Något lurt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheDude
    • September 2009
    • 45

    Något lurt

    Hej!

    Igår startade jag ett nytt 54L kar med 2st julii-corodyras, 2st praktbotia och 1st leopardpleco som jag köpte tillsammans med karet. Sen flyttade jag över en liten ancistrus och en pleco plus en black ghost från mitt 200L. När jag startade det nya så tog jag vatten från mitt 200L kar och fyllde upp det, och undertiden så hade jag de nya fiskarna i varsin kastrull där jag tillsatte vatten från det gamla karet var 5:e minut i en halvtimme.


    När jag sedan släppte i alla verkade det som att allt var frid och fröjd. Alla simmade runt, lekte och stojade. Men sen när jag skulle mata dem så åt ingen, och idag har de heller inte ätit något. Har försökt med vanliga malpiller, flingfoder, rå potatis, brysselkol och rå potatis och ingen har nappat.


    Och idag när jag kom hem så är alla väldigt lugna, ena praktbotian ligger till å med lite på sidan på botten.. någon som har en aning om vad det kan vara?

    mvh
    220L Ciklid
    240L Sällskap
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    I ett 54 liters? De fiskar du har där behöver ganska mycket mer utrymme för att må bra, plus att det blir alldeles för mycket fisk i ett såpass litet kar.
    Sedan rent generellt brukar nyflyttade fiskar inte vara så mattokiga de första dygnen, och det finns även en risk för obalans i ett så nystartat kar så håll koll på vattenvärdena.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • TheDude
      • September 2009
      • 45

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      I ett 54 liters? De fiskar du har där behöver ganska mycket mer utrymme för att må bra, plus att det blir alldeles för mycket fisk i ett såpass litet kar.
      Sedan rent generellt brukar nyflyttade fiskar inte vara så mattokiga de första dygnen, och det finns även en risk för obalans i ett så nystartat kar så håll koll på vattenvärdena.
      Okej, vilka utav dem är det som behöver större utrymme då? och hur påverkar det dem? ska jag flytta några till det stora karet?

      jag trodde verkligen inte att det skulle vara för mycket med 8st små individer i det karet, dom har ju ganska mycket yta att röra sig på..

      Det med maten har jag förstått.. men hoppades att dom skulle gilla grönsakern i alla fall då jag har hört att det kan vara ett knep när det matstrejkas.

      hmm jag förstår, vad ska ja köpa för tester då? kan det bli obalans även fast jag har tagit i princip allt vatten från mitt andra kar?
      220L Ciklid
      240L Sällskap

      Kommentar

      • TheDude
        • September 2009
        • 45

        #4
        en sak till.... kan det göra något till det bättre att hälla i ActiClean eller ActiBactol nu i efterhand? nissen på affären sa att detta inte skulle behövas.. men efter att jag har gett mig in i denna bransch så har en vis skepsis vuxit mot försäljare i zooaffärer..
        220L Ciklid
        240L Sällskap

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av TheDude
          Okej, vilka utav dem är det som behöver större utrymme då? och hur påverkar det dem? ska jag flytta några till det stora karet?
          Du hittar nästan alla dina arter i Zopopets artbeskrivningar och i stort sett samtliga av dom passar inte i ett 54 liters.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • TheDude
            • September 2009
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Du hittar nästan alla dina arter i Zopopets artbeskrivningar och i stort sett samtliga av dom passar inte i ett 54 liters.
            Men det är så ledsamt att den jäveln sålde på mig allt detta då.. iofs så skall jag ha kollat detta innan också men ändå.

