Frigolit under ramakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppen
    • June 2009
    • 41

    Frigolit under ramakvarium

    Hej jag har läst att man ska ha frigolit under akvariumet och undrar hur tjock den ska vara?
    Ska den ligga innanför ramen?
    Tacksam för svar
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Innanför ramen, tjockleken skall anpassas så att skivan fyller utrymmet mellan glas och ram. Normalt ca: 10mm.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Fredrik1
      • February 2009
      • 305

      #3
      Har okså undrat över det, den ska bara ligga på själva glaset på undersidan av akret, inte ut på listerna om jag fattat rätt? :P
      Min Zoon

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Ursprungligen postat av Guppen
        Hej jag har läst att man ska ha frigolit under akvariumet och undrar hur tjock den ska vara?
        Ska den ligga innanför ramen?
        Tacksam för svar
        Har absolut för mig att man inte skall använda frigolit eller liknande under ramakvarier.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Denna frågan har varit upp här ett ex antal ggr och alla har egna åsikter erfarenheter om denna fråga det är lika många som säger nej som ja.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag hade gärna lagt något under akvariet. hänvisar till en användare här (vars namn jag glömt bort) som hade ett 960L ramakvarie där botten gick ur. halvkul...
            jag kör med nån form av OSB-skiva under mitt helglasade.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Förklara då för mig hur vissa tillverkare av ramakvarium med tillhörande ställning säljer akvarium 960 liter med 10 års garanti. Och då skall man inte ha någonting under akvariet mer än ramen.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Denna frågan har varit upp här ett ex antal ggr och alla har egna åsikter erfarenheter om denna fråga det är lika många som säger nej som ja.
                Tänkte mera på vad tillverkare av möbelakvarier t.ex. Juvel och MP/Eheim skriver i sina anvisningar. Tror inte garantin gäller ifall man lagt frigolit eller liknande under karet.

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Tänkte mera på vad tillverkare av möbelakvarier t.ex. Juvel och MP/Eheim skriver i sina anvisningar. Tror inte garantin gäller ifall man lagt frigolit eller liknande under karet.
                  Detsamma gäller för Aquael
                  Däremot så är det inget fel att lägga frigolit i bottnen innan man häller i sanden om man tänker sig att ha mycket sten som inredning.
                  OBS då måste man vara noga så man inte får några sand eller gruskorn under frigoliten.
                  Senast redigerad av Guy Palm; 30 December 2009, 17:03.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Förklara då för mig hur vissa tillverkare av ramakvarium med tillhörande ställning säljer akvarium 960 liter med 10 års garanti. Och då skall man inte ha någonting under akvariet mer än ramen.
                    Gäller den garantin även om du får en spricka i glaset/glasen eller gäller det enbart siliconfogarna?
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Tänkte mera på vad tillverkare av möbelakvarier t.ex. Juvel och MP/Eheim skriver i sina anvisningar. Tror inte garantin gäller ifall man lagt frigolit eller liknande under karet.
                      Gör det kanske inte det vet jag inte som sagt denna frågan har varit upp ett antal gånger vad som känns riktigt det är väl det man ska gå på,jag själv kör alltid med en helskiva under ett ramkar och när jag inte kunde få karet att kunna stå riktigt i lod så la jag en frigoliskiva på ovansidan på skivan och ställde ramen ovanpå där så efter nån dag så hade karet satt sig till rätta så det var rakt och fint det är min erfarenhet av frigolit under ramen.

                      Men jag kan förstå dem som säger att man inte måste ha det och det har dem rätt i förutsatt att man kan få karet i lod men att ha en heltäckande skiva under hade jag aldrig vågat vara utan sådan är min åsikt,sen som Mats skrev i andra inlägget det är ett sätt att göra på eller som Guy skrev ha den i är nästan ett måste när man har grävande fiskar för olyckan kan vara framme.

                      Och vad olycks-statistiken säger vet jag inte men jag tycker jag har hört mer prat om olycker utan frigolit än med frigolit under ett ramkar
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Gäller den garantin även om du får en spricka i glaset/glasen eller gäller det enbart siliconfogarna?
                        Den gäller även glaset, hur det är med jordbävning vet jag inte
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Och vad olycks-statistiken säger vet jag inte men jag tycker jag har hört mer prat om olycker utan frigolit än med frigolit under ett ramkar
                          Kanske för att de flesta som har ramakvarium kör utan frigolit, som tillverkarna förespråkar. Helglaskar däremot bör ha något under karet tex Aquapad eller liknande.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Kanske för att de flesta som har ramakvarium kör utan frigolit, som tillverkarna förespråkar.
                            Menar du då Anders att det är då det händer olycker med dem
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Nja, mer att kanske 90% kör utan frigolit och då är risken procentuellt större att det är ett av dessa kar som går åt pipsvängen.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...