Frigolit under ramakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #16
    Har man grävande fiskar är det bättre med frigolit inuti akvariet.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #17
      Förstår inte riktigt meningen med frigolit mellan akvarium och ram. Vad gör den för nytta där ?
      Bottenglaset är anpassat för att tåla vattentrycket. Nej lägg frigoliten inne i akvariet.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Nja, mer att kanske 90% kör utan frigolit och då är risken procentuellt större att det är ett av dessa kar som går åt pipsvängen.
        Förstod nästan vad du menadedet var mer formulerat ifrån din sida som var till min fördel som jag ville åt av dig
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Förstår inte riktigt meningen med frigolit mellan akvarium och ram. Vad gör den för nytta där ?
          Bottenglaset är anpassat för att tåla vattentrycket. Nej lägg frigoliten inne i akvariet.
          Tar bort vibrationer som kan uppstå uteifrån Bla
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #20
            Men om du inte har frigoliten där så går vibrationerna upp i ramen istället och det är ju inte så faligt
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Men om du inte har frigoliten där så går vibrationerna upp i ramen istället och det är ju inte så faligt
              Du har kanske rätt vad vet jag
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kanske för att de flesta som har ramakvarium kör utan frigolit, som tillverkarna förespråkar. Helglaskar däremot bör ha något under karet tex Aquapad eller liknande.
                Sorry. Gammal tråd men jag råkade hitta "bruksanvisningen" till mitt aluminium-kar igår och läste den. Vid placering på "eget bord/skåp med hel skiva" förordar tillverkaren att man lägger något mjukt även under ramakvariet.

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #23
                  Jag har alltid använt frigolit under mina akvarium, både helglas och ramakvarium. Tänker som så att på ramakvarium så blir det ju alltid en liten "glepa" mellan bordet och bottenglaset då akvariet står på ramen, och den glepan vill jag fylla upp, tycker att det känns säkrare...
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #24
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Förstår inte riktigt meningen med frigolit mellan akvarium och ram. Vad gör den för nytta där ?
                    Bottenglaset är anpassat för att tåla vattentrycket. Nej lägg frigoliten inne i akvariet.
                    Isoleringseffekt har väl den, för säkerheten då ingen effekt?

                    Kommentar

                    • CyberLizard
                      • October 2009
                      • 165

                      #25
                      Ursprungligen postat av Maethor
                      Jag har alltid använt frigolit under mina akvarium, både helglas och ramakvarium. Tänker som så att på ramakvarium så blir det ju alltid en liten "glepa" mellan bordet och bottenglaset då akvariet står på ramen, och den glepan vill jag fylla upp, tycker att det känns säkrare...
                      Där har jag en liten fråga. Jag vill också åt glipan under min ram om man nu kan kalla det för "ram". Det är ett Juwelkar, så det är liksom bara en ram runt botten, med ett mittstag tvärs över. Det syns på denna bild från min projekttråd: (alla bilder finns att beskåda på www.tinypic.com/cyberlizard också)

                      Jag har en frigolitplatta att lägga i karet redan, men vågar jag verkligen lägga en frigolitplatta under hela karet också? Kan mittstaget bli ett problem?
                      Projektråd 160L SA

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2877

                        #26
                        Ursprungligen postat av CyberLizard
                        Där har jag en liten fråga. Jag vill också åt glipan under min ram om man nu kan kalla det för "ram". Det är ett Juwelkar, så det är liksom bara en ram runt botten, med ett mittstag tvärs över. Det syns på denna bild från min projekttråd: (alla bilder finns att beskåda på www.tinypic.com/cyberlizard också)

                        Jag har en frigolitplatta att lägga i karet redan, men vågar jag verkligen lägga en frigolitplatta under hela karet också? Kan mittstaget bli ett problem?
                        Kolla i anvisningarna från Juwel. Tillverkare av möbelakvarium (akvarium+bänk/skåp) brukar ofta ange att inget matr. får läggas mellan akvarie och bänk. Risken är att garantin inte gäller.

                        Kommentar

                        • CyberLizard
                          • October 2009
                          • 165

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Kolla i anvisningarna från Juwel. Tillverkare av möbelakvarium (akvarium+bänk/skåp) brukar ofta ange att inget matr. får läggas mellan akvarie och bänk. Risken är att garantin inte gäller.
                          Jo, men det har jag redan gjort. De vill inte att man ska göra det. Men andra i denna tråd säger ju att de har fel.

                          ...dessutom har jag köpt karet begagnat. De ska inte vara äldre än något år, men jag har ändå inte orginalkvittot. Så garanti är något som jag inte har...
                          Projektråd 160L SA

                          Kommentar

                          • Maethor
                            • December 2004
                            • 675

                            #28
                            Ursprungligen postat av CyberLizard
                            Där har jag en liten fråga. Jag vill också åt glipan under min ram om man nu kan kalla det för "ram". Det är ett Juwelkar, så det är liksom bara en ram runt botten, med ett mittstag tvärs över. Det syns på denna bild från min projekttråd: (alla bilder finns att beskåda på www.tinypic.com/cyberlizard också)

                            Jag har en frigolitplatta att lägga i karet redan, men vågar jag verkligen lägga en frigolitplatta under hela karet också? Kan mittstaget bli ett problem?
                            Jag skulle ha lagt en frigolit under akvariet, utan att tveka. Detta eftersom frigoliten är så pass "mjuk" så den formar sig efter konturerna på akvariet. Mittstaget kommer att sjunka ner en liten bit i frigoliten så att vikten fördelar sig på hela bottenglaset.

                            Men som sagts tidigare, kolla upp vad tillverkaren rekomenderar om du är osäker.
                            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                            54L: ca 15 kamphanar
                            90L: 3kamphanar
                            90L: 3kamphanar
                            90L (marin): 3kamphanar
                            6x2L: Kamphanar

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2877

                              #29
                              Ursprungligen postat av CyberLizard
                              Jo, men det har jag redan gjort. De vill inte att man ska göra det. Men andra i denna tråd säger ju att de har fel.

                              ...dessutom har jag köpt karet begagnat. De ska inte vara äldre än något år, men jag har ändå inte orginalkvittot. Så garanti är något som jag inte har...
                              Finns säkert en anledning till varför man på Juwel säger att man inte skall lägga frigolit under akvariet. Generellt tror jag att tillverkar av ramakvarier hävdar att man inte skall lägga något mellan akvarium och bänk/ställning. Ser personligen ingen nytta med frigolit under ramakvarier.

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #30
                                ramstagen hamnar i spänn om dom vilar mot cellplasten vilket gör att bottenramen kommer att vrida sig innåt!
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...