Guppy Yngel, äter inte flingfoder!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke.H
    • November 2009
    • 29

    Guppy Yngel, äter inte flingfoder!?

    Hej.
    Jag har igår fått Guppy yngel, har läst här på zoopet att man matar dom med vanligt flingfoder som man smular i mindre bitar.
    Det verkar dock som att mina yngel inte vill äta det, dom tar in små bitar men sen spottar dom ut det igen, dom är som sagt inte gamla, bara 1 dygn, skall jag bara vänta tills dom börjar äta av flingfodret eller skall jag skaffa någon annan mat till dom?
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    #2
    Vänta ett litet tag och kolla om dom äter, Mina yngel jag fick för nått år sedan åt från bladen på växterna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      De kommer börja äta snart men variera gärna flingfoder. Variation är bra för tillväxten
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        Att dem spottar ut flingan igen kan ju betyda att den va för stor eller att de redan tagit en bit av den och spottar ut resten. Så länge de försöker äta dem är det nog ingen fara.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Om de fortsätter att rata ditt flingfoder finns det flytande yngelfoder i zoohandeln. Detta brukar uppskattas, kör med det tills de äter annat foder såsom flingfoder.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Micke.H
            • November 2009
            • 29

            #6
            Tack så mycket för hjälpen, jag har köpt "JBL novo baby" idag, det är 3 små burkar med 3 stegs matstorlek. Skall sedan komplettera med något frystfoder, fick tipps om fryst artemia, skulle det vara bra?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Micke.H
              Tack så mycket för hjälpen, jag har köpt "JBL novo baby" idag, det är 3 små burkar med 3 stegs matstorlek. Skall sedan komplettera med något frystfoder, fick tipps om fryst artemia, skulle det vara bra?
              Fryst artemia är ganska stort men du kan ta en kniv och skrapa av från kakan isf. Men rekommenderar hellre cyklops annars. Det svävar längre i karet och är inte heller lika stort.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • jos1979
                • December 2009
                • 2

                #8
                Ursprungligen postat av Micke.H
                Tack så mycket för hjälpen, jag har köpt "JBL novo baby" idag, det är 3 små burkar med 3 stegs matstorlek. Skall sedan komplettera med något frystfoder, fick tipps om fryst artemia, skulle det vara bra?
                När du matar med yngelfoder så ska du inte ge dom alls mycket. När jag köpte det så sa försäljaren att man ska bara ta en knivsudd i mängd när man matar..

                Kommentar

                • Micke.H
                  • November 2009
                  • 29

                  #9
                  Skall köpa lite cyklops nästa gång jag handlar, äter dom det efter några dagar tro?

                  Tack jos1979 för tipset om matningen, jag förstår att det är så eftersom dom är så små

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke.H
                    Skall köpa lite cyklops nästa gång jag handlar, äter dom det efter några dagar tro?

                    Tack jos1979 för tipset om matningen, jag förstår att det är så eftersom dom är så små
                    Våra yngel äter direkt men håller sig nere i akvariet och simmar inte vid ytan med de andra. Man märker att de inte fattar riktigt att det är mat med det samma men efter några sekunder har alla fattat vad det betyder
                    Jag tänker inte så mycket på att de SKALL äta utan de får äta det som bjuds och därimellan finns det gott om alger att knapra på
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • JLi
                      • December 2004
                      • 773

                      #11
                      Söndersmulade fodertabletter funkar också bra.
                      h. Johan

                      Kommentar

                      • primox88
                        • August 2009
                        • 75

                        #12
                        Kör med kläckt artemia i början. mina zebra yngel åt inte söndermald flingfoder i början men nu har dom äntligen börjat (är ca 1cm stora) och det känns bra då artemian är så fruktansvärt dyr.

                        Kommentar

                        • Systercaroline
                          • December 2009
                          • 26

                          #13
                          Mina guppyyngel, nu c:a 4 v, äter gärna flingfoder. Snor åt sig framför de vuxnas gap :-) Till och med de stora flingorna, som de biter av bitar från..
                          Nu har de även börjat knapra på majs och ärtor som jag skalade skickat ner. Å vad jag gillar mina fiskar!!!

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Det som är så bra med guppyyngel är att man behöver inte krångla till det. De äter när de blir hungriga och många gånger märker vi inte ens att de äter
                            Ni behöver inte oroa er, så länge ni matar de vuxna kommer ynglen oxå få sin del
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Micke.H
                              • November 2009
                              • 29

                              #15
                              Hej igen, ja nu har mina yngel alltså blivit 2 veckor gamla och dom äter numera flingfoder tillsammans med de vuxna fiskarna!

                              Men Nina82 menar du att man egentligen aldrig behöver ge special mat till ynglen inte ens under första veckan?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...