250liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    #46
    Ursprungligen postat av Nubi
    Jag förstår inte hur du menar, :
    Såg du hur ditt 250L ser ut på botten? Hade silikonet släppt eller vare en spricka?
    såg ingen spricka så det måste vara siliconen, ska ordna det senare...
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #47
      Ursprungligen postat av Robbs
      gaah =)
      Undertill på akvariumet, det glaset som det står på...
      där är en ram runtom i kanterna som kommer stå på bordet
      men det blir 3mm spel mellan bordet och glaset i mitten men det står på ramen i sidorna, moste man då ha en frigolit skiva lr dylikt undertill så att det blir jämnt tryck på glaset så att det inte bågnar?
      Kan inte svara på den frågan....har aldrig tänkt på om det bara är alu ramen rumtom karet som står mot alu ram eller mot en byrå.

      Ursprungligen postat av Robbs
      såg ingen spricka så det måste vara siliconen, ska ordna det senare...
      Skönt att det "bara" var silikonet! Försök att skrapa bort silikonet på den sidan innan karet hinner torka. På så sätt är det lättare att pilla bort silikonet
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #48
        ok, ja det ska väl hålla :/ får försöka iaf... kan inte gå mer än åt h**vete
        men tack så mycket för snabbt svar.måste fortsätta nu
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #49
          hoppas ngn kan komma med ett bättre svar hoppas det fixar sig!
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #50
            Du skall inte behöva bry dig om att stötta specifikt i mitten under akvariet. Däremot är det inte ngn dum idé att ändå ställa hela akvariet på antingen frigolit eller liggunderlag om det står på en möbel ifall det skulle finnas ngn liten ojämnhet. Jag hade ett ramakvarium tidigare som stod på en ställning och där kunde man ju se glaset under om man la sig på golvet under ram-benen. Det stöttades bara av ramen runt sidorna och var ju helt tomt i mitten. Sedan är det ju en fråga om hur tunga stenar du har.... Om du har en JÄTTETUNG sten mitt i akvariet så visst... Då kan det ju finnas en anledning men annars fördelas tyngden över hela ytan och är inte tyngre på mitten än i sidorna.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Robbs
              • December 2009
              • 242

              #51
              Ursprungligen postat av andersfiskar
              Du skall inte behöva bry dig om att stötta specifikt i mitten under akvariet. Däremot är det inte ngn dum idé att ändå ställa hela akvariet på antingen frigolit eller liggunderlag om det står på en möbel ifall det skulle finnas ngn liten ojämnhet. Jag hade ett ramakvarium tidigare som stod på en ställning och där kunde man ju se glaset under om man la sig på golvet under ram-benen. Det stöttades bara av ramen runt sidorna och var ju helt tomt i mitten. Sedan är det ju en fråga om hur tunga stenar du har.... Om du har en JÄTTETUNG sten mitt i akvariet så visst... Då kan det ju finnas en anledning men annars fördelas tyngden över hela ytan och är inte tyngre på mitten än i sidorna.

              ok, jag gjorde ändå en matta under i skumgummi, precis så att den rör vid.
              har bara en stor sten i sidan väger ca 2,5kg men jag upptäckte ett annat "fel" på akvariumet.
              Plattan det står på är spik rak.
              ramen ligger imot runt hela akvariumet förutom i frontramen, den bågnar uppåt, så i mitten får man under en bit a4 papper.
              Kan det vara så att det har med bärighet att göra som t ex broar?
              Eller det är felbyggt?
              tack för svaret.
              The Flyfishing Man
              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

              Kommentar

              Arbetssätt...