Pyttesmå maska med skal??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Pyttesmå maska med skal??

    Hej, vet att jag för inte så länge sen såg en tråd här på forumet om någon som fått små, vita "maskar" som kryper på glaset i karet. Nu har jag fått exakt såna, men kan för mitt liv inte komma på vilken tråd det kan ha varit...Det är ca 1-2 mm långa, ovala och vita "maskar", som ser ut att ha en sköld eller tunt skal. Verkar harmlösa (men irriterande för mej). Är det nån av er som vet vad jag syftar på, så är jag så tacksam för svar! Varför uppkommer de, och hur blir jag av med dem.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De ser inte ut som på bilden här: http://zoopet.com/forum/showpost.php...&postcount=109 ?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nebbiolo
      • October 2009
      • 70

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      De ser inte ut som på bilden här: http://zoopet.com/forum/showpost.php...&postcount=109 ?
      Jaa, kanske nåt sånt, just nu har kräken försvunnit, och eftersom jag har passerat de 40 så är såna yggepygge små grejjer en grötig vit fläck utan förstoringsglas...Men OK för att det är såna! Vad är det för nåt?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är sötvattens-skålsnäckor som är riktigt duktiga på att äta alger.
        När man väl fått in dem i karet behöver du inte göra någonting eftersom de minskar i antal av sig själv när algerna minskar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nebbiolo
          • October 2009
          • 70

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är sötvattens-skålsnäckor som är riktigt duktiga på att äta alger.
          När man väl fått in dem i karet behöver du inte göra någonting eftersom de minskar i antal av sig själv när algerna minskar.
          Tack för svaret! Jag ökade på ljustimmarna från 10 till 14 de senaste dagarna, för det fanns inga synliga alger alls (och inga skålsnäckor heller). Blev orolig att siameserna och ancistrusen skulle svälta! Tydligen blev det ett algöverskott nu istället, så nu har jag dragit ner till 12 timmar.

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            Personligen skulle jag nog köpt algtabletter till fiskarna istället för att odla alger lite dyrare än egentillverkning kanske, men faktiskt lite nyttigare för fiskarna också då de innehåller mer ämnen som fiskarna behöver.
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Nebbiolo
              • October 2009
              • 70

              #7
              Ursprungligen postat av Mrs Peel
              Personligen skulle jag nog köpt algtabletter till fiskarna istället för att odla alger lite dyrare än egentillverkning kanske, men faktiskt lite nyttigare för fiskarna också då de innehåller mer ämnen som fiskarna behöver.
              Det är nog ingen fara med dem egentligen siameserna äter fiskmaten, och ancistrusen får algtabletter eller färska grönsaker!

              Kommentar

              • Mrs Peel
                • October 2009
                • 115

                #8
                hihi dåså!!
                240 l blubb blubb

                Kommentar

                Arbetssätt...