Hur stor är munnen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Hur stor är munnen?

    Jag undrar hur... stor är munnen på en guppy?

    Jag har yngel i en födobur i akvariet i varierande storlekar, och skulle behöva släppa ut de största snart. De äldsta är 3 veckor och ca 1 cm och några millemiter kanske.... hur stora ska de vara för att på ett ungefär inte kunna få plats i de andra firrarnas munnar (har endast guppy).

    Har mycket växter där de kan gömma sig men vill ändå att de ska ha stor chans att klara sig. Lät 2 precis utkomna yngel vara kvar i akvariumet i 2 dagar för att se om fiskarna var intresserade av att käka dom, men de båda klara sig och mina fiskar verkar inte vara så speciellt intresserade av yngel...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De brukar inte röra ynglen efter några dagar när väl ynglen kan simma bättre, kan kanske vara en utlösande faktor i jaktinstinkten när de är relativt nyfödda och simmar lite sämre...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Vux
      Jag undrar hur... stor är munnen på en guppy?

      Jag har yngel i en födobur i akvariet i varierande storlekar, och skulle behöva släppa ut de största snart. De äldsta är 3 veckor och ca 1 cm och några millemiter kanske.... hur stora ska de vara för att på ett ungefär inte kunna få plats i de andra firrarnas munnar (har endast guppy).

      Har mycket växter där de kan gömma sig men vill ändå att de ska ha stor chans att klara sig. Lät 2 precis utkomna yngel vara kvar i akvariumet i 2 dagar för att se om fiskarna var intresserade av att käka dom, men de båda klara sig och mina fiskar verkar inte vara så speciellt intresserade av yngel...
      Det borde inte vara några problem definitivt inte med de största ynglen. Precis som du har sett bruakr många yngel klara sig utan yngelkassar om man bara har guppys i tanken. Javamossa och dyl. brukar annars få fler yngel att överleva i akvariet.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Ursprungligen postat av Vux
        Jag undrar hur... stor är munnen på en guppy?
        Den kan vara väldigt stor om honan är hungrig... men det är nog bara de absolut första dagarna du behöver skydda de små mot föräldrarna.

        De första två kullarna i mitt nanoakvarium försvann illa kvickt. I tredje kullen fanns dock ett yngel som verkade lite smartare än de övriga. Detta överlevde och efter någon vecka var honan så van vid ynglet att hon inte längre brydde sig om det. De kullar som kommit därefter har sedan klarat sig så gott som orörda så nu är det fisksoppa som gäller! Verkar vara tillvänjning som gäller

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #5
          Tack för svaren!

          Provade att släppa ut en av de största ynglen för att se hur de stora firrarna skulle reagera, och ynglet som inte är van att bli jagad eftersom den varit i buren snart 4 veckor började simma mitt i akvariet bland de stora fickarna men då var de en som fick syn på den och började jaga den så då hajade den att den nog måste gömma sig haha men firrarna vande sig ganska snabbt med att den var där men jag fångade in den ändå och la den i buren igen, får skuldkänslor om den skulle bli uppäten

          Men det jag funderar mest på hur ynglena jag hade tänkt släppa ut imorgon får i sig mat? Matar mina yngel nu 3 ggr/dag med finkrossat foder, de kommer ju knappast få i sig så mycket bland de vuxna då flingorna är större och för de inte kommer våga simma fram och äta.... hur gör jag då? hade problem förut med att mina yngel inte växte som de skulle utan stanna i växten, vill inte få det problemet igen... vill att de ska växa och må bra

          Kommentar

          • Vux
            • October 2009
            • 121

            #6
            När är det bäst att släppa ut ynglena? Brukar ge mina fiskar mat vid 12 tiden på dagen och tänkte släppa ut dem ungefär en timme efter de då fiskarna är mätta men ändå inte associerar yngelna med mat som de väl skulle göra om jag släppte ner dem precis efter "lunch".

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Vux
              När är det bäst att släppa ut ynglena? Brukar ge mina fiskar mat vid 12 tiden på dagen och tänkte släppa ut dem ungefär en timme efter de då fiskarna är mätta.
              Låter som en bra idé. Mina guppy-yngel har ju alltid gått med föräldrarna så nu har de som sagt vant sig. Hoppar man över matningen några dagar börjar de ändå intressera sig för ynglen igen och "tjuvnafsar" lite lojt efter dem. Har däremot inte märkt att de skulle misstaga ynglen för mat i samband med matningen - de har alldeles för bråttom att hugga i sig fodret för att distraheras av ynglen

              Hoppas det funkar likadant hos dig.

              Kommentar

              • Vux
                • October 2009
                • 121

                #8
                Har nu släppt ut 5 yngel till att börja med så det inte blir yngelinvasion på direkten, det är bättre om dom får vänja sig vid tanken lite
                De blir lite nafsade på men en av mina guppy honor som snart ska få yngel går bra ihop med ynglena, de simmar brevid varandra och hon bryr sig inte ett dugg om dem

                Kommentar

                • Vux
                  • October 2009
                  • 121

                  #9
                  Vad äter ynglena i akvariet nu? De kommer inte kunna få krossat flingfoder eftersom de vuxna då lockas dit och käkar upp det och de stora flingorna får de väl inte i sig som hamnar på botten...men lever ynglena på alger och sånt?

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vux
                    Vad äter ynglena i akvariet nu? De kommer inte kunna få krossat flingfoder eftersom de vuxna då lockas dit och käkar upp det och de stora flingorna får de väl inte i sig som hamnar på botten...men lever ynglena på alger och sånt?
                    De kommer säkert nafsa på såväl alger som flingor på botten. Det brukar inte vara något problem.

                    Hur har det gått med de små? Simmar de fortfarande lyckligt omkring i friheten i det stora karet?

                    Kommentar

                    • Vux
                      • October 2009
                      • 121

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      De kommer säkert nafsa på såväl alger som flingor på botten. Det brukar inte vara något problem.

                      Hur har det gått med de små? Simmar de fortfarande lyckligt omkring i friheten i det stora karet?
                      Det går bra med småttingarna, de stora fiskarna nafsar på dem ibland men de har börjat vänja sig vid dem, och det är så gulligt att ynglena simmar i stim haha de är alltid nära varandra och simmar tillsammans. Ska släppa ut fler imorgon... när de börjar bli lite större känns det dumt att ha de i den där lilla buren, bättre att de får vara i frihet och har större yta.

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vux
                        Det går bra med småttingarna, ... Ska släppa ut fler imorgon...
                        Kul! Samtidigt blir ju yngelkassen ledig för nästa kull

                        Kommentar

                        Arbetssätt...