sand eller stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amhaj
    • December 2009
    • 20

    sand eller stenar?

    Hej igen!
    jag har läst vidare angående guppies men är ff förvirrad. På en del ställen står att guppy vill ha sten, mycket växter och gärna några flytande.
    På andra står att de vill ha sand, mycket växter ochmycket gömmor gärna med några rötter.
    Vilket stämmer? eller fungerar båda?
    Jag har ett 115L och tänkte mig Guppies, platy och svart neontetra. Även en eller några malar.
    Vilka fiskar ska jag börja med och hur många ska jag ta av varje?
    Tetrorna ska väl vara minst åtta tror jag, så jag funderar på sex vardera av guppies och platy.
    I växtväg har jag tänkt hornsärv, vattenpest ev. javamossa men ska det in fler och i så fall vilka?
    Ska malarna vara med från början eller ska de in senare?

    Tacksam för svar.
    Mvh amhaj
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Ursprungligen postat av amhaj
    Hej igen!
    jag har läst vidare angående guppies men är ff förvirrad. På en del ställen står att guppy vill ha sten, mycket växter och gärna några flytande.
    På andra står att de vill ha sand, mycket växter ochmycket gömmor gärna med några rötter. Vilket stämmer? eller fungerar båda?

    Jag har ett 115L och tänkte mig Guppies, platy och svart neontetra. Även en eller några malar.
    Vilka fiskar ska jag börja med och hur många ska jag ta av varje?
    Tetrorna ska väl vara minst åtta tror jag, så jag funderar på sex vardera av guppies och platy.
    I växtväg har jag tänkt hornsärv, vattenpest ev. javamossa men ska det in fler och i så fall vilka?
    Ska malarna vara med från början eller ska de in senare?

    Tacksam för svar.
    Mvh amhaj

    Är karet igång?? Båda påståenden är rätta och med ett 115l kar kan du ha både stenigt med grottor och rötter och sand med massa växter bara att låta fantasin flöda

    Tycker du har en bra översiktsplan på hur du vill ha karet och vilka invånare du vill ha.
    Du kan lätt ha 10-15st stimmfiskar. De blir inte så stora som fullvuxna.


    Malar som t.ex. ancistrus är lättskötta och bra att ha i karet. Alltid kul att titta på de när de mumsar i sig sina grönsaker

    6 guppy och 6 platy blir lätt 20 efter några veckor *ler*

    Växterna du nämner är jätte bra som nybörjarväxter och tycker du ska köra med de
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • amhaj
      • December 2009
      • 20

      #3
      Hej
      Jag ska köpa växterna imorgon och sedan blir det start.
      Vilka fiskar ska jag börja med? Guppies kan ju vara känsliga har jag läst.
      Är tetrorna bäst? men ska det inte vara fler än 3-4 st i så fall?
      Det dröjer väl ca en vecka innan jag stoppar i fisk men det är bra att veta så jag inte gör fel och står där med ett tomt akvarium.
      Det står så mycket om bakterier. Är det något jag ska köpa eller bildas det själv?

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ursprungligen postat av amhaj
        Hej
        Jag ska köpa växterna imorgon och sedan blir det start.
        Vilka fiskar ska jag börja med? Guppies kan ju vara känsliga har jag läst.
        Är tetrorna bäst? men ska det inte vara fler än 3-4 st i så fall?
        Det dröjer väl ca en vecka innan jag stoppar i fisk men det är bra att veta så jag inte gör fel och står där med ett tomt akvarium.
        Det står så mycket om bakterier. Är det något jag ska köpa eller bildas det själv?
        Det stämmer bra att du ska börja med bara några få fiskar, och tetror brukar väl vara tåliga och bra startfiskar vad jag har hört(?).
        Bakterierna i filtret börjar bildas när du har stoppat ner din första fisk. De lever ju på fiskarnas avföring och har de inget att äta av, så kan de heller inte föröka sig. Därför är det oftast onödigt att vänta en vecka innan du stoppar ner fisken, räcker med någon dag så att temperatur och så kan stabilisera sig. Du måste dock mata väldigt sparsamt första veckorna eftersom det tar ett tag för bakterierna att komma igång. Du kan också köpa bateriekultur på flaska, typ Nitrivec, så går det fortare att starta igång bakterierna. Spara dock sparsamt i början hur du än väljer att göra! Och vänta kanske en månad efter att de första fiskarna fått flytta in tills du lägger i fler.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Ursprungligen postat av amhaj
          Hej
          Jag ska köpa växterna imorgon och sedan blir det start.
          Vilka fiskar ska jag börja med? Guppies kan ju vara känsliga har jag läst.
          Är tetrorna bäst? men ska det inte vara fler än 3-4 st i så fall?
          Det dröjer väl ca en vecka innan jag stoppar i fisk men det är bra att veta så jag inte gör fel och står där med ett tomt akvarium.
          Det står så mycket om bakterier. Är det något jag ska köpa eller bildas det själv?
          Hej! Det är bra att ha ett färdigt akvarium, dvs inrett så som du vill ha det innan du dimper ner fiskarna. Mindre stress då.

          Har du läst http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
          Om inte gör det. jätte nyttig och hjälpte mig mkt

          Neontetror är väldigt små fiskar och de skiter inte ner lika fort som t.ex. platys. Dimpa ner 5 st platys i karet och sen vänta någon vecka innan du köper fler fiskar. Kanske en Ancistrus efter 2.a veckan. Mata sparsamt, en halv kryddmått om dagen eller en kryddmått varannan dag. Vattenbyte en gång i veckan 20%.

          Det enda man ska ha i karet är, som Rockdoll säger, nitrivet. Finns inget bättre Gå inte på och köp AquaSafe, det är dyrt kranvatten i flaska. Om man inte bor i hus och har egen brunn. Då kan det vara bra, men annars skippa det.

          Ditt fiskval tyckte jag var riktigt bra som sällskapsakvarium Tycker du ska vänta med att köpa Guppysar. De kan du ha i efter karet varit igång i en månad eller så.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          Arbetssätt...