utan speciella kunskaper.

                      Ancistrus kan också vara kul, den kan mycket väl få rom och yngel som klarar sig. Denna försvarar också sin rom och revir.

                      Du kan även ha någon annan ciklid i karet. Nyckelhålciklid eller kanske boliviansk fjärilsciklid. Det finns alltid åsikter om vad som fungerar med vad, men på väldigt kort tid inser man att det finns alla erfarenheter av kombinationer och ibland fungerar det ibland bråkar de för mycket.

                      Ett stim tetror är vackert och intressant. Här kan jag slå ett slag för 15 st vitfenad rosentetra eller 15 st rödmuntetra eller 30st kardinaltetra. alla dessa är snygga. Rödmunnen håller sig också väldigt tight i ett stim, särskilt om du har ciklider i karet.

                      Exempelvis denna kombination skulle säkert kunna fungera:
                      2st palettciklider 1 hane 1 hona.
                      4st nyckelhålsciklider svårt att se skillnad på kön i butik då de oftast är små där.
                      15 rödmunstetror
                      10 corydoras panda
                      4 ancistrus eller 2 om du kan hitta äldre ta då en med skägg och en utan så finns god chans till yngel.

                      Det tror jag du kommer att tycka är ett trevligt akvarium.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Oavsett vad du skaffar för firrar så läs på om dem så du kan skapa små revir/områden som de kan trivas i.

                        Paletterna vill ha grottor som har smått grus i botten så de kan gräva lite. Släta yto ri grottan så de kan lägga rommen där.
                        Ancistrus vill ha grottor med släta ytor att lägga sin rom på.
                        Corydoras vill ha stora blad på växter nära botten där de kan fästa sin rom på (tror jag)
                        Nyckelhål vill ha gömställen i form av växter och röter samt släta stenar eller rötter att lägga rom på.
                        Tetror är bara tetror.

                        Separera de olika hålorna du skapar med rötter eller växter eller vänd dem ifrån varandra så de känner sig trygga och att de känner att de kan enkelt försvara sitt revir då ökar deras trivsel och dina möjligheter till att se intressanta saker hända.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • karin.sewerin
                          • December 2009
                          • 36

                          #13
                          Tack för förslagen! har läst lite om ciklider och tycker de verkar lite aggressiva? Fungerar det att ha dem utan att de äter upp tex tetrorna? Tar gärna emot fler förslag så jag har lite att välja mellan...

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            De kommer inte att äta tetrorna, men visst är de lite tuffa under den tid de leker med varandra och när de försvarar rom och yngel. Men dessa ciklider ovan jagar bara undan de andra så tetrorna inte äter deras yngel eller rom. Tetror är rätt glupska rovdjur, men det kan man inte tro då man tittar på dem.

                            Bäst är ändå att du söker i artregistret här på zoopet och filtrerar på din akvariestorlek och ser vad du själv tycker, men jag vet att det kan vara svårt att veta hur aggressiva olika arter är.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • karin.sewerin
                              • December 2009
                              • 36

                              #15
                              kan man blanda tex palettciklider med mollys, guppys, platys osv?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...