250liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    250liters akvarium

    Så, tyckte att det var dags att registrera sig på denna sidan.
    Har fått mycket hjälp och inspiration här=)

    Har haft akvarium upp till 80liter förr,just nu har jag ett på 65 liter.
    Fast 65 liter tycker jag är lite för litet.

    Har nu fått tag i ett akvarium på 250 liter.
    köpt den grusen jag ville ha samt en sten,pump och doppvärmare.
    startade upp akvariumet idag, men jag går hela tiden och oroar mig för att det ska gå isönder, ganska mycket vatten som forsar ut såfall.

    Tänkte att ni skulle få lugna ner mig =)

    Det första jag gjorde var att kapa till 4:kantiga plattor i byggplyfa för benen
    Ställde dit ramen, kontrollerade så att den stod i våg
    ställde dit akvariumet, såg att ena hörnan ej låg imot, fick under en bit a4
    Hade schims i verkstaden jag använde så att hela ytan stod plant.
    (bänken och akvariumet har varit igång nyligen hos min vän där jag köpte det)
    Sedan ville jag ej ha frigolit i botten, har haft det i ett terrarium och den blev lite äcklig efter ett tag,tog ist två lager med "skumgummi matta"
    sådan matta man har under parkettgolv, ska enligt tillverkaren inte finnas några medel i.
    la sedan ner stenen jag ska ha och i med sanden
    fyllt upp akvariumet och startat pump samt doppvärmare.

    Men jag tänker på om det ska gå isönder hela tiden :/ Har t om ringt och kollat med försäkringsbolaget vad som gäller;P

    Funderar på att ha i lite ciklider, men det verkar som om dom är ganska aggresiva?
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Du är ju på väg Ringa försäkringbolagen är alltid något man SKA göra innan man får hem karet
    Bra med att ha en matta under gruset. Ifall en sten skulle ramla och Klirr!
    Om du vill ha fler mardrömmar sök efter "akvarie olyckor" där kan du läsa av dig

    Jag har 225l 70l 40l och 310l i lgh och det enda jag kan trösta dig med är: Sluta tänkt på att det ska gå sönder!

    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #3
      Hehe jag har faktiskt läst lite sådant under dagan =) kan vara därför man tänker på det ...
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Jag har ett 112 o ett 480 i eget hus och har tänkt samma sak. Du verkar ju ha gjort det man kan göra för att försäkra sig om att det skall gå bra. Om du köper grävande fiskar bör du kanske kontrollera att inte stenarna kan tippa mot rutan. Det är min största fundering just nu.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #5
          Man kommer nog aldrig ifrån den tanken helt.
          Men om man vill ha lite färg i akvariet, vilka fiska kan man ha tillsammans?
          gillar färgerna cilkiderna har
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Kolla Röd juvel ciklider De är fina Kan vara lite kaxiga mot andra invånare som är lika stora som de i karet, ingen risk i mitt kar, där är de som är kungar
            Hemichromis lifalili


            Däremot får man passa sig att ha mindre stimmfiskar i samma kar, mina 60st neontetror är nu 20st *hehe*
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Robbs
              • December 2009
              • 242

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              Kolla Röd juvel ciklider De är fina Kan vara lite kaxiga mot andra invånare som är lika stora som de i karet, ingen risk i mitt kar, där är de som är kungar
              Hemichromis lifalili


              Däremot får man passa sig att ha mindre stimmfiskar i samma kar, mina 60st neontetror är nu 20st *hehe*

              Det va fin färg på den. Kan man bara ha ett par eller man kan ha 5-6 st?
              tetror är ganska små men ett guppy stim kanske?
              The Flyfishing Man
              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                I ett 250l räcker det gott och väl med ett par. dvs hona och hane.

                Jag har svärdbärare och de fullvuxna överlever. Yngel överlever inte länge i det karet, men å andra sidan så är det inte meningen det heller.

                Guppy= Bye bye
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  I ett 250l räcker det gott och väl med ett par. dvs hona och hane.

                  Jag har svärdbärare och de fullvuxna överlever. Yngel överlever inte länge i det karet, men å andra sidan så är det inte meningen det heller.

                  Guppy= Bye bye
                  Är karet för litet för fler ciklider? Vill gärna ha lite olika färger.
                  vilken fisk ska man då ta om man vill ha lite olika färger och kanske 2-6 st av varje.

                  jag har gärna bara ett sällskapsakvarium med men man ska ju veta vilka fiskar som går ihop...
                  Senast redigerad av Robbs; 22 December 2009, 23:21.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Har du tänkt vilket typ av tema du vill ha i karet? Asien, Sydamerikanske, Afrika, mm. eller kanske Sällskaps akvarium. Finns många fina dvärgciklider =)

                    Man kan ha stimmfiskar som är i en färg, bottenfiskar i en annan, olika typer av växter i olika färger som gör karet riktigt mysigt Allt hänger inte bara på fiskarna, tycker jag.

                    Sen finns det en annan sorts fisk =) som heter Rengbågsfiskar. Färggranna fiskar och livliga Jätte fina! Favorit fiskar
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Robbs
                      • December 2009
                      • 242

                      #11
                      jo dom har jag sett och dom är fina, är dessa mer "fredliga" så man kan ha ett par st?
                      Och ja jag har tänkt på att ha lite olika växter, har tittat på Många bilder ...
                      men alla affär här omkring har väldigt dåligt utbud tyvärr
                      The Flyfishing Man
                      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Om Regnbågsfiskar är fredliga? Yes, YES YES! och man ska ha fler st tillsammans.
                        Dessutom är de fredliga mot andra fiskar, de äter upp sina yngel,
                        Har små siameser tillsammans med mina och de var där och tittade på de när de var nyinflyttad, men sen var de inte intresserad lägre.

                        Man kan alltid köpa växter på nätet
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Robbs
                          • December 2009
                          • 242

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Om Regnbågsfiskar är fredliga? Yes, YES YES! och man ska ha fler st tillsammans.
                          Dessutom är de fredliga mot andra fiskar, de äter upp sina yngel,
                          Har små siameser tillsammans med mina och de var där och tittade på de när de var nyinflyttad, men sen var de inte intresserad lägre.

                          Man kan alltid köpa växter på nätet
                          ok, tittade precis på lite bilder med regnbågsfiskar, Ändrar dessa färg? :/
                          Vill inte ha yngel i dagsläge så det gör inget ;P
                          dom blev faktiskt intressanta.

                          Växter på nätet, lever dessa fortfarande när man får hem dom?
                          puh får väl ta och lägga mig nu, men tack för svaren
                          The Flyfishing Man
                          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            De är som en ring som skiftar färg beroende på kroppstemperaturen. Riktigt skoj!

                            De är riktigt roliga i färgen Har en sorts som heter Glossolepis incisus. Det dröjer innan du blir fullvuxna, Har 4 st och en är alltid vinröd, nr 3 är alltid röd/ljusröd nr 2 skiftar ljusröd/ orange, nr 1 är nästan alltid alltid GUL!

                            Melanotaenia herbertaxelrodi skiftar oxå i färg, men inte lika mkt som incisus. Deras rand i mitten kan bli jätte ljus eller jätte jätte mörk
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Robbs
                              • December 2009
                              • 242

                              #15
                              Fungerar scalarer med regnbågsfiskarna med? Tycker dom är fina och titta på...
                              Ska iväg och köpa växter nu=)
                              The Flyfishing Man
                              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...