            Nu vill ja bara göra det så bra som möjligt för stackarna och försöka lösa detta.
            så kort å gott så skulle jag kunna ta och flytta över alla till mitt 200L nu på stört? sitter här och börjar bli orolig.. eller hjälper det att hälla i medlen som jag fick med karet när jag köpte det?
            Senast redigerad av TheDude; 24 December 2009, 20:30. Anledning: la till text
            220L Ciklid
            240L Sällskap

            Kommentar

            • Erik.M
              • August 2009
              • 144

              #7
              Du kan väl försöka ge tillbaks de till djuraffären och byta ut de mot några mindre fiskar?
              Mvh Erik.M

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                Eller byta till ett mycket större kar...
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • TheDude
                  • September 2009
                  • 45

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik.M
                  Du kan väl försöka ge tillbaks de till djuraffären och byta ut de mot några mindre fiskar?

                  jo det är klart jag skulle kunna byta in dem, och dom som jag har är väldigt små, men jag får väl läsa på mer vilka arter som lämpar sig för ett litet kar istället för att lite blint på säljaren.. Och om jag skall byta in dem så måste jag lyckas hålla dem vid liv i typ 3 dagar till då butiken är öppen igen... och därför undrar jag vad det kan vara för fel och hur jag skall hantera detta?

                  har i alla fall hällt i en dos Actibaktos som jag fick med karet.. det står att det skall sänka amoniak och nitrithalten i vattnet, har även sänkt flödet på pumpen då jag läste att det kan få fiskarna att uppföra sig konstigt?

                  mvh
                  220L Ciklid
                  240L Sällskap

                  Kommentar

                  • TheDude
                    • September 2009
                    • 45

                    #10
                    Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                    Eller byta till ett mycket större kar...

                    Har förstått att det krävs ett större kar, men det hjälper mig inte särskilt mycket just nu? jag har ju ett 200L men jag vet inte om det hjälper att flytta dem dit då Mr jack dempsey och hans andra vänner i det karet kommer se dem som en liten apetizer säkert...
                    220L Ciklid
                    240L Sällskap

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ah, du har fått ett problem på halsen kan man kort och gott säga.
                      Nu vet jag inte hur stora din JD är, men är de fortfarande små skulle jag nog göra en rockad på fiskarna tills du kan lösa problemet på mer lång sikt.
                      Nu är säkerligen affären stängd över helgen, men så fort de öppnar skulle jag personligen ta ett snack med dem och få en bra lösning på problemet.
                      Det bästa är givetvis att de tar tillbaka fiskarna och du får köpa fisk som mer passar till ett 54 liters kar, och inte köpa så många innan karet kommit igång vilket tar ca en månad.
                      Trots att du tagit vatten från det gamla karet så kommer inte bakterierna igång så fort, eftersom vattnet inte innehåller så mycket av de goda bakterierna som tex gruset och filtret gör.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • TheDude
                        • September 2009
                        • 45

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Ah, du har fått ett problem på halsen kan man kort och gott säga.
                        Nu vet jag inte hur stora din JD är, men är de fortfarande små skulle jag nog göra en rockad på fiskarna tills du kan lösa problemet på mer lång sikt.
                        Nu är säkerligen affären stängd över helgen, men så fort de öppnar skulle jag personligen ta ett snack med dem och få en bra lösning på problemet.
                        Det bästa är givetvis att de tar tillbaka fiskarna och du får köpa fisk som mer passar till ett 54 liters kar, och inte köpa så många innan karet kommit igång vilket tar ca en månad.
                        Trots att du tagit vatten från det gamla karet så kommer inte bakterierna igång så fort, eftersom vattnet inte innehåller så mycket av de goda bakterierna som tex gruset och filtret gör.

                        hehe det kan man lungt säga

                        Mina JD börjar bli rätt bajtiga. Hanen är ca 10-12cm och honan är lite mindre. Men jag har haft små ancistrus och plecos i det karet som jag nu har i det nya, och det funkade bra utan att dom blev attackerade av min JD's. Så jag tror ju att dom skulle klara av flytten så sätt.. men hur är det med vattnet och så? skall jag göra som vid en vanlig flytt eller kan jag bara helt enkelt flytta över dem?


