250 l- vad bör man kosta på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    250 l- vad bör man kosta på?

    Ja, om man funderar på att skaffa ett 250 l akvarium vad bör man absolut kosta på det?

    Förutom det absolut nödvändiga (pump, grus, växter inredning osv)
    BTN bakgrund? ett måste för att få det snyggt?

    inne eller ytterfilter?
    lysrör?

    Ja, berätta vad ni absolut skulle skaffa till ett akvarium modell större.
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Ja du bör ju ha en lysramp, men det följer oftast med när du köper karet Så lysrör är ju ett måste

    BTN bakgrund är inte ett måste för att et ska bli snyggt, det finns jättemycket snygga plancher du kan använda....Plancherna är också några tusen billigare...

    Jag gillar inte ytterfilter, så jag kör innerfilter...fast det kommer färmodligen vissa andra att inte hålla med mej om. Vissa vill ha ytter och andra vill ha innerfilter....Det måste du känna själv hur du vill ha det.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #3
      * Filter
      Köp ett överdimensionerat ytterfilter det lönar sig i längden. AM-top och Rena är prisvärda.

      * Belysning
      Ska du köpa begagnade grejor? Tänk på att lysrör mattas fort så de bör bytas ca en gång om året. Speciellt dom populära PowerGlo mattas fort så dom rekomenderar ialla fall inte jag. Dem man får med i de billigare akvariepaketen är oftast inte suveräna men funkar om man inte ska specialinrikta sig på just växter.

      BTN bakgrunder är ju rätt dyrt så det får man väl avgöra om man vill kosta på eller inte. Det är inget måste för att få ett fint akvarium.

      Snåla inte med gruset, blir så jobbigt att plantera växter då. Tänk på att det är en fördel vid rengöring om gruset sluttar kraftigt mot framsidan, plus att det ser bättre ut (smakfråga).

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Ja, om man funderar på att skaffa ett 250 l akvarium vad bör man absolut kosta på det?

        Förutom det absolut nödvändiga (pump, grus, växter inredning osv)
        BTN bakgrund? ett måste för att få det snyggt?

        inne eller ytterfilter?
        lysrör?

        Ja, berätta vad ni absolut skulle skaffa till ett akvarium modell större.
        Det finns egentligen bara 2 alt. tycker jag för att få karet snygg, antingen limma i en BTN eller måla bakrutan svart, planscher ser för täskigt ut! Jag tycker du ska satsa på ett filter inuti karet, antingen bakom en bakrund eller en filtermodul! Om man väljer att ha bakrutan svart så kan man limma fast en glasskiva inuti karet som man smetat in med svart silicon och klämma filtermatta och pump bakom, blir så gott som osynligt! Något av ovanstående skulle jag göra iallafall!
        Senast redigerad av åheim; 20 December 2009, 22:01.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Satt och kikade runt på olika kar, om man vill köpa nytt får man räkna med 5-8 000 spänn för bara akvaruim+bänk+ramp???

          Känns ju lite saftigt

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Kollat på blocket??
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • JacobT
              • January 2009
              • 573

              #7
              Ursprungligen postat av jocke_999
              * Filter
              Köp ett överdimensionerat ytterfilter det lönar sig i längden. AM-top och Rena är prisvärda.
              prisvärda men inte så bra köp eheim eller fluval
              ><(((*>
              *> MVH jacob
              ><(((*>

              Kommentar

              • Erik.M
                • August 2009
                • 144

                #8
                Ursprungligen postat av JacobT
                prisvärda men inte så bra köp eheim eller fluval
                Hur vet du det, har du provat dem?
                Mvh Erik.M

                Kommentar

                • gäst
                  • June 2009
                  • 66

                  #9
                  Ursprungligen postat av gickan_87
                  Satt och kikade runt på olika kar, om man vill köpa nytt får man räkna med 5-8 000 spänn för bara akvaruim+bänk+ramp???

                  Känns ju lite saftigt

                  bara att hålla utkik.... tålamod så ska du se att du gör ett bra klipp snart.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Bygg din egen bakgrund i frigolit så kommer du oerhört mycket billigare undan, samt att du får det precis så klipplikt alt. bergvägg du vill om du är noggrann.

                    Kommentar

                    • Sophia_
                      • January 2009
                      • 454

                      #11
                      Jag har BTN slimline som jag har fått mycket beröm av. En bra investering är också en STOR rot, det är de två saker som folk kommenterar oftast faktiskt.
                      www.devons.se

                      Kommentar

                      • dhuron

                        • March 2007
                        • 119

                        #12
                        jag brukar använda mörk solskyddsfilm (sådana som man använder för att tona rutor på bilar) på baksidan av akvariet.

                        /Tobbe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...