Val av luftpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rilleman
    • December 2009
    • 17

    Val av luftpump

    Hej

    Är ny på forumet och har ett vägghängt Aquatlantis 60L som jag har kämpat med i ca 6 månader nu.
    Har köpt massa fiskar som bara dör hela tiden en efter en, den enda som klarar sig är malen, växterna ruttnade.
    Akvariet har en inbyggd cirkulationspump med filter och utloppet är precis i höjd med vattenytan.

    Jag har nu bytt sanden som jag hade innan och hällt på helt nytt vatten med och kört sera nitrivec

    Nu undrar jag om det räcker med den inbyggda pumpen eller måste man ha en luftpump oxå? Jag har haft hem 2 st luftpumpar och jag tycker dom låter för mycket då akvariet är i vardagsrummet. dessa var Am-Top CR-10 och Hydor Ario Color 2, om man nu måste ha en så vill jag ha en så är så tyst så man knappt lägger märke till den
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    #2
    Vet du vad det är som orsakat fiskarnas död?

    Kommentar

    • Rilleman
      • December 2009
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av tomtebolycka
      Vet du vad det är som orsakat fiskarnas död?

      Nej men hade nog dålig vattenkvalité trodde han i den lokala djuraffären
      Nu har jag iaf innförskaffat en luftpump som var hyfsat tyst Rena Air 100

      Men vet inte vad jag ska ha för fiskar bara

      finns ju många o välja mellan

      Kommentar

      • tomtebolycka
        • November 2009
        • 59

        #4
        Kan ju börja med att erkänna att jag är nybörjare. Min första fundering är i alla fall varför du skulle behöva en extra luftpump? Om du har inbyggt filter med cirkulationspump så kan du kanske rikta utloppet så att du får riktligt med ytrörelser och därmed syresätter vattnet på det viset. Men kankse är jag ute och cyklar, kanske skulle jag med behöva luftpump???

        Hur har du startat karet tidigare? Tillsatt filtermedium (för att påskynda tillväxten av goda bakterier)? Börjat med fåtal fiskar eller brakat igång med många? Sätter du i många fiskar kommer du garanterat få höga nitritvärden, för höga värden och fisken dör. Fast du har kanske fått/skaffat dig all den här infon om vattnets kemi sedan sist. Jag har inga tips på fiskar, nybörjare som jag är. Men jag skulle väl tippa att det är smart att börja med ett litet gäng firrar som får 'gå igång' karet och låta de goda bakterierna komma igång.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag har också ett sådant akvarium och har utan problem kört det med befintlig pump i några år
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #6
            Det vore bra om du kan beskriva hur fiskarna dör.

            Utan att veta hur de dör och hur de ser ut gör det nästan omöjligt att hjälpa dig.
            Vore även bra att veta vilken typ av fisk du har haft. Olika fiskar vill ju ha olika klimat osv...
            Antingen är det sjukdom, förgiftning eller dåligt vatten.

            Om inte dina fiskar står vid ytan och andas så tror jag inte du har syrebrist i akvariet.

            Genom att byta 30% av vattnet varje vecka så tror jag du löser merparten av dina problem. Men är det sjukdom så kan du behöva sätta in medicin.

            Kommentar

            • Rilleman
              • December 2009
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av tomtebolycka
              Kan ju börja med att erkänna att jag är nybörjare. Min första fundering är i alla fall varför du skulle behöva en extra luftpump? Om du har inbyggt filter med cirkulationspump så kan du kanske rikta utloppet så att du får riktligt med ytrörelser och därmed syresätter vattnet på det viset. Men kankse är jag ute och cyklar, kanske skulle jag med behöva luftpump???

              Hur har du startat karet tidigare? Tillsatt filtermedium (för att påskynda tillväxten av goda bakterier)? Börjat med fåtal fiskar eller brakat igång med många? Sätter du i många fiskar kommer du garanterat få höga nitritvärden, för höga värden och fisken dör. Fast du har kanske fått/skaffat dig all den här infon om vattnets kemi sedan sist. Jag har inga tips på fiskar, nybörjare som jag är. Men jag skulle väl tippa att det är smart att börja med ett litet gäng firrar som får 'gå igång' karet och låta de goda bakterierna komma igång.

              Lycka till!

              Problemet är att man kan inte rikta utloppet på cirkulationspumpen utan det går i en kanal i sidan på akvariet och mynnar ut vid ytan

              De fiskar jag har haft i är SilverMolly,Silver Haj, Guppys, Svärdbärare, och jag har börjat med mindre antal sedan ökat men jag tror att jag matade alldeles för mycket i början och var kanske slarvig med vattenbytena

              En Del fiskar höll sig faktiskt vid ytan innan de kolade precis som om de inte kunde andas men andra som tex Silverhajen la sig på botten o rykte konstigt. har även haft fenröta i tanken som drabbade guppyfiskarna men detta har jag medicinerat emot och det försvann men fiskarna dog senare ändå

              Men nu är det helt nytt vatten och det är förberett med Sera Nitrivec 2 gånger

              Kan nån ge lite tips på fiskar som kan trivas i lite mindre akvarium och hur många man får ha osv

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Du har valt för stora fiskar - akvariet är litet och smalt och då får man ha fiskar därefter.
                De enda av de fiskar du har haft som passar in är guppyna
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Tias
                  • December 2003
                  • 98

                  #9
                  Jag skulle varmt rekomendera en Stellar luftpump och du söker en tyst och driftsäker pump. Har själv alltid haft dessa under många år och aldrig hört dem eller haft problem.

                  Och som Kjell skrev så har du lite fel fiskar för ditt kar, kan vara problemet
                  Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                  www.tielias.blogspot.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...