                        Ta ett personligt snack kan du räkna med att jag skall göra. Så här gör man fan inte, jag handlade fan för mycket pengar och så har dom magen. Har gjort exakt som jag blev tillsagd i affären då jag verkligen vill vara seriös med detta. Skall aldrig mer handla på den butiken utan hålla mig till de mer seriösa akvariebutikerna i stan.


                        Men det kan inte vara så att jag kan flytta över dem i några dagar till det stora karet, "starta" upp det nya i några dagar och vänta tills det blir stabilt. Och sen sätta tillbaka dem?


                        Tack för hjälpen.
                        220L Ciklid
                        240L Sällskap

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Nu när man vet hur stora dina JD är samt jag skulle tippa på att de nyköpta fiskarna fortfarande är ganska små, så kan du låta dem gå kvar i 54-litaren tills affäre har öppet och du kan lämna tillbaka dem. Malarna kan du gott flytta över nu, och det är bara att koppa över dem igen som vid en vanlig flytt.

                          Samtidigt som jag förstår varför affärer gör på det viset med att sälja fisk tycker jag det är tråkigt. Visst vinner de lite stålar kortsiktigt, men om kunden fortsätter sin akvaristiska bana och lär sig mer, har troligen den affären förlorat en kund.

                          Nu är det nog inte smart att gå till affären med en påse fisk i handen och vara sur och otrevlig, utan jag tror du vinner på att gå den mjuka vägen och säga att du läst om fiskarna och de kräver mycket större kar än vad du har, och att de kanske missuppfattade dig när du sa detta.
                          Sedan när du väl fått bytt tillbaka fisken behöver du inte gå dit igen, det valet är helt och hållet ditt.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • TheDude
                            • September 2009
                            • 45

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Nu när man vet hur stora dina JD är samt jag skulle tippa på att de nyköpta fiskarna fortfarande är ganska små, så kan du låta dem gå kvar i 54-litaren tills affäre har öppet och du kan lämna tillbaka dem. Malarna kan du gott flytta över nu, och det är bara att koppa över dem igen som vid en vanlig flytt.

                            Samtidigt som jag förstår varför affärer gör på det viset med att sälja fisk tycker jag det är tråkigt. Visst vinner de lite stålar kortsiktigt, men om kunden fortsätter sin akvaristiska bana och lär sig mer, har troligen den affären förlorat en kund.

                            Nu är det nog inte smart att gå till affären med en påse fisk i handen och vara sur och otrevlig, utan jag tror du vinner på att gå den mjuka vägen och säga att du läst om fiskarna och de kräver mycket större kar än vad du har, och att de kanske missuppfattade dig när du sa detta.
                            Sedan när du väl fått bytt tillbaka fisken behöver du inte gå dit igen, det valet är helt och hållet ditt.
                            Ja alla fiskarna är rätt små, även dom som jag hade ihop i samma kar som JD, är inte med än 3cm men det gick bra. Okej, frågar en gång till så jag har det klart för mig.. Men med "koppa" så menar du att jag skall lägga dem i en kastrull och koppa i vatten från det stora karet i omgångar så dom vänjer sig eller bara lägga över dem?


                            Okej.. jag förstår verkligen inte varför dom gör så... okej för att dom får pengar snabbt. men det är ju verkligen kortsiktigt som du säger... men jag kommer aldrig mer att gå och handla där. haha nej jag ska inte rus dit och få ett michael douglas-fallin down-anfall...
                            Senast redigerad av TheDude; 25 December 2009, 11:17.
                            220L Ciklid
                            240L Sällskap

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det vore inte kul att läsa det på Aftonbladet i veckan, akvarist löpte amok i akvarieaffär!
                              Precis, ha fiskarna i ett rent kärl med till hälften fyllt med akvarievatten och ta en kaffekopp elle liknande från det nya karet och tillsätt med jämna mellanrum.
                              Eftersom du inte har flyttat dem så långt, eller har så stora skillnader på vattnet så behöver du inte lägga ner någon större energi någon längre tid på det, det räcker gott med en halvtimme.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...